Gå til innhold

Kaos på Rodos


Per Alnes

Anbefalte innlegg

Var på ferie i Rodos, og reiste hjem på søndag. Flyet vårt (Braathen 700) ble 2 timer forsinket pga av stor trafikk i luftrommet. Etter en vanvittig kø for innsjekking, fikk jeg da oppleve et lite kaos et par timer ute på plassen.

Da fikk jeg se en del artige ting. Bla. en baggasjetransport som hadde stuet kofferter fra et A-320 fly i en høgde som en høytransport, og jeg såg at dette ikke ville gå bra. Som gjettet begynte kofferter å dette av vognen uten at "Hellenderen" oppdaget dette. Det låg en stripe med kofferter fra lasterommet til flyet til bandet i ankomsthallen. Ikke nok med det, bussene som frakter passasjerer fra og til flyene, andre koffertbiler og annet personell kjørte slalom mellom koffertene som det var på en kjøreopplæringskole.

Når vi endelig kom ombord i flyet, fikk vi plutselig klarsignal om å taxe ut, og alle passasajerene gjorde alt for at kofferter og div. flytende kom på plass slik at vi fikk taxe ut. I rekordfart fikk vi alt på plass, men litt for sent.

Men etter en tid var vi kommet opp i 37000 fot på veg til Enal. "" Litt artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan oppleve mye rart på disse greske flyplassene, tror faktisk ikke jeg har vært i Hellas en gang uten at jeg har fått opplevd noe "uvanlig", iallefall ikke i henhold til norske prosedyrer.

Sist gang jeg var i Hellas, som faktisk var på Rhodos, fikk jeg også oppleve noe som jeg sent vil glemmme.

Vi ble kjørt til flyplassen til avtalt tid, vi vet jo alle hvordan dette foregår.

Blir hentet på flyplassen sent på kvelden, men akkurat tidlig nok til at vi må betale en "ekstra dag" for rommet for å beholde det.

Ved innsjekkingen er det lang kø, for vår buss er bestandig den som kommer sist, selv om det var vårt hotell som var nærmest flyplassen.

Når vi endelig får sjekket inn, kommer vi igjennom den lettere annspendte sikkerhetskontrollen, hvor ingen sier et ord, man bare stirrer taust på hverandre.

Godt inne i avganghallen, turister overalt, røde, brune og noen fortsatt hvite, det er lett og skille ut hvem som tilbragte de siste timene av dagen på en bar ikke langt fra hotellet, mesteparten er av den "yngre garde" (18-25 år, no affence karer.. "") men fortsatt finnes det den typen ektemenn som ikke klarer å sitte noen timer uten å få i seg litt mye av de edle dråper som ikke koster skjorta der nede.

20 minutter før planlagt avgang, da man normalt hadde staret boarding får vi beskjed om at flyet er forsinket fra Trondheim på ubestemt tid, ingen alarmerende beskjed for de som har reist en del, heller alarmerende om flyet er i rute ville jeg heller sagt! ""

Etter en times venting blir man sulten, og kanskje litt tørst i den fuktige luften i terminalen, så man går å setter seg på den åpne kafèn hvor alt er "flyplasspriser", nesten dyrere enn hjemme i Norge, hvor man sitter å avventer beskjed fra stemmen, stemmen som så snart sier "Alle reisende med rute BLX524 til Trondheim, vi har fått beskjed om at flyet deres om ikke lenge vil annkomme flyplassen".. Stillhet, man kan se noen turister borte i hjørnet som ser litt forskremt på hverandre, tror ikke de fikk helt med seg hva de sa over høytallerannlegget, kanskje de er tyske turister?

Minuttene går, Juicen er snart tom, og jeg bestemmer meg for å bruke de siste myntene jeg har igjen på TaxFree'en, og kommer smilende ut med en stor eske Toffi-Fee (husker ikke hvordan det skrives) men lærer raskt at slik sjokolade smelter i sommervarmen og må spises raskt, vi ber noen søte jenter på en sjokoladebit, de blir litt klissete på fingrene og må sleike av den smeltede sjokoladen.. (Nei, dette utvikler seg ikke til en erotisk novelle, jentene blir snart ropt på av noen tydligvis bekymrede foreldre på den andre siden av disken..) ""

Noen biter blir igjen, men i tilstanden "nesten flytende" er det bare å legge de igjen i raskbøttene, som allerede er fulle med tomme 2 liters vannflasker, at man ikke lærer seg kunsten med kildesortering der nede? ""

Endelig, der kommer det, smuglytter på scanneren min, "Bluescan five two four, exit first left and follow the follow me car to stand" på en tydelig gebrokken engelsk.

Jeg sier i fra til mine medreisende og vi begynner å rydde sammen på bordet og bevege oss mot gaten, finner oss noen ledige plasser og setter oss ned.

Straks etter får vi beskjed om at flyet er kommet, men at vi fortsatt blir forsinket en liten stund, ingen grunn blir hørt men allmenheten har sagt sitt.. "Ahhh.....".

Vi er allerede 3 timer forsinket i dette øyeblikk, og mange har tatt seg til rette og okkupert flere sitteplasser, funnet fram det mykeste plagget i håndbagasjen og lagt seg til å sove.

30 minutter gikk, jeg satt på en barkrakk med en iskald cola (måtte bruke opp pappas mynter også..) mens jeg ser på flyene som kommer og går, mange 757 som kommer og går i den tidsperioden jeg sitter boltret til vinduet.

Da, endelig, callet vi alle hadde ventet på, "All travelers with BLX524, go to gate".

Køen blir enorm, alle vil på samtidig, komme seg ut av denne terminalen som har vært vårt andre hjem i noen timer, vi vil nå inn i det trange flyet som så vidt har blitt rengjort etter turen ned fra Værnes.

Endelig ombord, da var vi klare for å dra, med unntak av at jeg fikk en plass 10 rader foran reisefølget mitt, og at det ikke var noe vindu, ikke noe vindu!! på plassen min..

Denne turen var dømt til å bli en sovetur, men vi var iallefall klare for å komme hjem til Norge! Trodde vi...

Vi ble stående, lenge, alle var ombord, alt var klappet og klart, men alt var stille, både i og rundt flyet (tyvtittet ut av vinduet til personen foran meg..).

Etter å sittet i det meget behagelige chatersetet til Britannia (?) i 30 min brøt kaptenen stillheten..

Nyheten og forklaringen på av vi stod her fortsatt var at forsinkelsen fra Værnes hadde sørget for at vi hadde mistet slotten vår, det var ikke noe problem å fly ut av Hellas, men luftrommet over sentraleuropa var fyllt med trafikk, og vi måtte bestille en slot fra avdelingen som hadde annsvaret for dette området.

Litt mystisk, for tidliger på kvelden hadde en guide fra StarTour sagt til oss at avgangen ble forsinket fordi de drev med asfaltering på Værnes..

Men endelig, etter 5 timers forsinkelse var vi klare for avgang, husker ikke mye fra resten av turen, forsvant ganske fort inn i mine søte drømmer med en herlig motordur i bakgrunnen! ""

Noen timer senere, det hadde staret å lysne mot dag og vi kunne se røde uthus og låver komme nærmere og nærmere, "ploff" der hadde vi passert Værnes kirke og sekunder senere var hjulene på Norsk jord!

Det var ikke mye snakking ved avstigning, det meste var stille og fedre og mødre bar på sine små barn som var langt inn i sine søteste drømmer.

Bagasjen ble hentet, og vi kjørte hjem, men fikk vi sove, nope, vi tok like så fram kartene for Rhodos, Diagoras og fløy ned til den samme flyplassen som vi hadde forlatt bare timer tidligere, fikk senere vite av en bekjent som jobbet i tårnet at det ikke hadde foregått noen form for rullebanearbeid på flyplassen denne aktuelle natten.. ""

 

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...