Gå til innhold

sjekk dette lynnedslaget!!!


Morten Stene

Anbefalte innlegg

quote:

Originally posted by Kjell Martinsen:

Forresten: Er piloten forpliktet til å returnere dersom han har mistanke om at det har vært lynnedslag i flyet? (selv om alt tilsynelatende fungerer som det skal)

KjellM

Nix. Var med en Braathens maskin fra Gardermoen til Sola i juli da lynet slo ned i høyre vinge under climbout. Fra cockpit kom det rolig beskjed om hva som var skjedd med beskjed om at den eneste "skaden" på flyet ville være en svidd lakk-flekk der lynet gikk inn og en ditto en der det gikk ut igjen. Så noe pålegg om å returnere kan det ikke være.

------------------

Harald Hagen

Stavanger, Norway

harald.hagen@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kjell Martinsen:

Tøft!!!

Forresten: Er piloten forpliktet til å returnere dersom han har mistanke om at det har vært lynnedslag i flyet? (selv om alt tilsynelatende fungerer som det skal)

KjellM

Hei

Med forbehold, det tror jeg faktisk ikke. Har selv vært med på en sånn ( temmelig ubehagelig) hendelse.

Rett etter take off Molde, kom der et durabelt smell, samtidig med et blits-lys. Flyvertinnen mistet balansen og deiset i fanget på en kar rett over midtgangen der jeg satt.

Nå skjer det meg...tenkte jeg. Det som jeg bare leser om... nå skjer det meg.

Kapteinen var "lyn-rask" med å gi følgende info:

"Mine damer og herrer, det dere nå sikkert både hørte og så, var et lite lynnedslag som tilfeldigvis traff oss.

Dette skjer av og til på vestlandet på denne årstiden, og har overhodet ingen betydning for resten av turen.

Vi fortsetter altså som planlagt til Kværnberget. Takk".

Køen til toalettet ble ganske lang husker jeg... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Snakket senere med en kjenning i LV, som sa at lyn-nedslag i fly slettes ikke er så farlig som folk ofte tror.... (?)

------------------

Åge Olsen/SATNOR4

atcc@molde.online.no

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...