Gå til innhold

CO 772 "nødlanding"


DM

Anbefalte innlegg

Dag J, har du noe inside info om dette? Lite oljetrykk i GE90-92 og derfor en ekstra stopp over stillehavet. Hørte at et par mekanikere måtte fly til Midway med en chartra Lear. Kanskje ikke verdens verste sted å måtte tilbringe noen timer mens flyet repareres? ""

Ganske gode odds på at både UA og CO må nødlande med 772 på samme dag. UA FRA-IAD måtte ned på KEF pga brann i en motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Dag... joda dette vet jeg nok litt om... Jag var i kontakt med flyet og vi bestemte at motoren måtte shuttes ned da oljetrykket fallt til 10 psi. Lang hisorie kort... flyet... N78004 CO 006 fra NRT til IAH begynt å miste olje i den venstre motoren etter sirka 4 timer i flight. De kontakted teknisk i Houston og ringte meg hjemme. Oljetapet fortsatte til den viste 0 QTS og da begynte oljetrykket å falle. Motoren var shutta ned rundt 10 psi og da hadde de 1:15 til MDY (Midway) og 2:47 til HNL (Honolulu). Vi bestemte at MDY var best og de fortsatte dit på en motor. Vi hadde N27015 i EWR stående klart til å dra ut til MDY for å hente passasjerene. Da 004 landet fikk de åpnet cowlingen og så olje rundt starteren. En kar sente et bilde til meg som viste at oljepeileglasset på starteren hadde sprukket og GE90 motoren supplerer olje fra motoren til starteren... Vi fikk tak i en Lear 36 fra HNL som fløy ut med en ny starter og to mekanikere. Ny starter, leak check og flyet er på vei til Houston nå med passasjerene og lander om 2 timer... "" Det er ingen begrensning på "engine windmill time". Jeg skal dra opp til flyplassen nå for å hente starteren og QAR (Quick Access Recorder) disken for å finne ut hva som hente...? Dette var den korte versjonen... og vi, Boeing, GE og Honeywell har en del jobbing foran oss... men heldigvis gikk alt bra... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle som er interesserte i turbinmotorer... Dette er jo "gamle" nyheter allerede og jeg har ikke hatt tid til å holde dere oppdatert. Jeg har som dere sikkert forstår hatt det ganske travelt de siste dagene men heldigvis har vi allerede funnet feilen. Som jeg nevnte hadde ojlepeileglasset på starteren røket, og siden GE90 supplerer olje til starteren fra girkassa, rant da oljen ut av motoren via starteren. Dette kalles et "Assisted Wet Cavity" design. Starteren er laget av Honeywell og vi fant en feil i vridnings-momentet som var oppgitt i Component Maintenance Manualen (CMM) for dette peileglasset/pluggen... Det var oppgitt 460-510 in/lbs mot 40-120 in/lbs som var det riktige momentet. Pluggen, som er laget av 2011-T3 cast aluminium, røyk i noe som heter "stress-corrosion"... Eaton Aerospace... som lager denne pluggen skal oppgradere materialet til 6061-T6 aluminium som har bedre egenskaper i denne anvendelsen og forandre designet for å lage den mere robust. I mellomtiden må vi bytte ut disse pluggene med nye plugger til det riktige momentet. Jeg skal ut til hangaren i dag for å finne en B777 jeg kan prøve ut en praktisk løsning på... uten at all oljen renner ut... ""

 

Dag, ja det var noen interessante bilder av turbinen på den motoren. Det ser ut som et turbinblad har røket nede i roten...? Det er ofte litt av et puslespill når man ser en slik motor og skal prøver å finne ut hvor feilen startet. Vi jobber fortsatt med en B767-400 / CF6-80C2B8F som hadde en disk som røyk under avgang fra Bryssel i fjor høst... Er det en PW100 som brukes på SAAB 340...?

 

Øystein... ja det er nok å holde på med og det er sjelden en dag er lik den neste. Har holdt på med dette i over 16 år nå og jeg stortrives i jobben fremdeles... ""

 

Hei så lenge...

 

Dag J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag:

Det finnes flere motortyper til 340:

340A - Two 1295kW (1735shp) General Electric CT75A2 turboprops driving four blade constant speed Dowty or Hamilton Standard props. 340B - Two 1305kW (1750shp) CT79Bs.

 

Tror det var et turbinblad som røk og rev med seg mye annet ja.

 

Jeg leste en gang litt om en CO DC10 som skulle fly EWR-BRU, der et turbinblad fra en av motorene under vingen gikk inn i flykroppen og slo løs noen deler som gikk inn i motoren i halen ikke lenge etter avgang. To av motorene stoppet, og flyet kom seg ned på en motor. Motoren var vel mer eller mindre rødglødende når flyet landet.

Har du mer fakta om dette? Det jeg skrev her var bare etter hukommelsen, skal ikke garantere for at det var slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Dag EM... jo den DC10 episoden husker jeg godt. Jeg husker ikke reg. nummeret men det var en DC10-30 som du nevnte under avgang fra EWR. Det var den venstre (no. 1) CF6-50C2 motorens lavtrykksturbin (LPT) som røyk under avgang. Det var faktisk en LPT stator... og ikke LPT rotor blad som røyk. Det er fire LPT steg i de motorene og det andre steget LPT stator låseboltene røyk av... som forårsaket at hele stator steget begynte å spinne rundt og kuttet seg ut igjennom turbinkassa. Flere av stator segmentene ble kastet ut og dratt inn i den høyre motoren. Det ble stor skade på viftebladene og den motoren begynte å vibrere forferdelig. Fligt crewet dro først tilbake throttelen på den høyre motoren pga. vibrasjon og deretter mistet de kraften på den venstre motoren. Flyet var over V1 og var faktisk akkurat i ferd med å rotere (Vr) så de hadde ikke noe annet valg enn å fortsette. De klarte å holde "pattern altitude" med halemotoren (no. 2) på full thrust... og det var etterpå vi fant skade på den motoren også. Noen av statorene hadde punktert ett av hovedhjulene og restene av dette hjulet ble kastet opp i halemotoren. Det var ikke så stor skade der men flere av viftebladene måtte byttes ut. Det var senere konkludert at kjemikaler i "anti-seize" som ble brukt på disse låseboltene svekket materialet og de røyk av. Disse ble senere modifisert til samme type låsebolter som brukes på CF6-80C2 og er mye mer robuste. Mange tilfeldigheter skal til når slike uhell skjer... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jørgen... og Dag E M og god morgen fra Texas. Ja det er jo utrolig tilfeldigheter...? Da de LPT stator segmentene ble kastet ut... ble de kasted nedover og framover og mange traff rullebanen og vi anntar at de rikosjetterte i retning av den andre motoren og ble dratt inn. Jeg husker også at tårnet ba dem om å fly ut over sjøen for å "dumpe" fuelen der for å komme ned i landingsvekt... men crew'et svarte "negative on that one" og de dumpet så mye de kunne på downwind og landet "overweight"... Utrolig at det gikk så bra som det gikk... ""

 

Hatten av for den kapteinen... ""

 

Dag J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...