Gå til innhold

Artig NOTAM


Karl R Pettersen

Anbefalte innlegg

---SNIP---

YXAXXXX

GG ENZZNWXX

291722 ENGMYNYX

(WN0166/04 NOTAMN

Q) ENOR/QWELW/IV/BO/E/000/360/7050N01750E999

A) ENOR

B) 0403100700 C) 0403131800

E) JAMMING EXER WILL TAKE PLACE IN AREA 6800N01500E 7300N02000E. THE

JAMMING WILL AFFECT THE GPS SYSTEM, BOTH BANDS L1 AND L2

F) GND

G) FL360)

 

>>> END-OF-BULLETIN <<<

---END SNIP---

 

Er dette virkelig "lov" da? Det er da vel flere brukere av GPS enn dem som henter inn notams? Hva hvis dette får alvorlige følger? F.eks en taxisjåfør som ikke finner frem ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så det er disse som er 'syndebukkene'. Minst et par ganger de siste månedene har jeg opplevd at soneoversikten for drosjene i Stavanger har vist helt feil. F.eks. var det indikert at det var over 40 drosjer i en sone der det vanligvis ikke er drosjer (langt sør for Bryne et sted), samt indikatoren har vist at min drosje har vært i en helt annen sone enn den jeg har vært i. Ganske merkelig, og sentralen har oppgitt at 'vi er ikke sikre på årsaken'. Jeg hadde sett filmen 'The Core' like før det skjedde første gang, og tenkte jo mitt... ""

 

Det brukes ikke GPS-kart i drosjene i Stavanger (selv om enkelte har fått det installert på privat regning), men selve oversikten og turtildelingen foregår via GPS. Når man ringer etter drosje går turen altså automatisk til den drosjen som er nærmest i følge GPS'en (enkelt forklart). Kartboka er altså fremdeles flittig brukt.

 

Hvis man trykker alarmknappen i en drosje kommer det automatisk opp et GPS-kart hos sentralen og politiet som viser hvor drosjen befinner seg og hvilken hastighet den har.

 

Såvidt jeg vet brukes akkurat samme system også i Oslo og Bergen, og antageligvis flere steder.

 

Det kan altså bli litt kaotisk hvis dette skjer på travle tider på døgnet... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok være så mangt. Kanskje en av satelittene fikk seg en liten trøkk, eller at en av astronautene på vedlikeholdsoppdrag tok seg en liten telefonsamtale? ""

 

Det har jo også skjedd mye hemmelighetskremmeri i NATO-fjellet på Jåtta de siste månedene. Skal se de har fått installert seg en liten Stargate som forstyrrer... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...