Roar Nicolaisen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Hei! Jeg har et lite problem når jeg er ute og flyr turer. Problemet er rett og slett å finne ut tidsnok hvilken rullebane jeg skal lande på til den respektive flyplassen jeg skal til. i virkeligheten er det sikkert nok med ATC muligheter som sier dette til deg i god tid før landing, men om jeg flyr i FS, så og si uten noen ATC så er det litt problematisk. ATIS'ene som er i FS får man alt for sent kontakt med og det er et problem når man skal foreks. skal følge en STAR til en flyplass og må starte en descent til en bestemt tid for å møte en høyde til et waypoint. Om man da ikke vet tidsnok hvilken rullebane man skal lande på, så kan du få et problem med riktig descant for å møte høyden til et veipunkt som tilhører en STAR som igjen tilhører en rullebane. Håper dere skjønner va jeg mener og at noen av dere kan komme med noen glupe løsninger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Dersom du flyr VFR i FS så vil du ikke få vite slikt først når du er ganske nære flyplassen, men dersom du flyr IFR (lager en flightplan på forhånd) så vil ATC guide deg fram (greit, kanskje ikke nøyaktig etter de STAR du har alltid.) En enkel løsning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hoel Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Du kan jo, hvis du flyr med realworld-weather sjekke metaren for flyplassene du skal til før du tar av. sjekk http://ippc.nais.luftfartsverket.no/index.html for å finne metarer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Men hvordan vil det bli visst man flyr med Fmc Michael?Tror nok den og ifr pluss atc`en i fs blir krøll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Men hvordan vil det bli visst man flyr med Fmc Michael?Tror nok den og ifr pluss atc`en i fs blir krøll. Hm... ja, du sier noe Tenkte ikke på det jeg Doh! I steden, gjør som Fredrik sier! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Warren Berg Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Dersom man stiller inn frekvensen for ATIS vil man motta denne lenge før de vanlige 30nm. Som regel får man den på ca 60-70nm, og det hjelper godt på ang STARs? Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Nicolaisen Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Du kan jo, hvis du flyr med realworld-weather sjekke metaren for flyplassene du skal til før du tar av. sjekk http://ippc.nais.luftfartsverket.no/index.html for å finne metarer Ja, men hva om da vinden endrer seg og det blir en annen rullebane man skal lande på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Dersom man stiller inn frekvensen for ATIS vil man motta denne lenge før de vanlige 30nm. Som regel får man den på ca 60-70nm, og det hjelper godt på ang STARs? Kenneth Tror ikke det er mulig å få inn Atis så langt ute i Fs`en..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Trodde grensen for ATIS i FS9 lå på ganske nøyaktig 50NM, samme avstand som vektorering begynner. Litt plagsomt da... Akkurat på 50NM blir det hektisk på radioen(e) hvis alt er forhåndsinstilt. Ble fort lei vektorerings-"systemet" i FS9, flyr nå full approaches så langt det lar seg gjøre (ved IFR). Arrival/transision punkter kan jo også legges inn etter behov (fra AIP) hvis de ikke finnes i FS9 databasen fra før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.