Arne Brynildsen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Har tatt FS'n fra Stansted til Pau-Pyreneene med Ryan Air (tar real i juli). Nærmer meg Pau og ATC gir slik melding: "Expect vectors ILS rwy 31 approach Circle to land rwy 13". Hva betyr "Circle to land rwy 13"? - har ikke sett lignende melding tidligere. Svar ønskes før jeg går tom for drivstoff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Petersen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 A maneuver initiated by the pilot to align the aircraft with a runway for landing when a straight-in landing from an instrument approach is not possible or is not desirable. This maneuver is made only after ATC authorization has been obtained and the pilot has established required visual reference to the airport. http://stoenworks.com/Tutorials/Circle%20to%20land%20approach.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Det er, som beskrevet ovenfor, en prosedyre hvor du benytter instrumentinnflygingen til en bane (eller til selve plassen dersom det er vanskelig å få en instrumentinnflyging til selve banen pga topografi f.eks., finnes mange slike eksempler i nord norge), mens vinden, eller andre forhold, tilsier landing på en annen bane. Du flyr derfor ILS til bane 31, og det er nå viktig at du ser på minima for "circle to land" og IKKE de vanlige ILS minima. Circle to land minima står, ihvertfall på jeppesen, til høyre på platen, og er som oftest høyere enn de "vanlige" minima. Du brekker da ut av ILS'en på Circle to land minima (forutsatt at du har plassen i syne selvfølgelig), og flyr en landingsrunde og lander på bane 13. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Brynildsen Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Takk takk takk. - Veldig takknemlig for svarene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar Hvitsand Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Noe som ofte skjer her på Kvernberget. Fly fra Bergen kommer som regel inn for landing på rw07, men av og til ved spesiell vindretning kommer den inn på ILS'en for rw07, før den svinger av, og rett over huset mitt før den svinger inn på final rw25. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin Pettersen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Tromsø er også en poplær sirklingsplass om bane 19 er i bruk og flyene kommer sørfra da de kan spare mye tid på straight in i stedet for å gå via SKARV - MACKA for full ILS på 19. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Andre Nicolaisen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Tromsø er også en poplær sirklingsplass om bane 19 er i bruk og flyene kommer sørfra da de kan spare mye tid på straight in i stedet for å gå via SKARV - MACKA for full ILS på 19. hehe. Der var du like før meg. Skulle akkurat til å skrive det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 En gang jeg var passasjer på PanAms rute 67k33 fra Flesland til Sørstokken, fikk vi beskjed om a ta tre loops før vi landet. Deretter måtte vi Circle to land på vannet. (Altså ditching). Temmelig ubehagelig! Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.