Gå til innhold

american airlines


Jørn Rondestvedt

Anbefalte innlegg

American tok i bruk Dc-10-10 i auguast 1971 på flyvninger i USA. AA var sammen med UA launchcustomers på Dc-10'n.

Senere tok de i bruk DC-10-30, som ble brukt på interkontinentale flyvninger.

Hvor mange de hadde vet jeg ikke, og nøyaktig utrangeringsdato har jeg heller ikke, men det var mellom -95 og -98 engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vel mange Michael...

On 19 February 1968 American Airlines signed a contract for 50 DC-10-10 (25 firm orders and 25 options), powered by three General Electric CF6-6D turbofan engines, effectively launching the new tri-jet. Originally, it had planned to begin the world's first DC-10 service in Autumn 1971. American took delivery of five aircraft during 1971 and the remaining 20 in 1972. It later converted 10 options into firm orders, accepting three aircraft in 1978, four in 1979 and three in 1980.

When Pan American's ex-National Airlines DC-10s became surplus, American Airlines bought virtually the whole fleet in 1984, including 11 Series 10 and four Series 30 models. Together with three ex-Air New Zealand and one ex-KLM DC-10-30, this brought the fleet by 1985 to 45 DC-10-10 and eight DC-10-30.

 

American Airlines started to withdraw its DC-10-10s from service beginning June 1993, some of which have now been broken up, while others are being sold to Federal Express.

 

 

Et av mine favoritt fly... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...