Gå til innhold

Ulykker med DC10 på 70 tallet


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Noen som vet om alle de ulykkene som var med DC10 på 70 tallet? Det var noe med Cargo door som skjede. Jeg har hørt om dette før, men er litt usukker på en del ting. Hvor mange fly gjalt dette? Dette skulle også resultere med en av de største søksmål mot enten flyselskap eller produsenten selv. Noen som har noe mere info om dette her?

Var dette også de eneste store feilene på DC10?

 

Takker veldig for svar. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på den siden der før Morten "" (Uansett tusen takk. Hadde mistet linken, men nå fikk jeg den igjen) Det som jeg synes er litt rart er at jeg mener jeg har hørt at det gjelder en god del DC10`r og den døra, men på den listen er det bare 1.

Det som jeg også lurer på er hvor disse flyene som styrter langt oppe i fjellene havner i senere tid? Blir de bare liggende eller blir de fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oversikten over årsaken til alle ulykkene, men til noen, og da gjaldt det problemet med bakre cargodør, at den ene vingemotoren falt av under takeoff (O'Hare med en Dc-10 fra AA,) at flyet ble rammet av windshear under landing (var vel i Dallas FW,) og at deler av vifta på bakre motor løsnet og dro med seg all hydraulikken (UA i Sioux City.)

 

Problemet med cargodøra var at låsen var konstruert slik at personalet som lukket døra ikke alltid kunne være sikker på om den var låst eller ikke. Den kunne se låst ut, men var i realiteten ulåst. Det var dette som førte til havariet i Frankrike (maskinen var vel fra Turkish Airlines tror jeg.)

 

For andre årsaker blir det vel bare å pløye gjennom all dokumentasjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian. Jeg mener også at det var noe med 747, og prøvde å forklare min venninne dette, men hu er fast bestemt på at det er DC10. De hadde hatt om det på skolen sier hun (Universitetet i Oslo. Jus.).

Hun har ikke noe kilder å gå etter, men mener iallfall at det dreier seg om DC10 og et enormt søksmål.

Ta i betraktning at hu ikke klare å se forskjell på en 747 og en seilbåt nesten da. ""

Jeg sa også 747 til henne, men hun står på sitt og sier DC10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...