Aleksander Berge Skrevet 3. juni 2004 Skrevet 3. juni 2004 Hey dere! Sitter å lurer på noe. På f.eks Torp så jeg forleden dag to WF fly i kø for take-off på W2. Det ene snudde rw36 og tok av, mens det andre backtrakket og tok av rw18 mot sør. Da lurer jeg litt på hvilken rullebane som egentlig er i bruk. På f.eks Evenes lander jo de fleste Oslo-fly på 35, selv om rw17 er i bruk. Hva slags beskjed vil da bli gitt til flyverne fra ATC? Runway 17 in use, but you can land runway 35. ? Takker for svar. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 3. juni 2004 Skrevet 3. juni 2004 Alltid lurt å ha med scanner når man er på flyplassen.. Somregel er det "winds calm" når man tar av og lander på rullebaner som selv passer ATC, eller piloten for den saks skyld. Det vil altså si at vinden er så rolig at det ikke har noen innvirkning, eller rett crosswind (vinden kommer 90' på banerettningen). Mulig det kan være flere grunner også, men slik gjør man av og til på Værnes også, active kan være 27, men sender f.eks Widerøes fly ut for å ta av på 09. Men om det er mye trafikk til og fra flyplassen på samme øyeblikk er kanskje ikke dette det mest ideale, litt lurt å få trafikken i samme rettning. Siter
O85_ Skrevet 3. juni 2004 Skrevet 3. juni 2004 Det vil vell hovedsakelig bli noe som f.eks "Wf 223 Expect landing rwy 18" Hvis piloten heller foretrekker rwy 36 så kan han si noe som "Torp, WF 223, request landing 36 if posible" Siter
Andreas Eriksen Skrevet 3. juni 2004 Skrevet 3. juni 2004 Her i bodø hadde vi for tre dager siden to eller tre dager der vinden var mindre enn 5 knop (wind calm). Da valgte ATC og gjøre "det beste for byen", nemlig at flyene landet på 07 og tok av på 25 siden de flyr rett over boligfelter når de tar av på 07 Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 3. juni 2004 Skrevet 3. juni 2004 Det beste for byen, men til irritasjon for flyentusiastene? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.