Erlend Halvorsen Skrevet 16. mai 2004 Skrevet 16. mai 2004 Hei eg har lasta ned SID og STAR chart til ENGM..Det er ikkje mye av det eg skjønner..Er det noen som gidder å forklare?...eller tegne oppå kartet sann at eg veit kva du forsjellige greiene er? Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 16. mai 2004 Skrevet 16. mai 2004 Kan forsøke å forklare,men det er meget sannsynlig at andre kan forklare dette bedre enn meg. Men først; Er du kjent med instrumentbruk og kapabel til å fly vha radionavigering? Venter på svar da jeg ikke orker en utredning hvis det egentlig er mer nødvendig med en basic forståelse. Siter
Erlend Halvorsen Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Skrevet 16. mai 2004 Jeg er ikkje så veldig god...Prøv å forklare for en dummy Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 16. mai 2004 Skrevet 16. mai 2004 Det aller første du må gjøre er å printe ut dine kart da det er lettere å følge de forskjellige legs med papiret foran deg. Det neste du gjør er å starte simulatoren,velge Gardermoen som flyplass og stille deg på rullebane 01L.Flyet velger du til Boeing 737-400,standard Microsoft. Still inn fluel i aircraft menyen til å tilsvare 0 i center og 50 % i høyre og venstre vingetank. Du får en mye letter landing med minst mulig fuel. Radioen din inneholder 3 navigasjonsradioer.Nav1,Nav2 og ADF. Nav1 og Nav2 baserer seg på VOR/DME,mens ADF(Automatic direction finder) baserer seg på NDB.Skal du navigere etter radiofyr så må du legge fyrfrekvensene inn her. På Nav1 og Nav2 har du to slotter å legge inn frekvenser på.Disse kan du bytte på under flight.På denne måten kan du hurtig skifte frekvens når du har passert et fyrtårn. På panelet har du noe som kalles OMI.Du ser den som en gradeskive med en midtgående strek med en pil i den ene enden.På autopiloten din har du en gradient som heter Cource.Hvis du forandrer på verdiene her så ser du at den midtgående streken i OMI forandrer seg.Kursen du legger inn i cource er pilen på OMI`en.Pilen er kursen din til et VOR tårn.Dette er fordi når du flyr på eller fra et tårn(VOR) så skal du kunne ligge på en direkte og fast kurs,en radial. På venstre side i cockpit har du en mindre gradeskive.I den har du avstanden og retning til både Nav1 og Nav2 samt ADF retning(ikke avstand). La oss ta en tenkt tur fra Gardemoen rullebane 01L til Flesland rullebane 35. Flygeplanen er slik; Gardemoen(ENGM)-GM381-GM383-SOK-KLD-BTA-Flesland(ENBR) Takeoff ENGM01L og landing ENBR35. Flyhøyde er 30000 fot.Det kan du legge inn i autopiloten med en gang. Jeg vil først at du tar frem kartet for Standard departure chart(SID) ENGM RWY01L. Der ser du en liten ramme nederst i det høyre hjørne. Der ser du selve departureren fra engm.På det store kartet ser du rutevalget som passer best for din videre ruteplan.For oss som skal til Bergen er det Sokna(SOK1A) som skal brukes. I den lille rammen ser du de to tilgjengelige frekvenser for denne departuren. -110.300 OBW(ILS01L(Instrument landing system)) -115.950 VOR/DME ENGM(Gardemoen). Disse frekvensene må du legge inn på radioen.På Nav1 legger du inn OBW og på Nav2 GRM.I ADF radioen legger du inn frekvensen for Sokna,387kHz. I Nav1 og Nav2 har du to vinduer for frekvenser.Bryteren i midten velger hvilket vindu du vil bruke.Vi legger først inn den frekvensen vi skal bruke sist.Frekvensen får du inn ved å trykke i det venstre vinduet på selve tallene. Du legger først inn frekvensen for KLD(Kalhovd) som er 113,700. Dette gjør du på både Nav1 og på Nav2.Disse frekvensen skal du bruke etter du er ferdig med departuren fra Gardemoen.Så trykker du på bryteren i midten og du ser at de begge havner i det venstre vindu. Etterpå legger du inn OBW 110.300 i Nav1 og GRM 115.95 i Nav2. Så trykker du på bryteren igjen slik at de sistnevnte frekvensen står på henholdsvis Nav1 og Nav2,venste vindu. På Autopiloten legger du inn cource 017 grader.Dette er rullebane retningen,den samme som du bruker når du skal lande på RWY01L. På denne måten kan du holde rullebanen ut fra flyplassen uten å komme ut av kurs. Som du ser ut av kartet skal du holde rullebaneretningen(heading) etter take off til du kommer til et punkt som heter GM381.Dette punktet ligger på rullebaneretning 4.5 nautiske mil fra terskel til rulebanen(treshold).(Du må være obs på at OBW forvinner en liten tid hvis du klatrer for fort.Du bør derfor ikke stige med noe mer enn 2000 fot i minuttet etter take off). Når du har nådd GM381 skal du svinge venstre til du har en heading på 350 grader. Du skal så holde 350 grader til du har en avstand til GRM(NAV2) på 6 nautiske mil. Da svinger du venstre til du har en heading på 263 grader. I den venstre retningsangiveren har du nå fått inn Sokna(ADF).Den skal peke i en retning på 263 grader.Det er denne du flyr mot. Det neste du gjør er å stille cource inn på 258 grader.Så åpner du radioen igjen og trykker på begge bryterene,både Nav1 og Nav2.Da skal du få opp en ny pil på OMI`en og en ny pil på den venstre gradeskiven.Du skal fremdeles fly på Sokna.Du flyr på denne til du får pilen i OMI`en i senter.Når du har gjort det forandrer du heading til 258 grader.Du er da på rett kurs mot Kalhovd(KLD).Som du ser så har du også avstanden til KLD på begge gradeskivene. Når du har 3 nautiske mil igjen til KLD skifter du heading og cource til 273 grader. Det er denne kursen du skal fly ut på fra fyrtårnet.Holder du deg på denne kursen så treffer du Bratta som er det siste tårnet før landing på Flesland. Avstanden fra KLD til Bratta(BTA) er i følge flightplanneren i Flightsim ca 88 nautiske mil. På grunn av den korte avstanden har du signal til du er på Bratta.. Etter at du har passert KLD vil jeg at du skal legge inn frekvensen for Flesland. Hovedfrekvensen for Flesland er 115.55.Denne kan du legge inn i det venstre vinduet på Nav2 og trykk på bryteren.Du vil da få opp avstanden til Flesland i den venstre gradeskiven,i det høyre vinduet. I høyre vindu på Nav 1 legger du inn frekvensen for rullebane 35 Flesland,110.50. Denne skal du bruke når du lander på Flesland. Når du har en avstand på 100 nautiske mil fra Flesland må du begynne på descent.Still inn autopiloten på 3000 fot,synkerate 1800 fot i minuttet.Da har du god tid til å planlegge den siste leggen,landingen på Flesland. Du følger KLD til du er ca 70 nautiske mil fra fyrtårnet.Nå er det viktig at du senker farten.Fartsgrensen under 10000 fot er 250 knop.Jeg vil at du skal slakke til 180knop,sett flaps til 15 og landingshjul ut.Dette gjøres slik at du har god plass i svingen du er i ferd med å foreta. Nå har du Bratta på den venstre gradeskiven og nå vil jeg at du skal stille inn en ny cource på autopiloten.Rullabanen mot nord på Flesland er 353 grader.Denne stiller du inn på cource på Autopiloten.Samtidig skifter du frekvensen på Nav1 ved hjelp på bryteren på radioen. Du vil da få opp en ny pil,denne gang i rød farge.ILS er i all hovedsak farget rød. I tillegg til den vanlige retningsangivende pilen har du nå en indikator på høyre side. Denne kalles en glide scope og som navnet tilsier så indikerer denne innflyvingsvinkelen du MÅ ha for å få en sikker landing.Er globen for høyt så er du for lavt og vica verca. Når du når Bratta må du svinge mot Flesland.I dette tilfellet skal det tilsi en kurs lik rullebaneretningen,altså 353 grader. Når du pilen i midten blir sentrert er du nøyaktig lik rullebanenesenter. I dette øyeblikket skal du ha 353 grader på heading. Siden dette sannsynligvis er første gang du flyr en instrumentflyging anbefaler jeg deg å sette autopiloten på appr(approach).Da vil flyet holde kurs og descent angle for deg.På denne måten slipper du å kommer helt utav kurs den første landingen da en landing krever en del trening. Når autopiloten har etablert en kurs og descentrate kan du begyne å justere flaps og fart. Husk at på 737 trenger du kun 30 graders flaps da 40 er i all hovedsak basert på veldig korte rullebaner.Flesland er i dette tilfellet å regne som en lang rullebane,ergo kun 30 grader flaps. Senk farten i god tid slik at du har ca 140 knop når du nærmer deg terskelen på rullebanen og ike minst 30 grader flaps. Når du er ca 500 fot over rullebanen trykker du av autopiloten og tar over stikken. Når du har kommet over terskelen slipper du throttelen helt bak,null gass. Slipp så flyet pent og sakte ned på rullebanen og begynn reverseringen og bremsingen. Resten kjenner du. Jeg anbefaler deg å bruke flightplanneren i Flightsimmen. På denne måten kan du selv legge inne de navigasjonspunkter som SID/Star krever.Du får i tillegg avstander og kurser mellom de ulike navigasjonspunkter. Legg inn Gardemoen som departure airport,Flesland som arrival airoport. Leggen er som i flygeplanen. GM381-GM383-SOK-KLD-BTA Du finner de på kartet i mapfunksjonen i simmen. Hvis det er noe så bare spør. Lykke til! PS:Pause er en god funksjon da du kan skifte radioer og courcer uten å måtte forholde deg til den mer stressende virkelighet. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 17. mai 2004 Skrevet 17. mai 2004 Tusen takk for den, du! Der lærte en kar som sitter med pmdg 73g også noe.. Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 18. mai 2004 Skrevet 18. mai 2004 Takker for positiv tilbakemelding. Søndagsfilmen på TV2 gikk i dass kan du si.. PS:Håper det var forståelig skrevet.Det er ikke så enkelt å sammenfatte det i en tekst.Det hadde kanskje vert lettere forståelig med en mer step by step forklaring... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.