Gå til innhold

Status for flygelederyrket


Vegar Mikalsen

Anbefalte innlegg

Jeg har så sinnsykt lyst til å bli flygeleder, og i dag er en av de dagene jeg går helt i spinn omtrent. Tenker på det hele tiden. Det har jo vært mye kutting innenfor yrket i det siste, og tidligere har man erfart at det har blitt store mangler på flygeledere. Noen her inne som vet hvordan status er nå for tiden, og er det fler enn meg som tror det vil bli stor etterspørsel etter flygeledere om 2-3 år?

(jeg håper jo det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har søkt på opptak i år..?

Oppgavene er ganske køddene, og har minimalt med fly å gjøre. Man stiller med nøyaktig like forutsetning som en som kun har vært intressert i f.eks dekormaling hele livet.. hehe ""

 

Prata med en "sviger-onkel" som er pilot i SAS som mente det var ufattelig dumt at flygelederopptaksprøvene ikke ga folk som virkelig var interessert en fordel..

 

Men dette kommer man kanskje tilbake til i sentral test.. dit kom ikke jeg.. var nok for dum til det.. hehe.. men nr. 90 av 250 var ikke så fryktelig ille da ""

 

Lykke til! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første prøven skal sjekke at kanditaten har de medfødte evner som man trenger for å både tilegne seg kunnskapen om yrket, og i siste omgang selve yrket.

 

Forsøk i Sverige (som har tilsv. tester) viser at folk som ikke klarer PC testene på inntaket har liten sjangs til å klare seg gjennom utdannelsen.

 

Klarer man ikke disse testene hjelper det ikke om man har spist, sovet og skiti luftfart siden man ble født..... ""

Og med all respekt å melde, en pilot kan like mye om flygeleder selekjon som jeg kan om pilot seleksjon.....lite ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avinor mener at det for tida er overskudd av flygeledere og går med faktiske planer om utlån av flygeledere til andre land. De regner med at i 2009 vil situasjonen være "normal" igjen. MEN det er ikke dermed sagt at opptakene blir stoppet frem til 2009, det er planlagt oppstart av et nytt kurs i Malmö høsten 2005. Hvor mange som blir utdanna hvert år er derimot en helt annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...