Stian Nilsen Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Har lurt på dette lenge men, er det ikke ATIS på vatsim? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hva mener du med ATIS? Hver ATC som sitter på VATSIM har en ATIS, men ikke hvor de oppgir hele værmeldingen. Men om ikke jeg husker feil fra SB så var det vel en måte å sjekke været med... (WX?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hvis du kjører opp ServInfo og trykker på den knappen med en regnsky på (oppe til venstre) så får du opp ett vindu,skriv inn den ICAO koden på den aktulle flyplassen du vil ha en værrapport fra,så trykker du OK. Thats it! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Jaja, vet jo det Men lurte rett og slett på om ikke Atc,ene satt og leste opp atis(Vær informasjon) som i real world vettu Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hmm, er det ATC'ene som leser opp værmeldingen hele tiden? Eller mener du når pilotene spør om det? Har jeg lite å gjøre pleier jeg som regel å gi de en kjapp værmelding for den ønskede flyplassen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Jaja, vet jo det Men lurte rett og slett på om ikke Atc,ene satt og leste opp atis(Vær informasjon) som i real world vettu Hvis det er det du hører på ATIS-frekvensen du tenker på, så er dette forhåndsinnspilte biter som settes sammen automatisk og spilles av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Dett finnes ett program til FS som kan gjøre dette... Var det Hanne M som hadde ett innlegg om dette for en good stund siden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg bruker nå den Atis service'en som er i Fs9.Og den gir meg nå det jeg trenger å vite..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Ja jeg er fullt klart over det. . . Men jeg lurte bare på om ikke det gjøres på vatsim også, alltså at man kan sette på den frekvensen så hører du atis. . . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Jo, stemmer det. Været i FSen SKAL vel bli oppdatert av SB, med været som er på VATSIM, som SKAL være ikke så mange timer / døgn unna real life... og da skal vel ATISen i FS lese opp det været som er rett. ATIS er det vel IKKE flygelderene som sitter å leser opp, det er nok en liten datamaskin som setter sammen noen tall og bokstaver og som spiller av noe som ble spillet inn en gang for alle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Ja jeg er fullt klart over det. . . Men jeg lurte bare på om ikke det gjøres på vatsim også, alltså at man kan sette på den frekvensen så hører du atis. . . Kanskje dumt av meg å spørre, for jeg har ikke testet det selv. Men har du prøvd å tune inn ATIS-frekvensen for flyplassen det gjelder på radioen din? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg trodde da at de leste det opp å spilte det inn, å satt det på "Repeat" og når man setter på ATIS frekvensen så hører man den om og om igjen. Var iværtfall slik de gjorde det her i Alta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Ja jeg er fullt klart over det. . . Men jeg lurte bare på om ikke det gjøres på vatsim også, alltså at man kan sette på den frekvensen så hører du atis. . . Kanskje dumt av meg å spørre, for jeg har ikke testet det selv. Men har du prøvd å tune inn ATIS-frekvensen for flyplassen det gjelder på radioen din? Det gikk ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hehe, i Bodø i alle fall, er alt det der datastyrt, og man kan skrive inn noe i ett program som feks. rwy in use, stop wire in treshold osv.., så blir det med i ATISen, men ingen som sitter å tar opp noe som helst der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O85_ Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 ATIS: ATIS er en kontinuerlig utsending av informasjon i et fast format, og brukes for å gi informasjon til den enkelte flyger, om vær, rullbane i bruk, lufttrykk, transisjonsnivå i bruk og annen informasjon som det er naturlig og viktig å gi. Den oppdateres normalt hver time, på enkelt flyplasser blir den og oppdatert hver halvtime. I Norge blir den oppdatert 20 over hver hele time, og 50 minutter over hver hele time. Den sendes ut på en egen dedikert frekvens, eventuelt kan enkelte flyplasser ha flere frekvenser avsatt for ATIS, for eksempel for Departure og Arrival. Den blir gitt en egen identifikasjon med en av bokstavene i det fonetiske alfabet, og for hver oppdatering så gies den en ny identifikasjon med neste bokstav. Piloter referrere til den bokstaven når de kaller opp for første gang hos en kontroller "information Bravo (recived)" - og kontroller vil da vite at piloten har fått rett info, og kan også opplyse det ved å svare "(information) Bravo correct". ATIS brukes ikke normalt for områdesentraler (Oslo, Stavanger, Trondheim og Bodø Kontroll) Voice ATIS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.