Gå til innhold

Normalt???


Arnfinn Trønes

Anbefalte innlegg

For ca. 2 uker siden fløy jeg med BA, fra LHR til Gardermoen, en splitter ny Airbus 319 ett eller annet. Maskinen var ifølge flyvertinnen kun 1 måned gammel. Flighten gikk helt greit (vidunderlig fly).

Det som gjorde meg litt bekymret var dockingen ved gaten på ENGM.

Flyet hadde stanset helt, folk begynte å reise seg, men køen vokste, etter 2 min kom kapteinen på intercom, og forklarte at det var første gangen han fløy den maskinen og at han hadde bommet på gaten, så vi ventet på en truck som kunne dra oss tilbake litt.

Unnskyld men er det ikke litt skremmende at han tydligvis ikke visste hvordan han skulle docke flyet???

Ikke ment som kritikk av kapteinen men noe rart er det.

Hilsen Arnfinn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han prøvde å være humoristisk uten å lykkes helt? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Uansett, så har han antageligvis haugevis med timer i simulator på flymodellen. Jeg tviler vel egentlig på om de trener spesielt mye på docking i simulatoren.

Det kan jo hende det var sant at han ikke hadde sittet bak spakene på akkurat det flyet tidligere, og at det faktisk var utsjekken hans på den flytypen. Ikke unormalt det i så fall.

Christian

[Edited by birk 20-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å docke et fly vil bare si å stanse det på riktig sted slik at "gate-armen" når frem til døra. På Gardermoen er det elektorniske tavler som viser avstanden til flyet og som viser hvor langt det er igjen til flymaskinen må stanse. Kjører man litt for langt må man han hjelp til å bli dyttet tilbake.

Fra tid til annen er vel "normalt" at man ikke treffer helt og at man kjører litt for langt. Ikke noe skremmende i det egentlig - jeg antar at ingen fikk panikk av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, men når kapteinen opplyser at han ALDRIG hadde flydd flyet før.

En gang må jo være den første, men trener man ikke på sånt i simulatorer.

Mulig jeg missforstod, men jeg fikk intrykket av at han ikke hadde sittet bak spakene på den modellen før.

Flyr forresten my mellom ENGM og ORK.

Men dette var første gang jeg opplevde noe slik.

Jeg ble ikke nervøs, men mange andre passasjerer fikk seg en støkk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at "alle" hadde reist seg og det var en lang kø ved midtgangen. Er det ikke slik at man blir bedt om å holde midtgangen fri for all håndbagasje og ha setebeltet på intil lyset "fest setebeltet" er slukket?

Dersom kapteinen bommet, regner jeg med at han visste dette og dermed ikke skrudde av setebeltene...

Hvordan kan det ha seg at folk da stod i midtgangen? Det er sikkert slik at mange av dem som først hadde reist seg og så måtte sette seg igjen følte dette litt ubehagelig. Derfor: hadde dem ikke ignorert "fest seteblete" skiltet, hadde de sikkert ikke blitt så redde heller! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Altså: Ha på setebeltene folkens! Ingen vits i å stå i midtgangen når man kan nyte utsikten av aktivitet ved siden av flyet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ha en god dag?

Eivind

[Edited by Eivind Tollerød Fosse 22-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Normann er mester i "alt" når det gjelder kollektivtrafikk ved å reise opp for å være "første mann" ut, slik er det tog, buss, båt og fly.

Kunne forstått det hvis "alle" hadde sin egen utgang og det er begrenset hvor mange utganger for eks. fly med 120 pax. og det har vel sett rart ut med 120 flydører?

Oddbjørn

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...