Gå til innhold

eksplosjon i fly


mwalther

Anbefalte innlegg

BBC World melder:

"We could have lost the plane because the explosion destroyed a lot of cables that control the stabiliser, making it very difficult for the pilot to land the plane"

og

"The man, who has been named as Mahmoud Rizk Deeb, threw a grenade, injuring 15 passengers, before being shot. The plane returned safety to Amman after the incident. "

 

ehh...så en håndgranat i et relativt lite fly er ikke så farlig som jeg trodde altså? Jeg trodde alt gikk til et visst sted jeg hvis en slik eksploderte...

Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Bare for å komme med et lite inspill når det gjelder explosiver i fly.

Jeg var så heldig å bli med på øvelser ombord i fly på Gardermoen når jeg var i militæret, og da lærte vi hvordan vi skulle bruke våpen og eksplosiver ombord i fly.

Hvor stor skaden på flyet blir, avhenger av flere faktorer, men de viktigste er trykkforskjellen mellom kabin og atmosfæren.

La oss si at et Braathens B737-700 cruiser i FL340, og "noen" detonerer 100gram Semtex (halvflytende sprengstoff som er luktfritt og rimelig stabilt), i bakerste del av flyet,(Byssa), så vil hele flyet desintegreres. (DIF - Disintegrated In-Flight) Dette er pga. trykkforskjellen mellom indre skrog og ytre skrog.

Hadde flyet fløyet i FL10 f.eks, så hadde resultatet mest sannsynlig blitt et digert hull (½ til 1½ meter i diameter), med de skader det måtte medføre på kontrollorganer osv.

Det er forresten fint mulig å bruke skytevåpen ombord i fly som befinner seg i marsjhøyde.

Det som er viktig å passe på i slike tilfeller, er å bruke veldig myke "hollowpoint" kuler.

Grunnen er enkel: Hvis kula treffer skroget med liten nok fart, og i tillegg er mykere enn skroget (husk skroget er tilnærmet rundt) vil ikke kula penetrere skroget.

Vi øvde endel med "Low velocity hollowpoint" i våre MP5SD med tanke på situasjoner i fly.

En håndgranat på den annen side kommer i masse forskjellige typer, alt etter formål.

En sprenggranat som jeg antar ble brukt i dette tilfellet inneholder som regel 300 - 500 gram sprengstoff (type varierer etter fabrikat) og en enkel tennsats. Når denne detonerer, så skapes det en flammekule (igjen avhenger dette av type sprengstoff, og mengde) på ca. 2½ til 5 meter. Denne flammekulen setter lettantennelige stoffer ibrann.

I tillegg kommer sjokkbølgen som slår istykker komponenter som utsettes for denne.

En vanlig håndgranat vil nok kunne sprenge et helt fly dersom den plasseres omhyggelig. (F.eks. på gulvet v/vingerota, eller bakerst i flyet v/halefinne festet)

Snakker vi derimot om en splintgranat, så har sikkert de fleste sett en slik. Den likner på en "ananas" med sitt tydelige rutemønster.

Disse håndgranatene (slike som Norge har) veier 1,2kilo, derav 470 gram i det ytre skallet. (Holder en slik i hånda akkurat nå)

Når denne detoneres, slynger den ut stålsplinter i en radius på ca 50 meter. Innenfor disse 50 meter er dette dødelig. Bare sjokkbølgen dreper innenfor 6 meter.

En slik i et fly vil uten tvil rive hull i (perforere) skroget, og da vil sannsynligheten for at flyet blir revet istykker være mye større.

Håper dette var til en viss forståelse.

Her er en liten link til en film som viser effekten av Semtex i fly. http://home.eunet.no/~secur1/747/Film/plane_go_boom_19sec_ap.mov"'>http://home.eunet.no/~secur1/747/Film/plane_go_boom_19sec_ap.mov" TARGET=_blank>http://home.eunet.no/~secur1/747/Film/plane_go_boom_19sec_ap.mov

Vennlig hilsen,

Kay-Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden til Airdisasters.com, fremkommer det fra en passasjer at granaten var en "Stun Grenade", altså en sjokk eler lammalses granat.

Hvis det var en slik type granat vil ikke skaden på flykroppen bli så stor.

Dette er bare et inspill.

Under følger utdraget.

Another passenger, Majed Saba, said he heard the hijacker saying ``I want to go in to see the captain, open the door'' before he took out the pin of what Saba believed was a stun grenade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden til Airdisasters.com, fremkommer det fra en passasjer at granaten var en "Stun Grenade", altså en sjokk eler lammalses granat.

Hvis det var en slik type granat vil ikke skaden på flykroppen bli så stor.

Dette er bare et inspill.

Under følger utdraget.

Another passenger, Majed Saba, said he heard the hijacker saying ``I want to go in to see the captain, open the door'' before he took out the pin of what Saba believed was a stun grenade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få tilføye mine 2 øre..

Jeg mener da bestemt å huske fra mine dager i flyblått at en sjokkgranat (M100) inneholdt 200g TNT, mens en splintgranat av "ananas typen" kun inneholdt ca 50-60g TNT. Hele poenget her er vel at selv om en sjokkgranat normalt inneholder større mengder eksplosiver en en splintgranat så vil den gjøre mindre skade så lenge den eksploderer på en flate. Prinsippet er det samme som forskjellen mellom å tenne på en kinaputt du holder i en åpen håndflate og en du holder i en lukket hånd.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...