Gå til innhold

Jeppesen kart


Geir G

Anbefalte innlegg

Kartene til Jeppesen finnes i A5-format. Dette gjelder kartene for SID/STAR, VFR etc.

 

Noen av enrutekartene med airways etc er i større formater, men brettet sammen.

 

Selv har jeg AIP som jeg bruker når jeg driver med flightsimmen, mens jeg har Jeppesen for bruk når jeg er ute og flyr real life. Hender at jeg printer AIP i A5-format dersom jeg vil ha spesielle kart som jeg ikke har i Jeppese, siden jeg bare har Jeppesen sine kart for VFR i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruteflygeninger (IFR) i Europa. Flyr mest i Norge, Danmark, Sverige, Nederland og Storbritannia.

SID/STARS kart, ILS kart, ground kart osv.

 

Noen som forstår hva jeg tenker på?

 

Ja og alt dette får du i Jeppesen sine kart i A5-format. Men som sagt, dette må kjøpes.

 

AIP utskrevet i A5 gir liten tekst, kommer an på hva du skal bruke det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir AIP bra kvalitet i A5 størrelsen? Er tall/tekst leselig?

 

Nei, de er ikke engang leselig i A4 format! (Jeg snakker her om utskrift fra AIP CD'en).

Jeg bruker gjerne A4 utskrifter av VFR Routes Light Aircraft for "real life" bruk. Til dette er de nærmest ubrukelige! (Prøv å lese VOR avstand/retning til et rapporteringspunkt i en kontrollsone, når du samtidig skal fly flyet "" )

Kartene KAN brukes for planlegging hjemme i stuen sammen med god vilje, men for bruk i cockpit tar jeg gjerne kopi fra papirutgaven i flyklubben....

 

JT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker AIP utskrevet i A5 format for flyging IRL, og det går greit. Endel av kartene er DRITDÅRLIGE, men flere og flere er bra nå, og sannsynligvis laget i vektor format ?

 

Hva gjelder Jeppesen så kan du nesten glemme det til simulator flyging. IFR manual for scandinavia koster 5.500,- kr om jeg ikke husker feil. Så mye at jeg ikke engang har kjøpt den for flyging IRL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...