Gå til innhold

Betydning av "knapper og brytere"??


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

SVar på spørsmål.

Pito heat knappen styrer en liten varmekolbe eller lignende i pitot røret, pitot røret registrerer bla. airspeed, ved hjelp av lufta som strømmer inn i røret.

Pitot heat brukes under forhold som kan føre til at fuktighet fryser inni røret, og dermed tetter det.

Ulykker har skjedd fordi røret har vært tett, og airspeed dermed ikke kan møles.

Piloter får derfor som oftest en feilvisning, som kan føre til at de minsker thrusten, og hastigheten, og tilslutt staller.

Veldig amatørmessig forklaring, men essensen skal være riktig.

Bedre forklaringer hadde vært hyggelig.

Hilsen

LN-ATR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg trodde beacon lights var de hvite blinkende lysene man har på så lenge motoren står på for å varsle at motoren går.

Strobe vet jeg man setter på før take off og er det røde roterende lyset på taket og under buken.

Navlights er de røde og grønne lysene som står på hele tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arne Olav Øvstebø:

Jeg trodde beacon lights var de hvite blinkende lysene man har på så lenge motoren står på for å varsle at motoren går.

Strobe vet jeg man setter på før take off og er det røde roterende lyset på taket og under buken.

Navlights er de røde og grønne lysene som står på hele tiden.

Du blander sammen strobe og beacon. Beacon er det røde roterende lyset på taket (og under buken) og de står på for å varsle at motoren går.

Strobe er hvite "blitzer" som sitter på vingespissene. De settes (valigvis) på når en entrer rullebanen og skrus av når en forlater den.

------------------

Harald Hagen

Stavanger, Norway

harald.hagen@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Vedr. Pitot Heat så skjønner jeg nå hvorfor jeg ved en del flyginger har fått problemer med speed og motorene når airtemp har vært en del minusgrader utenfor flyet. Et annet spørsmål i samme slengen:

Panelet har en knapp for cross fuel flow, (eller noe slikt). Skal denne stå i off, slik at fuel tas likt fra alle tanker?

 

ln-eha

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen, Crossfeed, brukes feks, på fly med 2 vingetanker, La oss si at motoren(e) på venstre side av flyet stopper.

Hver vingetank forsyner sin motor på sin side.

Crossfeed brukes til å pumpe fuel fra vingetanken på den ene siden der motoren har stoppet, til der hvor fuelen trengs mest.

MEN som oftest brukes crossfeed for ø balansere innholdet i tankene (likt forbruk fra begge tanker)

Fortsatt et klumsete svar, men det bør knne gi en liten ide om hva crossfeed er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...