Gå til innhold

B737-landing på Sola


Harald Oanes

Anbefalte innlegg

Er ny i dette forumet, og begynner derfor med å rette en kjempestor takk til alle rundt omkring som tar seg tid til å lage alle fantastiske fly m/tilbehør som vi kan laste ned helt gratis - en kjempestor tusen takk!!!

For et par uker siden kjørte jeg forbi Stavanger Lufthavn, Sola. Der går veien så nær RW18 som det er mulig å gjøre. Derfor ser jeg alltid (farlig kjøring...) opp i luften for å se etter fly (det er MEGET spesielt å komme rett under et fly rett før touchdown...). Denne dagen fikk jeg litt av en opplevelse - da det komen B737 (tror jeg - alt gikk så fort!)fra Air Europe (tror jeg igjen...) - denne maskinen kom i full bank rett fra vest knappe 100 m fra RW18, for så å rette opp for fullt og klarte å få ned maskinen rett så langt inne på rullebanen. For dem av dere som har flytt/landet på Sola - både med simulator og i virkeligheten - vet atinnflygingen begynner omtrent helt ute ved RSY og innover langs Hafrsfjorden - så det var litt av en opplevelse å se en slik landing - som til og med hadde vært ganske spesiell med en liten Cessna... Er det noen som kjenner til denne episoden, og hvorfor landingen ble slik den ble? På forhånd takk for svar.

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Air Europa flyr med Boeing 737-800 på Sola, det pleier å stå på Gate 12. Som du kanskje vett er Air Europa eit Chartter-selskap så det kommer fra sydligare strøkk, så då blir det litt tongvint å fly heilt opp til Rennesøy(RSY). Så det er ikkje så uvanlig att når ein kommer fra ein litt anna retting enn fra nord så trenger ein ikkje fly heille lengden av ILS'en. Det er bare å prøva sjøl i Flightsimulator.

Den flytypen som er tøfast å se landa er Dash 8-300 fra Widerøe, den kommer somregell fra Torp og då er det ikkje uvanlig å se den fly ganske langt inn før ein svinger inn på Rwy HDG for å landa [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Andreas "Galis" Sunde

PS! Viss du har IRC(fks. Mirc) så kan du gå inn på irc.hitos.no og kanalen #Fsnorway der vill du treffa mange som driver med FS, me snakkes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - må innrømme at det var ganske tøft å se en slik stor (alt er jo relativt...) komme inn og lande slik. Med så kraftig bank skulle en nesten tro at det kun måtte være setebeltene som holdt den ene seterekken i stolene... Kan dette være den samme maskinen som sto avbildet i et eller annen flyblad, hvor den fikk tillatelse til en fly-pass i veldig lav høyde (uten landings-understellet nede) i Spania - i anledning nye farger/logo???

quote:

Originally posted by Andreas Sunde:

Hei!

Air Europa flyr med Boeing 737-800 på Sola, det pleier å stå på Gate 12. Som du kanskje vett er Air Europa eit Chartter-selskap så det kommer fra sydligare strøkk, så då blir det litt tongvint å fly heilt opp til Rennesøy(RSY). Så det er ikkje så uvanlig att når ein kommer fra ein litt anna retting enn fra nord så trenger ein ikkje fly heille lengden av ILS'en. Det er bare å prøva sjøl i Flightsimulator.

Den flytypen som er tøfast å se landa er Dash 8-300 fra Widerøe, den kommer somregell fra Torp og då er det ikkje uvanlig å se den fly ganske langt inn før ein svinger inn på Rwy HDG for å landa [image]
[/image]

Andreas "Galis" Sunde

PS! Viss du har IRC(fks. Mirc) så kan du gå inn på irc.hitos.no og kanalen #Fsnorway der vill du treffa mange som driver med FS, me snakkes!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I dette tilfellet foretok dem sikkert en visuell innflygning evt. en sirklings prosedyre som er ganske vanlig. Vet ikke hvor vanlig dette er på Sola, men på kjevik er dette vanlig prosedyre når trafikken kommer østfra og det blåser østfra. (Prosyren blir da ILSrw22 med sirkling rw04)

Hilsen

Jan Roger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er vel temmelig vanlig at flyene får visell innflyging til de fleste plasser så sant været tillater det. Piloten må befinne seg under skybasen (der hvor skyene dekker mer enn halve himmelen...) og kunne fortsette innflygingen VMC og hele tiden ha visuell kontakt med rullebanen.

Det du så med 737'en skjer ofte her på Sola. Så fort pilotene får øye på rullebanen sier de "field in sight", og flygeleder klarerer ham for vis. innfl. Da bruker piloten verken ILS eller andre innflygingshjelpemidler, bortsett fra at han ser rullebanen.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...