Karl R Pettersen Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Hei Sliter med ett enkelt lite regnestykke her, når det gjelder å beregne isens vekt på en vinge, og operasjon av deicing boots. Har hørt at man skal vente til det er ca. 2 tommer is på vingen før man skal kjøre boots. Vinge-arealet er i aircraft.cfg definert til 199.0 sq.ft. Dette blir 18.49 m2 2 tommer gir 0.939 m3 isbelegg. 1 m3 is er ca 100 kg. Dette blir 93.9 kg (220.5 lbs) med is før man kan boote?!?! Problemet er at flyet for lenge siden har sluttet å fly hvis jeg skal vente så lenge. Regnet med at grensen jeg bruker på 10 lbs var for liten, men dette her må da være alt for mye? Hva er feilen i mitt regnestykke her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg er så absolutt ingen ekspert på dette, men reagerte på en ting. To tommer med is! Det er jo et fem cm tykt lag! Synes bare dette virket litt ekstremt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Var har du 2" med is från? Allt för mycket! Svårt att uppskatta ismängd men jag brukar köra boots när det är kanske 1cm is... Varierar med typ av is också, som igen är svår att bedöma. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg pleier å kjøre dem når det er rundt en halv tomme, eller litt over en cm. Problemet er bare at det er så fryktelig sjelden det blir såpass mye is i de forholdene jeg flyr, så om jeg skal bruke systemet så må jeg kjøre en cycle når det er litt mindre is enn dette Litt avsporing: ising er et merkelig fenomen. Kan fly gjennom en sky med minusgrader uten at det blir så mye som et iskorn på flyet. Flyr ut i klar luft i 30 sekunder og så inn i en ny sky igjen, der iser det plutselig så ekstremt at du ikke ser en skit ut frontruten etter 1 minutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Isen vil vel heller ikke fordele seg som et jevnt belegg over hele vingearealet før evt. et godt stykke ut i forløpet (hvis vingen i det hele tatt klarer å produsere nok løft når alt areal er dekket?), men samler seg og bygges opp på fremre deler av alt som stikker ut i lufta først. I denne isartikkelen fra AOPA står det at forsøk i vindtunnell har vist at ikke tykkere lag med is enn tilsv. et sandpapir skal til for å redusere løftet med 30% og øke drag med 40%. Skumle saker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Sorry, er nok hukommelsen som spiller meg ett puss her. Har sjekket opp den orginale historien her, og han sier også 3/8-1/2 tomme. Jobber litt med en update på Baron'en for tiden, og tenkte jeg skulle få dette til å bli mer "korrekt". Ser av artikkelen, som var meget bra, at leading egde er mye mer utsatt enn resten av vingen, så da kan man kanskje gå ned "noen" hakk. Hele vingearealet gir da 18.49 kg, ca 40 lbs. Med bare leading egde "brukt", kan man da si ca 10 lbs, før systemet "tillater" booting (tidligere vil feile systemet pga luftlommer)? Ergo var det korrekt i utgangspunktet? Typisk meg Her er forresten en testflight med Baron'en i severe icing. Det første bilde har ising startet, og er godt i gang. På det andre bildet, bare 12 minutter senere, har jeg så store problemer at jeg staller ut rett etter bildet ble tatt. Motor på full gass her hadde lite å si Stallspeed rundt 90 knop - godt det ikke var under landing Bilde1 Bilde2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.