Gå til innhold

Indian Airlines crash?


mwalther

Anbefalte innlegg

Hepp!

Det fleste har vel fått med seg at et fly krasjet i India idag, og flere kilder vil ha det til at det var et Indian Airlines fly. Det er feil, det var et Alliance Air fly. Alliance air er et underselskap av Indian Airlines. De bruker bare Boeing 737-100 og muligens 737-200.

Interessant at overskriften på CNN text-tv var "plane kills family of five" da vi her snakker om minst 50 drept. CNN fokuserer på denne familien som bodde i huset som flyet traff.

Air Alliance eller Alliance Air er etter forholdene (!?!) et bra selskap i India. Jeg har fløyet med de en 4-5 ganger, Delhi-Goa og Delhi-Port Blair (andeman øyene). Renholdet er en historie for seg selv. Kan lønne seg å ta med en klut for å si det sånn.

Ellers så er landingene like gode som Indian Airlines - du blir kurert for flyskrekk [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det åpen cockpit i B-737-200?

Som spørsmålet antyder, kan man undres etter å ha lest VG rapport om ulykken i går. Hva annet skal man tro når tittelen i artikkelen er: "Pilotene skjønte at flyet ville krasje, og hylte til folk på bakken at de måtte komme seg unna..."

Hadde ikke pilotene nok å slite med, om de ikke skulle drive og rope til folk på bakken?

Er ikke motorlyden for høy til at en skarve pilotstemme skal klare å overdøve den?

Var VG tilstede i cockpit under den aktuelle flygningen og hørte ropingen? De siterer ihvertfall ingen fra flyet!

Bør ikke aviser av VG's type rett og slett forbys å skrive om flyulykker og -hendelser? De aner jo likevel ikke hva de skriver om!

Jeg gremmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært "oppstarter" uten headsett på Ryanair's B737-200 flere ganger den siste tiden, så kan jeg si følgende:

Om du står rett nedenfor cockpiten med bare APU'en igang, og Kapteinen henger halveis utenfor cockpitvinduet sitt og roper så hører du nesten ikke et ord av det han sier....

Motorene på en B732 bråker betydlig mer enn APU'en, så da er det greit at det finnes tegnspråk for pushback og oppstarts prosedyrene... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Kanskje pilotene på det nevnte ulykkesflyet trodde de hadde gode lunger eller noe sånt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], men jeg garanterer at det ville vært fullstendig bortkastet, og at pilotene sannsynligvis er klar over dette, og heller ville brukt tiden til å stramme selene, o.l. istedet... hehe

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at avisene skriver mye rart!hver gang en ting skjer med et fly blir det stoooor ståhei og larm om dette!Avogtil er det som om de mener at pilotene ikke er så proffe som de egentlig er!Men saken er jo det at pilotene har,i de fleste tilfellene,kontroll over flyet selv om en motor stoppet etc.men avisene gir utrykk for noe annet!De vet nok ikke hva de skriver om....

leste faktiskt i en viss avis,Rana Blad,at fly var et av de mest usikre framkomstmidlene framfor tog,bil og båt!!Ikke vet jeg om det var en skrive feil eller at de hadde fått rapporten fra et eller annet u-land........! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

Ole Martin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg på ingen måte si. Men Indiske piloter er veldig annerledes og kan oppfattes av den vestlige verden som skremmende og kanskje til og med enkle?

Det med u-land regner har vel med penger å gjøre. At de har mindre penger til vedlikehold. Nå er det slik at det er ofte inneriks flyselskapene det går utover. I f.eks. russland er aeroflot veldig trygt utenlands, men ikke fullt så trygt innenlands.

I india er det litt annerledes. Der synes jeg det virker som indian airlines er tryggere enn Air INdia som fly mest utenlands.

Jeg har snakket med flere Indiske piloter og de er absolutt godt kvalifisert til jobbene sine. Mange er sikher; et folk som er kjent for å være tøffe. Med andre ord...går noe galt så ordner de opp. De bryter ikke sammen.

Go sardarji Go!

Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehemm.....jeg mente ikke at Indiske piloter er noe mindre kvalifisert til å fly enn norske!!Men uansett hvor god en pilot er,så hjelper det lite hvis flyet han styrer ikke holder.

Det er det jeg mener med u-land,sikkerheten er jo ikke akkurat den samme som i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...