Håvard Sande Skrevet 25. mai 2000 Del Skrevet 25. mai 2000 Et lite teknisk spørsmål: Er det i større fly installert trykksensorer i understellet, som kan angi tyngden som hviler på hvert hjulsett? Slik instrumentering kan jo bruks til å gjøre B&W automatisk, evt som supplement til manuell B&W sjekk, og i tillegg registrere harde landinger.. ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 25. mai 2000 Del Skrevet 25. mai 2000 Meg bekjent finnes det ikke noe slikt system. Uansett, det er ikke sånn at 33% av vekta hviler på hvert hjul, dvs, du kan ikke ta vekta på hvert hjul og summere disse og så få totalvekta. Veiing av store fly er en ganske komplisert affære. Du er også avhengig av at flyet står på et fullstendig flatt underlag. Harde landinger blir registrert på flight data recorder vha G-kraftsensorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Sande Skrevet 25. mai 2000 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2000 Nettopp mitt poeng! Vekta på hvert hjul vil variere med plassering og størrelse pax/last, pluss fuel. Forhåpentligvis vil det være cirka like mye på høyre som venstre hjul (hjulsett). :-) Fordeling foran/bak vil avhenge av last og mer geometriske forhold (plassering av hjul, flyets tørrvekt CG++) Et slikt system ville jo også automatisk kunne trimme flyet før takeoff! ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Eker Skrevet 26. mai 2000 Del Skrevet 26. mai 2000 Husker gode gamle 767en. Den hadde sensorer som nevnt for vekt og balanse. Målte oljetrykket i støtdemperen. Men ble ikke brukt til G-måling. Litt annet regnestykke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.