Gå til innhold

Enroute charts


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Halla!

 

Driver å finner enroutecharts på nettet over Norge (som viser alle nødvendige ting, intersections, VORs osv). Har funnet litt på EAD eurocontrol, men mangler kart over Sørlandet, Midt i Sør-Norge (Geilo, Røros ect), også mangler jeg hele delen ovenfor Bodø. Er det noen som vet hvor jeg kan finne slike saker? Mulig hos Avinors karttjeneste, men den får jeg ikke til å virke....

 

Noen som kan hjelpe meg....? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på denne siden

 

Trykk OK på evt. "meldinger" du får opp

 

Dobbeltklikk på "PAMS" i menyen til venstre

 

I vinduet for "Authority Code" velger du EN

 

Trykk "Refresh"

 

Velg "mappen" AIP

 

Velg "mappen" ENR

 

Enroute kart finner du under "ENR 6".

 

Men det er dette jeg akkurat har gjort, men det mangler kart over midten av Midt-Norge, Sørlandet og området ovenfor Bodø. Noen andre sider man kan finne slike kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt feil i hos EAD. 6319 og 6321 er for Helgeland, men det er 6321 som er den nyaste av dei. 6315 skulle eigentleg vore erstatta av 6317 for Værnes, men 6317 finnest ikkje i databasen enda.

 

Area chart for Bodø finnest heller ikkje hjå EAD. Det skal vere 6323 ifølge ENR 6.1 index over enroute kart.

 

Håpar dette har hjelpt til å klarere litt misforståing mellom Tarjei og Aleksander.

 

Sia vi snakkar om kart så lurer eg på om nokon har ENR 3.3, den siste versjonen har vore låst i EAD databasen i lang tid no.

 

JT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander: flere og flere FIX nå er ikke lengre definert som radial og DME ifra en VOR, kun med lengde og breddegrad for bruk i GPS eller treghetsnavigasjonssystemer som gir mulighet for fix i lengde og breddegrad.

 

Dagens moderne cockpit for instrumentflyging er omtrent avhengig av disse hjelpemiddlene, og har du dem ikke er det store restriksjoner på flyging i f.eks. Oslo TMA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander: flere og flere FIX nå er ikke lengre definert som radial og DME ifra en VOR, kun med lengde og breddegrad for bruk i GPS eller treghetsnavigasjonssystemer som gir mulighet for fix i lengde og breddegrad.

 

Dagens moderne cockpit for instrumentflyging er omtrent avhengig av disse hjelpemiddlene, og har du dem ikke er det store restriksjoner på flyging i f.eks. Oslo TMA.

 

Ok, det visste jeg ikke. Jeg harfått det for meg at det nesten er påbudt for pilotene å tune VOR som tillhører intersectionsen de skal til. Men hvordan gjør de det? Flyr de bare forbi dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. jeg svarer for meg selv, når jeg flyr Cessna 310 med Garmin GNS430 GPS (B-RNAV godkjent). Dersom jeg flyr via FIX pleier jeg ikke å tune instrumentene for det fixet, jeg tuner dem heller for noe annet som er greit å ha, f.eks. neste VOR / NDB jeg regner med å bruke. Eller en VOR / NDB i nærheten som jeg kan bruke som et hjelpemiddel for å sjekke det GPS'n forteller meg.

 

Men i spesielle situasjoner, som f.eks. ved en innflyging, så tuner jeg også instrumentene for fixet, dersom det er definert som radial / dme ifra en stasjon (noe dem som oftest fortsatt er så lenge dem tilhører en innflyging). Kan ta eksempelet med Røros turen. Der fløy vi via NOKNI som er definert som R122.8 TGA DME 23. Da satte jeg inn NOKNI på GPS'n og tunet NAV 2 til TGA sammen med DME'en. Om man studerer ILS 32 kartet til Røros ser man da at radialer ifra TGA brukes flere ganger under innflygingen for å kunne gå et steg lengre ned i høyden. Så jeg brukte DME'en ifra NAV2 for å holde ARC / DME 23 ifra TGA, og brukte radialene for å se når jeg kunne gå videre ned i høyden inntil jeg var etablert på LLZ og etterhvert GS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...