Gå til innhold

Norwegian underskudd 2004


Morten Haughom

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen på Boarding.no forteller om Norwegian som bare øker og øker, men allikevel blir det underskudd. Oljepriser eller ikke, dette kan da ikke gå i lengden?

 

Hvis Norwegian ryker til neste år, så er jo bare SAS(Braathens) igjen av de store på innenriks.

 

Nei, neste gang jeg skal reise, så blir det Norwegian hvis det høver sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med sund fornuft velger Norwegian.

 

...och är så lyckliga att de bor på en av deras destinationer.

 

"Tack till SAS och Braathens för att ni traffikerat distrikten i alla dessa år, men nu kommer en opportunist och skummar flöten på de tunga destinationerna och det måste vi ju stötta upp om!" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort hvis du skulle starte flyselskap i Norge i dag? Begynt å betjene alle flyplasser, små og store, fra dag 1?

 

Tenkte ikke det, nei "" Så det du egentlig vil ha frem er at SAS skal få operere uten konkurranse, noe som ville vært en svart dag for norsk luftfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tack till SAS och Braathens för att ni traffikerat distrikten i alla dessa år, men nu kommer en opportunist och skummar flöten på de tunga destinationerna och det måste vi ju stötta upp om!" ""

 

Ehhh er du innflytter?

Tror ikke SAS systemet skal påberope seg å ha traffikert distriktene for mye, det har Widerøe gjort siden slutten av 1960 og frem til i dag, lenge før de ble kjøpt opp av nettop SAS systemet. Viktig også å ta med at mange av disse rutene er og var subbsidiert av staten for at selskapene ikke skal tape penger.

 

Alle vet at man må starte et sted, og da nytter det ikke å begynne å fly på ruter som man ikke har mulighet til å tjene penger på!!! Selv med en selektiv strategi om å fly på de største flyplassene er det som vi leser vanskelig nok....

 

Skjønner du har sterk tilknyttning til SAS, noe jeg absolutt ikke har. Siden SAS eier nesten rubb og stubb av det som flyr i Norge, er det utrolig viktig at vi støtter opp om de konkurrentene som prøver å klare seg. Hvis vi ikke gjør det, vil vi få en ikke konkurranse situasjon, som igjen vil føre til økte priser. Det er sikkert som banken!

 

Husker fra oppveksten min på Setermoen (bodd der i 12 år) Om sommeren når vi skulle sørover å besøke familie på Gjøvik (Bardufoss-Oslo) betalte vi skjorta.... På det værste betalte vi over 7000,- spenn for t/r......

Så kom ikke her og helligjør SAS. I mine øyne er det de som har skummet fløten inntill de fikk konkurranse på rutene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänkte väl att det skulle röra om i grytan ja! ""

 

Jag talar inte om Wideröe. De har fått gott betalt för att flyga på distrikten.

 

SAS och Braathens har opererat på flera destinationer, med fler avgångar, än vad som varit ekonomiskt försvarbart för att hålla landets infrastruktur på ett gott nivå.

 

NAS måste starta en plats ja... Det gjorde de med Fokker50 på Vestandet för länge sen. Så fick de för sig att utöka med lowcost 737 operation.

Men det jag irriterar mig över är att de, och ni, har mage att påstå att NAS är den stora välgörare när de kommer med billiga biljetter och "Alle i Norge skal ha råd til å fly" som NAS själva uttrycker det... Vel, de är långt från det målet.

 

Deras biljett priser är för låga. Jättebra med billiga biljetter tycker ni. Jaha! NAS har god nog kabinfaktor, men går fortfarande inte med vinst..! Biljettpriserna är för låga.

 

Men, det ska de ha, de har fått fler Norrmän på resefot med att vraka ut biljetter som de gör.

 

Det handlar om tillgång och efterfrågan.

 

Om man vill ha många avgångar med stora flyg, som SAS och Braathens, opererat traditionellt, så har man överkapacitet. Den överkapaciteten måste finansieras...med biljettpriserna..!

NAS har gett SAS/BU en möjlighet att skära i sitt rute tilbud med konkurrens som orsak, och därmed gett de en möjlighet att spara kostnader och ta ned överkapaciteten.

 

Nu har vi en situation där fler norrmän reser, och SAS/BU slimmats för att möta konkurrensen. Så nej, jag tror inte biljettpriserna vill öka, annat än till ett realistiskt nivå som jag tror ligger något över vad dagens priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurranse = Bra

Monopol = Dårlig

 

Kort oppsummert.

 

Kort men onyanserat. Jag är enig i att konkurrens är nyttigt för marknaden. Men konkurrens mellan 2 aktörer leder till att den ena vinner och den andra förlorar, om inte staten griper in och beskyddar en aktör, men då är det inte konkurrens längre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort men onyanserat. Jag är enig i att konkurrens är nyttigt för marknaden. Men konkurrens mellan 2 aktörer leder till att den ena vinner och den andra förlorar, om inte staten griper in och beskyddar en aktör, men då är det inte konkurrens längre.

 

Så du mener at konkuransetilsynnet ikke skulle ha foretatt seg noe å la oss nordmenn få en reprise på hva som skjedde da SAS rydda Color Air av veien? og prisene fløy i været like fort som Color Air ble borte ifra det norske luftrommet.

 

Men at de laveste prisene idag er kunstig lav skal jeg si meg enig i. Så om de laveste prisene hadde blitt noen kroner høyere, å vi kunne ha beholdt både SASBraathens og Norwegian på stammrutenette, så er jeg sikker på at det ville ha tjent oss reisende best over tid.

 

Personlig sverger jeg til Norwegien på de strekningene de flyr. å de flyr en av de to strekningene jeg flyr mest. Oslo-Bodø. Den andre strekninga er det Widerøe som flyr. Bodø-Skagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at konkuransetilsynnet ikke skulle ha foretatt seg noe å la oss nordmenn få en reprise på hva som skjedde da SAS rydda Color Air av veien? og prisene fløy i været like fort som Color Air ble borte ifra det norske luftrommet.

 

Nope! Inte alls!

 

Men sättet det blir gjort på idag, med priskrig, är inte rätt väg, menar jag. Antingen så måste vi få fler flygbolag på vingarna i Norge, men det är passagerar grundlaget för litet till.

 

Kanske skulle man ha en minste pris ordning som är hög nog för att bolagen inte ska behöva svälta men att den som är mest kostnads effektiv för de största vinsterna...

 

Att förbjuda 1 av 2 aktörer i en marknad att konkurrera slutar ju bara i ännu ett monopol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...