Ronny Nævra Skrevet 12. juli 2000 Skrevet 12. juli 2000 Hei! Jeg lurte på en ting: Er det realistisk at man må helt opp i 60% N1 for å sette en 737 i bevegelse når man skal taxe?? Har dette "problemet i fs2k, men kan ikke huske at det var sånn i fs98. Noen kommentarer ?? Ronny Siter
Mats Bristol Skrevet 12. juli 2000 Skrevet 12. juli 2000 Sjøl så gir jeg full thrust, og rett i bunn igjen.. ------------------ IceBox mbristol@c2i.net President of Betatel Productions Siter
Flemming H. Larsen Skrevet 12. juli 2000 Skrevet 12. juli 2000 Man kan godt nojes med lidt mindre gas. Fx kan man ved 50% N1 vente lidt inden 737'eren sætter igang. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 13. juli 2000 Skrevet 13. juli 2000 Helt riktig det Christian! Har sotte fremme i cockpit en del ganger....og i tilleg så hører man det når de taxer, (hvis man sitter BACK) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Opp til 80 N1 og ned igjen. Litt kult at man ikke hører motorene når man sitter i cockpit. (Gjelder da McDon. maskiner) Hilsen A. Bertheussen. Siter
Fred Vonstett Skrevet 14. juli 2000 Skrevet 14. juli 2000 Hei Ronny, Hva som er realistisk vedr. N1 i FS2k eller FS98 har jeg ikke reflektert så veldig mye over,- jeg gir på det jeg trenger for å komme i bevegelse. Det er limiter på N1, N2, EPR (Engine Pressure Ratio osv.) , - ingen limiter skal overskrides! Er akkurat ferdig med taxetrenings kurs for "taxelicens" på MD-80 (33 timer teori/praksis) for bruk i jobben (trimming av motorer etc. i "rusegropa", - lang vei fra hangaren på GEN). Det blir som med alt annet som skal flyttes fra "statisk tilstand", - du må gi på "trottle" eller gass, for å fart på "skuta" eller bilen ;-)) Vi tenker vel ikke så mye på N1 da vi gir trottle,- viktigste parameter er EPR. Mats Bristol beskriver situasjonen helt korrekt,- full trottle (thrust), så tilbake til Idle. For å illustrere virkligheten; det er viktig å følge reglene, taxe-hastighet ca. 30kts MAKS. Et eksempel fra en av mine siste taxseturer til rusegropa (engine test stand, ifølge kart over GEN). Vi startet fra position 500 (utenfor SAS hangaren) og ble klarert for "taxiway Sierra to the PIT for engine run up check", sent en lørdag kveld med lite trafikk (klarering helt frem til rusegropa. Ved taxiing av "virkelige" fly, så må en være klar over at det selv med throttles i "Idle", så går det rimelig fort avgårde!! Det er mye å passe på, bl.a. brake temperatur, annen trafikk, flysystemer m/limits etc. Vi hadde høy ind. br.temp, så jeg valgte å la flyet "rulle" av seg selv, - hastigheten ble rimelig høy etter hvert og tårnet kom inn med meldingen til oss, i en fleipete tone riktignok; "SCANDINAVIAN Lima-ALPHA UNIFORM, WHAT IS YOUR INTENSION? ARE YOU TAXIING TO THE PIT,- OR ARE YOU TAKING OFF <VBG>? Under normale takseoperasjoner så er det vanlig å la flyet "rulle"til en synes det går passe fort, deretter bremser en nesten helt opp, for så å slippe bremsene helt opp igjen. Dette gjøres for å unngå overoppheting av bremsene. Dette er bedre enn å sitte å "tråkke" bremser hele tiden. Maks tillatt Brake temp. på MD-80 for takeoff, er ca.200 grader "C". Beklager lang og kjedelig tekst, litt "off topic", - håper allikevel du fikk delvis svar på det du spurte om??? MVH Fred V. Siter
Ronny Nævra Skrevet 14. juli 2000 Forfatter Skrevet 14. juli 2000 quote: Originally posted by Fred Vonstett: Vi hadde høy ind. br.temp, så jeg valgte å la flyet "rulle" av seg selv, - hastigheten ble rimelig høy etter hvert og tårnet kom inn med meldingen til oss, i en fleipete tone riktignok; "SCANDINAVIAN Lima-ALPHA UNIFORM, WHAT IS YOUR INTENSION? ARE YOU TAXIING TO THE PIT,- OR ARE YOU TAKING OFF <VBG>? Fred V. [/b] Hehe. omtrent som meg i sim'en det...... Takker for alle svar. Ronny Siter
Geir Gundersen Skrevet 16. juli 2000 Skrevet 16. juli 2000 Vet ikke hvordan det er med 737, men 757 derimot. Nå i helgen reiste jeg hjem fra J.F.Kennedy med Icelandair's 757-200. Da det ofte er ventetid på å få tatt av derfra, opplevde vi flere ganger at flyet måtte gi gass hver gang det skulle litt fremover. De ga på ganske kraftig, så det er nok ikke helt urealistisk at du må gjøre det i FS. Det kommer vel også an på hvor tungt flyet er kanskje? Mvh Geir Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.