Geir G Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Hei alle som satt som ATC rundt ENGM området i dag! Jeg må bare si at jeg (WSC064) fikk testet om dere tålte stress i dag Midt oppe i all trafikken, ganske mye faktisk, måtte ha speedback og vectors for å komme inn i køen med fly som skulle lande , Der får jeg "Pan, pan, fire engine number one! Left turn only" Det blir gjort plass til meg, men selfølgelig ble det missed approach og jeg måtte få spesialvectors for en ny landing Må si jeg ble ganske imponert over hvordan dere taklet stresset! Dermed vil jeg også si tusen takk for flott ATC Kanskje litt merkelig post dette, men jeg synes de fortjener det. *klapp, klapp, klapp* MVH Geir Siter
Gjest Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Tør påstå at en nødmelding hadde vært bedre å bruke ved motorbrann, men men . Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Hehe, det er ikke alle som har lest boken om fraselogi og vet når Pan Pan skal brukes. We can't blame them.. Men, godt jobbet folkens, dere har virkelig vist styrke i dag! Siter
Geir G Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Skrevet 9. oktober 2004 OKI, hehe Jeg er veldig villig til å lære? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 Kort sagt, PAN PAN kan brukes når man trenger prioritet på radioen, dette betyr nødvendigvis ikke at man får prioritet i trafikkavviklingen. Brukes som oftes i tilfeller hvor det ikke for øyeblikket er fare for at liv kan gå tapt, f.eks hvis en person ombord begynner å få symtomer på evt. sykdomstilfeller uten at situasjonen ennå er kritisk. Ved bruk av MAYDAY får man full prioritet, både på radio og trafikkavvikling. Kontrollererne rydder med andre ord vei for deg slik at du kommer deg ned så raskt som mulig. Passer godt i tilfeller hvor det er akutt nød for å lande, hvor det er fare for at menneskeliv kan gå tapt, f.eks ved motorstopp. Til dere som allerde har gått igjennom hele boken, correct me if im wrong. Siter
Espen Furfjord Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 Må bare berømme dere controllerne på ENGM og ENOS som står så på, om det er en WIF eller USAF1 som kommer ned. Så gjør dere en veldig bra jobb, gang på gang på gang. Dette selv om noe slikt skjer er dere på plass. Jeg er ærlig talt imponert over deres engasjement hver gang jeg kommer ned hos dere! Dette gjelder faktisk alle av ATC'ene i Norge. Dere har en generellt høy standard. Å det er for oss småpiloter veldig bra gjort. Tusen takk! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 16. oktober 2004 Skrevet 16. oktober 2004 Hvilket fly fløy du ? Det er jo en grunnregel som sier: NEVER turn into bad engine. Riktignok hender det man må fravike denne regelen, men i utgangspunktet skal du kun ta HØYRE svinger når venstre er ute. Riktignok kom jeg i en situasjon på oppflygingen til mitt CPL, IR og MEP sertifikat hvor jeg selv måtte fravike regelen. Men det var fordi kontrollanten kuttet venstre motor under en ILS med sirkling inn til Røros. Jeg sa til ham at jeg i utgangspunktet ikke vil svinge venstre med en død motor på den siden så det får være opp til deg om du vil sette motoren tilbake, men svinge må jeg fordi vi har banen på venstre side og fjell på høyre side og foran. Kontrollanten svarte at jeg hadde sagt det han håpet jeg ville si. Men jeg fikk beskjed om å forsøke å gjøre en så slak sving som mulig og følte jeg at det ble problemer å kontrollere flyet så skulle jeg selv sette motoren tilbake i operativ tilstand, men i utgangspunktet skulle jeg forsøke å gjøre landing på en motor. Noe som gikk, men jeg brukte ikke mere enn maks 10 grader bank i noen av svingene og vi fløy litt utenfor sirklingsprosedyren, men ikke mere enn at det gikk greit. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.