Gå til innhold

Autoland i Norge


Ådne Lie

Anbefalte innlegg

Du skal høre mye "" , senest i påsken trykket jeg på app knappen ombord i Widerøe, ingen av crewet er fratatt "flylappen" enda ""

 

Den har lite å gjøre med dette, det er vel heller høyden etc. når du kobler ut autopiloten. Etter det jeg håper og tror har 19R og 01R på ENGM cat3c approach, som muliggjør full autoland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal høre mye "" , senest i påsken trykket jeg på app knappen ombord i Widerøe, ingen av crewet er fratatt "flylappen" enda ""

 

Den har lite å gjøre med dette, det er vel heller høyden etc. når du kobler ut autopiloten. Etter det jeg håper og tror har 19R og 01R på ENGM cat3c approach, som muliggjør full autoland.

 

Nja... ikke helt (noen får korrigere meg om jeg tar feil også), men de har vel bare Cat3a (men dette innebærer også autoland), så jeg håper virkelig at det er lov i Norge:)

Er forøvrig ingenting som forhindrer fly/piloter å gjøre autoland på for eksempel en Cat 2 landing, så lenge de er VMC før landing, og har muligheten til å ta over styringen om man av noen grunn skulle komme inn feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om en bruker APP knappen ned til 2500 ft og tar over og fly manuelt. Er det lov i norge? ""

 

Ha en fin 17.mai dag.

 

Ådne

 

De aller fleste rutefly bruker ILS/APP når de lander på en flyplass som har det. De slår av autopiloten litt før landing (før minima), og det er lov. Den andre approachen er visual approach. Da bruker man ikke ILS'en. Autaoland er når du ikke slår av autopiloten i det hele tatt, altså lander helt ned på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være FS sin geniale realisme kan du gjøre dette alle plasser, men jeg vil anbefale deg å lese i speedbooklet'n før du lander i 150 knots. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet Autoland har vært oppe her utallige ganger - forsøk et søk.

 

Autoland kan gjøres på alle flyplasser med ILS, der LLZ er i rett linje i forhold til centerline, og der glidebanen er 3° +/- 0,25° (737 Classic/NG). Autoland kan gjøres fra godvær og ned til minima for flyets og bakkeutstyrets begrensninger. Autoland er ikke unikt for FlightSimulator, det skjer regelmessig i virkeligheten. Offset LLZ og Autoland går dårlig "" både real life og i FS. Bodø 25 og Bardufoss 28 er eksempler.

 

Det er ofte at begrepene Autoland og lavsiktslandinger CAT II, og CAT III A, B og C blandes.

 

For lavsiktslandinger - spesielt CAT III, må tester og data fra selskapene (FDR-tolkinger) ha bevist nøyaktigheten på de bakkebaserte systemene, dvs ILS både for G/S og LLZ. Flymaskinen må oppfylle visse krav til A/P, både antall og hvordan de fungerer hvis en slutter å virke under siste del - såkalt Fail Passive/Fail Active. I tillegg blir man "oppgradert" hvis man har tilleggsystemer. En 737-Classic/NG med basis har lavere kategori enn en 737 med HUD. Les mer i JAR-OPS AWO (All Weather Operations).

 

Kort oppsummert:

 

Autoland kan gjøres på mange flyplasser, 150 kts er OK så lenge det er din VREF-speed + 5 (vektavhengig). Lavsiktlandinger (CAT II/III A-C) krever at ILS oppfyller strengere krav i forhold til JAR, på samme måte som flyets utstyr skal tilfredsstille kravene i JAR/AWO. Autoland er OK å gjøre i Norge.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...