Gå til innhold

STAR/Vectoring


Jan Fredrik Furøy

Anbefalte innlegg

Et meget interessant spørsmål!

 

Riktignok står det i AIP på enkelte flyplasser at vectors vil bli gitt, men jeg tror nok svaret er litt mer dyptgående...

 

Flygeledernes viktigste oppgaver er (husker ikke dette ordrett etter boka, men sånn ca...):

1 - Hindre kollisjoner mellom fly og hindre på bakken

2 - Hindre kollisjoner mellom fly i lufta

3 - Sørge for en fin flyt i trafikken

4 - Sørge for at unødig lange trekk begrenses, med tanke på miljøet og støy.

 

Den siste er litt artig ser du, for den sier at dersom det er mulig, så skal flyene fly så korte turer som mulig for å hindre mest mulig forurensing og støy. På VATSIM er det sjeldent så mye trafikk (i hvertfall i Norge) at det å fly en hel SID eller STAR burde være nødvendig. Man kan riktignok ikke klarere flyet inn et annet sted enn det sted neste kontroller forventer at flyet skal komme til. Derfor må en flygeleder på Oslo ACC ikke sende flyet lenger enn til TMA grense til APP. Man kan godt unnvike f.eks SIG, MES og TOR (hvorfor SKAL man fly via disse når man kan gå rett til et FIX på TMA grensa?) Når flyet så blir handet over til APP kan denne flygelederen velge å korte ruta ytterligere ned ved f.eks å klarere flyet "direct ten miles final rwy XX". Dersom ACC og APP samarbeider og avtaler dette, kan flyet bli klarert rett til f.eks "ten miles final" selv av ACC. Når man tar av er det heller ikke noe problem for en flygeleder på TWR eller APP å overse SIDen og fly rett til TMA grensa. Hvorfor fly en lang og inviklet SID når det bare er ett eller to fly i luftrommet? Unødvendig. Her kan man også avansere litt og snakke med ACC. "Er det mulig for meg å sende TFN50 til GOTUR?" Jeg har aldri opplevd at dette har vært et problem, men hører skjeldent andre flygeledere på VATSIM spørre meg om det samme... Oppfordrer alle som leser dette til å samarbeide med å få flyene så realistisk og raskt ned som mulig.

 

I virkeligheten skjer det samme. Flygelederne ønsker å få flyene på bakken så fort som mulig. Derfor vil man få vectors til final om trafikken tillater det slik at tidsforbruket i lufta blir minimal. Det er virkelig ikke nødventig å fly helt til TOMRA om det bare er ett fly i lufta og været er CAVOK! Hvorfor ikke klarere flyet til en Visuell innflygning (visual approach)? Dette brukes relativt ofte i virkeligheten, men nærmest aldri på VATSIM. Jeg prøver å gi flyene som jeg handler visual approach når det er mulig, men veldig ofte vet ikke flygerne på VATSIM hva dette innebærer... Jeg har vel lagt meg til to forskjellige måter å si dette på. Begge innebærer at det å fly vekk fra SIDen meget sannsynlig vil skje.

 

"Cleared visual approach to final runway XX, unrestricted descend" - Den greieste av alle klareringer! Fly som du vil for å komme inn og lande på rullebane XX. Ingen høydebegrensninger og ingen regler som sier at du skal være her og der i den og den høyden. Smil om munnen når du får denne!

"Cleared visual approach via NIRIG, 3000 until established on final" - Her forventes det at du flyr via punktet NIRIG og ikke går lavere enn 3000 fot før du er etablert på finalen. Har ofte med støyforurensning til lokalbefolkningen å gjøre... Litt mer vrien den. Kanskje like greit å be om en ILS? Neida, for her kan du også se vekk fra STARen du kommer på og fly så rett inn du bare orker. Husk bare på å ikke forlat 3000 fot før du etablert på finalen. Og husk å fly via punktet NIRIG.

 

For å oppsummere: SID og STAR brukes sjeldent i virkeligheten (jeg har vel aldri opplevd å fly en full SID eller STAR uten å ha bedt spessielt om det i opplæringssammenheng...). Man ønsker å korte ned ruta flyet skal fly så mye som mulig, dette kan også fint gjøres på VATSIM, så det håper jeg vi kan se litt oftere? Flygelederne må gjerne sammarbeide litt mer på VATSIM for å få flyene raskere ned. Og en viktig ting - handoff i virkeligheten skjer som regel i det øyeblikk man ikke trenger flyet lenger! Om et fly er på vei inn til APP (for øyeblikket på ACC sin frekvens), det er ingen fly forran og ingen i veien. Hva skal da ACC med flyet? Hvorfor ikke gi det videre til APP som da får god tid på seg til å korte ruta til flyet ytterligere ned og planlegge ankomsten i godt tempo. Mye værre når flyet sjekker inn 2 mil fra TMA grensa og skriker "her kommer jeg". Dette er spessielt irriterende når ACC kanskje ikke har mer enn det flyet og bare "har det for å ha det"...

 

En siste ting før jeg avslutter. Man flyr som relativt ny flyger på VATSIM, er ikke helt inne i frasologien og plutselig så kommer det en "altvitenede flygeleder" med beskjeden "Cleared direct KORAX to join Torp three echo arrival", så har man lov til å si det at "Jeg ønsker gjerne å følge FPL som jeg har fila den". Man må ikke akseptere det flygelederne sier, og det er jo hyggelig å vite at man kan ta det i sitt tempo når man er ny.

 

Vel det var litt fra meg i denne omgang.

Eivind

Ha en fin dag?

Og PS - Kjevik er en flott flyplass å fly til! SID vil nesten aldri bli flydd og du er raskt i lufta og over på ACC sin frekvens =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...