Gå til innhold

Air France's Concorde -> vedlikehold av motor


Jim Vold

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg forundrer mye.

Det ble tydeligvis skrevet at kapteinen krevde skifting av deler til de motorene som trenger det slik at motorene kan bremse ned farten, kunne fungere.

I flg. Air France sier det er egentlig ikke nødvendig å gjøre dette. Bra gjort av kapteinen å kreve dette, pga full av passasjer og tung fly.

Det jeg lurer mest på: Bryr ikke Air France om motor-reversene skal fungerer UNDER det kritiske fasen -> take-off ?? Når de sier det er ikke nødvendig med slikt!!?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image]

Det bør ikke se i sammenhengen med ulykken som skjedde nylig!

Derfor jeg syns det er bra gjort at "Borgermesteren i byen Gonesse raser mot Air France, og mener selskapet begikk en kriminell handling da de tillot Concorden å ta av. Han varslet i dag et privat søksmål mot Air France, melder TV2 Nyhetene."

JimV

LN-JVO

[Endret av Jim Vold 28-07-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Langvatn skrev:

>Kan vi ikke vente med diskusjonen til årsaken til ulykken er >klarlagt? Det er nemlig ikke sikkert at det var motorarbeidet >som er årsaken....

Må man have lov til at sige jeg synes ovennævnte lyder ret

"sjovt", da jeg ser ikke mindre end 3 tidligere tråde omkring

Concorde indenfor de seneste dage er _startet_ af:

_Christian Langvatn_

ps: da der bruges utroligt meget båndbredde på dette emne rundt

i verden p.t. kan emnet vel også fortsætte her....

Claus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fligth sim no blevet VG online ???

Stop nu alle disse ukvalificerede gæt, og vent på den endelige tekniske afgørelse.Vil i fortsætte så søg job hos VG, i er garanteret ansættelse med disse irelevante indlæg.

Ingen fly er grounded pga reverser problemer, flyenes normale bremser er rigeligt til at stoppe flyet, men når en kaptajn har passeret Vr(v2) så skal han fortsætte uanset om en eller flere reversere er u/s eller sågar brand i motor.

Ang. reversere, selvfølgelig kan en kaptajn nægte at tage et fly med feil på reverserne men dette gøres hvis vejret er dårligt, dvs. snø eller is.

Mvh

Flemming Jansen

Technician DC9/MD80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jim!

Det er ikke uvanlig at fly tar av med en eller annen defekt, hvorvidt dette kan gjøres bestemmes av flyets MEL (Minimum Equipment List). Tydeligvis kan Concorde ta av med bare tre reversere operative, og AF ville sannsynligvis prøve å unngå en forsinkelse ved å la flyet ta av med denne feilen. MEL`en vil også angi eventuelle restriksjoner dersom feilen ikke utbedres, så som en eventuell reduksjon i avgangs- og/eller landingsvekten. På denne måten blir sikkerheten ivaretatt.

Det er imidlertid kapteinen som har siste ordet i disse sakene, og AF kapteinen var i sin fulle rett da han insisterte på at feilen skulle utbedres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...