Steffen Tollisen Skrevet 12. juni 2004 Skrevet 12. juni 2004 Savior 45: ØVELSE ØVELSE ØVELSE Værnes this is Savior 45 - Vi har nettopp fått inn en kaprer i kabinen og han truer med å styrte oss i sentrum TWR: Æhh, øøøh, vel standby... Som ledd i Øvelse Nidaros som har pågått i Trondheim de to siste ukene så ble det i 10-tiden på onsdag arrangert en kapring av et SeaKing helikopter i det det var nede på St Olavs Hospital for å angivelig levere en pasient. Terroristen fra den fryktede terroristorganisasjonen D.I.E truet med å tvinge helikopteret ned midt i sentrum av Trondheim. Det ble etterhvert sendt en F-16, callsign Tiger 5, fra Ørlandet for å undersøke saken. Dette likte kapreren dårlig og tvang helikopteret til å gjemme seg nesten helt nede i vannskorpa i Nidelva. Når så jagerflyet forsvant ble han så sint at han "skjøt" to av besetningsmedlemmene. Det ble etterhvert opprettet telefonisk kontakt mellom kapreren og politiet men hverken dette eller soldatene fra FIST-L/LV klarte med sine NASAMS missiler å hindre at helikopteret til slutt "styrtet" i byen. Det var med andre ord ganske så vanskelig å motivere seg for å skrive på diplomoppgaven ved NTNU den morgenen. Det er forøvrig ikke første gang kapringsalarmen går i Trondheimsområdet. I fjor vår var jeg på omvisning i kontrollsentralen på Værnes sammen med klassen i faget navigasjonssystemer. Da skulle en av flygelederne vise hva som skjedde når man "Sqawk'et" Radio Communications Failure - 7600. Han tok feil i farten og ba en SAS maskin et stykke utenfor kysten om å sqawke 7500 "for training purpouses". Etter å ha bedt om bekreftelse på dette flere ganger, gjorde han det og umiddelbart kom det opp et stort kryss på skjermen samt bokstavene HI for hijack. En alarm begynte også å ule. Etter bare et par sekunder ble de nedringt av folk fra Ørlandet, Bodø, Stavanger og Røyken som lurte på hva som var på gang. Etter å ha forklart seg til alle disse folkene, ba han SAS maskinen om å stille inn sin opprinnelige kode og fortsette flighten. Litt merkelig at han tok feil synes jeg. Det var ikke bare hans feil da de faktisk var to-tre stykker som diskuterte hvilken kode som betød radiofeil... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 12. juni 2004 Skrevet 12. juni 2004 Jeg var hjemme denne dagen å hørte på flyscanneren mens øvelsen pågikk. SeaKingen passerte bare 400-500 fot over hustaket mitt, våknet faktisk av det bråket når jeg så stille og rolig prøvde å benytte fridagen min til litt søvn. Men slik ble det altså ikke, ble heller til at jeg satt klistret til flyradioen å hørte på SeaKingen og F-16'en som ble sendt fra Ørlandet. Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Riktig dette her. Jobber selv i FIST L og vi støttet FIST-LV i Tr. heim under øvelse Nidaros. De burde ha kverka den "kråka" før etter min mening. Den fløy direkte over command post til FIST-L opp til flere ganger og var etter min mening i høyeste grad en trussel. Vet ikke om dere fikk med dere at det "styrtet" en B737 (eller noe slikt) på havna. Flyet inneholdt nervegass som drev utover sjøen... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Det var vel simulert et småfly styrt, og brukte en bil som skulle være "flyvraket". Så røyken fra klasserommet mitt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.