Gå til innhold

ATIS


Stian Nilsen

Anbefalte innlegg

Jaja, vet jo det ""

 

Men lurte rett og slett på om ikke Atc,ene satt og leste opp atis(Vær informasjon) som i real world vettu ""

 

Hvis det er det du hører på ATIS-frekvensen du tenker på, så er dette forhåndsinnspilte biter som settes sammen automatisk og spilles av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, stemmer det. Været i FSen SKAL vel bli oppdatert av SB, med været som er på VATSIM, som SKAL være ikke så mange timer / døgn unna real life... og da skal vel ATISen i FS lese opp det været som er rett.

 

ATIS er det vel IKKE flygelderene som sitter å leser opp, det er nok en liten datamaskin som setter sammen noen tall og bokstaver og som spiller av noe som ble spillet inn en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er fullt klart over det. . .

 

Men jeg lurte bare på om ikke det gjøres på vatsim også, alltså at man kan sette på den frekvensen så hører du atis. . .

 

Kanskje dumt av meg å spørre, for jeg har ikke testet det selv. Men har du prøvd å tune inn ATIS-frekvensen for flyplassen det gjelder på radioen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er fullt klart over det. . .

 

Men jeg lurte bare på om ikke det gjøres på vatsim også, alltså at man kan sette på den frekvensen så hører du atis. . .

 

Kanskje dumt av meg å spørre, for jeg har ikke testet det selv. Men har du prøvd å tune inn ATIS-frekvensen for flyplassen det gjelder på radioen din?

 

 

Det gikk ikke ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATIS: ATIS er en kontinuerlig utsending av informasjon i et fast format, og brukes for å gi informasjon til den enkelte flyger, om vær, rullbane i bruk, lufttrykk, transisjonsnivå i bruk og annen informasjon som det er naturlig og viktig å gi. Den oppdateres normalt hver time, på enkelt flyplasser blir den og oppdatert hver halvtime. I Norge blir den oppdatert 20 over hver hele time, og 50 minutter over hver hele time. Den sendes ut på en egen dedikert frekvens, eventuelt kan enkelte flyplasser ha flere frekvenser avsatt for ATIS, for eksempel for Departure og Arrival. Den blir gitt en egen identifikasjon med en av bokstavene i det fonetiske alfabet, og for hver oppdatering så gies den en ny identifikasjon med neste bokstav. Piloter referrere til den bokstaven når de kaller opp for første gang hos en kontroller "information Bravo (recived)" - og kontroller vil da vite at piloten har fått rett info, og kan også opplyse det ved å svare "(information) Bravo correct". ATIS brukes ikke normalt for områdesentraler (Oslo, Stavanger, Trondheim og Bodø Kontroll)

 

 

Voice ATIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...