Gå til innhold

Anmerkning i loggboken på mindre fly


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

Dette er et spm til flymekanikere og andre som måtte vite og kan komme med dokumentasjon.

 

Jeg har en kompis som påstår at i 2002 eller deromkring (han er ikke sikker på når) som kom det en endring i lovverket som gjør at dersom det er skrevet en anmerkning i loggboka på småfly (dette gjelder først og fremst flyet vi bruker til å slepe seilfly med, men jeg vil tro det isåfall gjelder generelt på småfly) så trenger den ikke lengre være kvittert ut av mekaniker for at flyet skal være luftdyktig. Det er opp til fartøysjefen å i hvert enkelt tilfelle vurdere om feilen er av betydning for luftdyktigheten, og mener fartøysjefen at den ikke er det, med tanke på den flygingen som skal utføres, så kan man fly selv om den gjeldende anmerkningen ikke er kvittert ut.

 

Er dette korrekt eller ikke ? Jeg har aldri hørt noe om dette før idag, men det er mulig jeg har misset noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette etter "bekreftelsen" men finner den ikke i farten, verken i en AIC eller på lovdata.

 

Kom plutselig på GAPs brosjyremateriell. Ta en titt i go - no go. Der står det. Kikk også i GAPs småflyger-MEL for en indikasjon på hva som er "ok" av anmerkninger og hva som setter deg på bakken.

 

F.eks. er navlys ute av drift (og snagget) ikke grunn til at du skal stå på bakken i dagslys VFR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i PPL'en ??!?

 

Om vi nå snakker om privatflygersertifikat så er det garantert helt feil. I sertifikatet står ingenting om slike ting.

 

Om vi derimot snakker om at PPL betyr noe annet så er det mulig, men isåfall kunne det vært interessant og vite hva PPL står for ?

greit jeg kan ikke dette med ppl.

men jeg tror at det står et sted. for dette er en forskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke PPL lengre og har hivd lappen med sertifikatet, men jeg er nok ganske så sikker på at det ikke stod der nei.

 

Men hele poenget her var at jeg ønsket dokumentasjon på at dette var korrekt, synse kan jeg vel egentlig gjøre godt selv også.

 

Harald kom med noe, men det er egentlig ikke godt nok. Har det blitt slik at det er opp til oss som flyr å avgjøre om en anmerkning er grunn til å bli stående på bakken eller ei så står det garantert i en lovforskrift et sted, og det var denne jeg ønsket å se.

 

Synes også det er merkelig at ikke mekanikeren som fikset feilen det var skrevet anmerkning på ikke var klar over denne påståtte forskriften heller, men det er vel bare oss to som ikke har fulgt godt nok med ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke påberope meg å være ekspert på dette. Da Tarjei og jeg tok PPLene våre var det slik at stod det anmerkning på de "gule sidene" så skulle den utbedres eller overføres til rosa "hold item list" med en angitt dato/gangtid for utbedring (har jeg mikset fargene her) før flyging.

 

For et par år siden ble dette endret til at ansvaret med å bestemme om en snag på de "gule" sidene satte flyet på bakken eller ei hviler på fartøysjef.

 

I fartøyjournalene (altså et dokument godkjent av LT) står det nå:

«Innførte anmerkninger i reisedagboken

skal vurderes av fartøysjefen for å forvisse seg om at

eventuelle anmerkninger innført på venstre side i anmerkningsog

utbedringsjournalen ikke påvirker luftdyktigheten, jf. BSL D 3-1 pkt. 4.3».

 

Ei utbrent nav-lanterne påvirker således ikke luftdyktigheten til en C172 som skal flys på høylys dag, mens f.eks. en defekt oljetrykksmåler må sies å gjøre dette.

 

Anmerkninger på hold item list som er gått over dato eller gangtid har du fremdeles ikke lov til å fly med.

 

Er dette offisielt nok? Finner dessverre ikke noe på AIC eller i BSL-på-nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn ikke det. Det står kun at man skal forsikre seg om at anmerkninger som er ført ikke er til fare for flysikkerheten, det står ingenting i det du skrev om at man kan fly selv om den ikke er kvittert ut av mekaniker.

 

Men jeg ser du refererer til BSL D 3-1, så når jeg får tilgang til BSL (antagelig ikke før neste gang jeg er på flyplassen) så skal jeg sjekke hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...