Gå til innhold

X-Plane - bruker noen denne?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i ferd med å bli overtalt til å kjøpe flysimulatoren X-Plane, men tenkte jeg skulle spørre om noen har har den, og kan si om den er verdt pengene eller ikke. Den er jo forholdsvis dyr, original pris $199, nå satt ned til $99 fram til 16. mai.

Det skal være den absolutt beste simulatoren som fåes til PC (og Mac), med over 30 fly, perfekte fysiske egenskaper, og til og med enda mer lett å lage add-ons til enn FS2000. Og så må jeg innrømme at muligheten til å kunne fly på Mars tiltaler meg en smule! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Det hele ser unektelig utrolig bra ut på http://www.x-plane.com" TARGET=_blank>hjemmesiden, men det hadde vært fint med noen objektive synspunkter.

------------------

Bjørn O.

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå forhørt meg litt om denne simulatoren, og jeg har også lastet ned demoen (fra hjemmesiden). Den er på 40 MB (blir 170 MB når den pakkes ut!), og er egentlig hele versjonen av X-Plane. Mesteparten av sceneryet mangler, og joysticken ignoreres etter fem minutter. Man kan fortsatt fly litt med trim-kontrollene, og alle de andre funksjonene fungerer. Trenger ikke å installeres. Start programmet etter utpakkingen, og noen sekunder senere (ikke noen minutter) står du på rullebanen. Design programmene 'Part-maker', 'plane-maker' og 'World-maker' følger også med. Last ned!

Jeg har vann i munnen og sommerfugler i magen. Det er nesten som om jeg er nyforelsket og har fått en forsmak på en utrolig god matrett samtidig (tenker mye på mat etter at jeg sluttet å røyke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]). Egentlig ville jeg sluppet å ha enda en sim å forholde meg til, men denne klarer jeg ikke å ignorere. Her er noen hovedtrekk:

Bruker de absolutt beste flymodellene på markedet, nøyaktig regnet ut 'on the fly' på grunnlag av atmosfærisk tetthet, aerodynamiske flater, temperatur og trykk, vær og vind osv, slik som i virkeligheten. Til og med drag fra understell forandrer seg mens det slippes ut, trekkes inn, alt etter vinkelen det har i øyeblikket!

Foreløpig den eneste 'ekte' helikoptersimulatoren, også pga. overnevnte punkt. Se screenshots på hjemmesiden.

Dynamisk ATC. ATC bruker ikke ferdig innspilte lydfiler, men Windows 'speechsynth' (må lastes ned fra Microsoft). På denne måten kan man få en hvilken som helst dialog med ATC, og dersom man lager/installerer nye flyplasser, fly eller forandrer callsign, så blir dette registrert av ATC med en gang.

Den mest brukervennlige interface jeg har sett. Alt er utrolig enkelt og greit, fra å definere joystick-knapper, lage flightplans til å lage egne fly.

Bruker real-weather. Let dere fram til bilder på hjemmesiden (eller prøv demoen). Se snøen som blåser over rullebanen!

Scenery dekker hele verden med korrekt elevasjonsdata. Finnes allerede også mye detaljert scenery, bl.a. hele sør-Norge (fila er på litt under 4MB!). Se under en av linkene i sitatet lenger nede (European Scenery Project). En kommentar til Peter her: Det finnes allerede hundrevis av ferdig lagede textures (bl.a. 'Norwegian alpine forest') som folk har laget. Disse kan kopieres inn i hjemmelaget scenery.

Framerate!!! Jeg har foreløpig ikke satt meg inn i hvordan man får tallene fram på skjermen, men alt er heeelt flytende. En sann drøm. Siste versjon krever 3D-kort som støtter OpenGL.

Helt fritt for bugs!

I tillegg til å lage eget scenery og egne fly kan man også lage selve delene som flyet er satt sammen av.

Har alle hjelpemidler, inkl. GPS-systemer og 'ekte' værradar.

I tillegg til å justere værfunksjoner kan man regulere bølgehøyder og retning, og tettheten på meteoritt-stormer i rommet.

Da må jeg nesten nevne igjen at X-Plane simulerer atmosfæriske forhold, og man kan nå velge å fly på Mars med spesielle 'Mars-fly' (eller vanlige fly, men du fungerer ikke særlig bra). Man kan også fly de nye X-flyene (a-ha!) - som er under utvikling av NASA og andre - ut av atmosfæren og ut i rommet, så vidt jeg har forstått. Eller andre veien. Man kan simulere glideflukten til romfergen (inkludert) fra den kommer inn i atmosfæren til landing.

Mange plattformer og lignende å lande helikopteret på (se bilder på hjemmesiden), og skogbranner med dynamisk røyk kan oppstå. Slukningsfly følger med.

Krever så vidt jeg forsår ikke flere GB med harddisk plass. På en CD kommer både PC og Mac-versjonen, og man får også en eldre versjon av X-Plane som ikke trenger 3D-kort.

Jeg anbefaler på det sterkeste å laste ned demoen. X-Plane er simmen for de som ikke synes fotorealistisk scenery er det viktigste, men alt det andre. Prøv en approach i skumring med litt dårlig sikt, tordenvær (utrolig bra) og snøbyger. Nydelig!

Jeg fikk en grundig forklaring også fra en 'kollega' i PGA, og leser dere denne forstår dere mye mer, mye bedre. Følg linken han la ved for et objektivt referat fra en annen person igjen, men husk at dette er ganske gammelt, og mye av det vedkommende 'klager' på er nå rettet opp (f.eks. så ser man vingene hvis man ser ut av sidevinduene). Her er beskrivelsen jeg fikk fra Dave (beklager lengden):

quote:

Bjorn;

The best way to describe X-Plane is to say it is not a mass market flight sim. It is coded by one man, Austin Meyers, who does what he wants with the sim and often goes off on tangents because he thinks its cool. A recent example is he has added Mars to program. So if you so desire you can fly on Mars, with a correct air density etc. There are a few Martian flyers out there with their special Martian airplanes.

If you are a Mac User it is THE flight sim for you since MS doesn't support the Mac.

Its technical flight model is the absolute best out there. You put the bank indicator on the standard turn mark and you will make a 360 turn in 2 minutes. If you set the VSI at the 500 fpm mark you will lose 500 feet of altitude in one minute. If its set at 480 you will lose 480 feet in the same time span. One other example. That last flight I made in a King Air. My flight planning said the trip would take 2 hours and 30 minutes. It took 2 hours and 32 minutes from wheels up to wheels down. I figured my fuel consumption to be 1453 lbs of fuel. It took 1481 lbs.

You can design any airplane you want. All you need to know are the dimensions of the fuselage and the technical details of its air foils. Make it, paint it and it will fly. Scenery design is easy as all texture files are bmp's. 3D objects are created using a text editor, as is airport information and nav aid data. So it is a designers dream.

The flip side of that is that it requires a designer to fill it all out. The default ground textures are rather blase. The default world is all countryside with no urban textures and the only thing indicating any cities at all are a few default buildings and radio towers scattered around. So its easy to improve but it needs improving.

The big drawback for a lot of people is it is an expensive product. Its "normal" price (that word has no meaning for Austin) is $199 US dollars. I picked it up when it was "on sale" (again that word has no meaning to Austin) when it was $150. Immediately after it dropped in price again to $99 but has since gone back up to $200. Austin doesn't seem to have a sense of marketting. This irritates a lot of the users but my outlook on it is the sim is worth what you think it is. I have easily gained $150 of entertainment from it and will gain a lot more.

BTW he always includes free upgrades witht he purchase. I am good through version 5.9. He is currently on v 5.27 which brings me to my last point of this impromptu review.

The good news is Austin continues to work to improve the product. The bad news is that Austin continues to work to improve the product. If that seems contradictory its because it is.

The product is improving, with little tangents here and there. But sometimes those improvements will effect the work of the people like me who design add ons for the X-Plane. Just before I got on board the X-Plane train I guess there was a major upgrade that rendered a lot of work on the 3rd party developers part useless. Their scenery and airplanes didn't fit in the upgrade nicely. This ticked a lot of them off because, like I said earlier, its a one man show. Austin does what Austin wants. And he does it without consulting anyone.

The web site for X-Plane is (surprise):

"'>http://www.x-plane.com" TARGET=_blank>http://www.x-plane.com

Another man's review of the product can be found at:

"'>http://members.theglobe.com/PiperOne/default.htm" TARGET=_blank>http://members.theglobe.com/PiperOne/default.htm

There's a wonderful group of people called the Europen Scenery Project who are working to make seamless scenery throughout Europe. They may interest you if you take the X-Plane plunge. They even run a VA using X-Plane which is very PGAesque in its outlook. Their websites can be found at:

"'>http://www.g-point.com/xpcity/esp/home.html" TARGET=_blank>http://www.g-point.com/xpcity/esp/home.html

and

"'>http://www.sanw.ch/despair/central.html" TARGET=_blank>http://www.sanw.ch/despair/central.html

If this review sounds mixed its because I am cautious to recommend it too strongly. People's reaction to X-Plane is usually a love-hate type thing. Mac users are stuck with it if they want to sim so that explains their reaction. Usually the independence of Austin is what bothers the others most.

I personally love the sim. I like its technical flight model and the ease in which scenery and planes can be designed. Contrast that with FU3 which really is a closed system. But it is an expensive piece of software and if you buy it on my advice then don't like it you might blame me. Thus my reluctance to recommend it 100%. Take a look at the sites I sent along and make up your own mind.

If you do decide to take the plunge I will tell you I am designing scenery for X-Plane. I am enhancing the look of the Puget Sound area and think I have a pretty good package going. In addition to my public released scenery I also have a special PGA version of the scenery which I use. It will include some of the unique buildings that we have all grown to love from FU3. I share this special version with Shawn since I know she owns X-Plane as well. If you buy in I'll be happy to provide you with it as well. Fred Brubaker owns X-Plane as well and is a pretty panel designer. So there are a few of us PGAers who monkey with this unique program.

I apologize if I rambled on too long. There is no simple answer to your question. I think the X-Plane water is fine and would enjoy your company in the pool. But that's for you to decide. Take a look, consider and then decide. But of course if you are a true flight sim junky you might want a copy just to complete your collection.

Your friend;

Dave Spurlock

#1094

Jeg er i ferd med å begynne på PPL-sertifikatet, så jeg har bestemt meg for å kjøpe denne. Jeg ser under http://www.x-plane.com/dorder.html" TARGET=_blank>denne linken at det gis kvantumsrabatt. I den forbindelse lurte jeg på om noen var villige til å være med å kjøpe X-Plane. Som tidligere nevnt så koster ett eksemplar $99 pluss $45 i frakt, totalt $144. Kjøper vi tre så får vi hvert eksemplar for $89, og frakten blir $60 for alle tre, totalt $109. Vi sparer altså $35 - eller bortimot 300 kroner hver på dette. I tillegg må vi regne med at tollvesenet skal ha sin del av kaka, og jeg tipper (håper) også at denne blir mindre hvis det er tre i en pakke.

Hvis noen er interessert i dette, så ta kontakt med meg. Husk at tilbudet bare gjelder fram til 16. mai, så gi lyd før det. Etter det stiger prisen til $199 pluss frakt. Selv bor jeg i Stavanger, så det hadde vært lettest om dere andre to også bodde i distriktet (sparer ytterligere porto [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]). Dette er selvfølgelig ingen forutsetning.

Beklager lengden på dette innlegget. Håper noen fant noe av det interessant, og har lyst til å bli med i 'klubben'! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image]

------------------

Bjørn O.

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bjørn Olav Henjum:

Hei.

I den forbindelse lurte jeg på om noen var villige til å være med å kjøpe X-Plane. Som tidligere nevnt så koster ett eksemplar $99 pluss $45 i frakt, totalt $144. Kjøper vi tre så får vi hvert eksemplar for $89, og frakten blir $60 for alle tre, totalt $109. Vi sparer altså $35 - eller bortimot 300 kroner hver på dette. I tillegg må vi regne med at tollvesenet skal ha sin del av kaka, og jeg tipper (håper) også at denne blir mindre hvis det er tre i en pakke.

 


Hei!,

tenkte jeg skulle skyte inn hær og orientere litt da jeg jobber i Tollvesenet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jeg vet ikke hvorfra du/dere (jeg? - må sjekke linkene først) har tenkt og bestille fra. *Tollsatsen varierer avhengig av avsenderland, men tollsatsen bruker ikke være så forskrekkelig høy på disse produktene!.

Det som dere uansett må betale er 23% mva. denne regnes ut ifra CIF-prisen, det vil si, prisen på spillene + utenlandsfrakt/forsikring etc + eventuell tollsats (småprosenter se * over).

Det hele høres kanskje mere komplisert ut enn det er. Sjekk http://www.toll.no" TARGET=_blank>www.toll.no Hær skulle det være info om tollsatser etc, det er også mulig og foreta fortollingen selv og dermed spare seg for postens fortollingsgebyr (kr 80,- eller noe i den duren!)

Vennlig Hilsen

Freddy Wilhelmsen

Tollinspektør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Björn O.

X-Plane verkar greit. Tänk om man kunde applicere

FS98 eller FS2K texturer i "World Maker"?

Programme verkar ha mange plugins färdiga för

användning till att konstruere fly og scenerys. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Go for it, skall ble kul att läsa din personlige

rewiew her på forumet.

M.v.h.

Peter G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hjertelig takk for svar og gode råd, Freddy. Spørsmålene her er myntet til deg, men andre er sikkert også interessert i svarene, så jeg tar det her.

quote:

Jeg vet ikke hvorfra du/dere (jeg? - må sjekke linkene først) har tenkt og bestille fra.

X-Plane sendes fra South Carolina i USA.

quote:

Det som dere uansett må betale er 23% mva. denne regnes ut ifra CIF-prisen, det vil si, prisen på spillene + utenlandsfrakt/forsikring etc + eventuell tollsats

23 % blir jo litt... Spillene (eller simulatorene! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]) betales jo med kredittkort ved bestilling, og koster noe mer enn hva som er vanlig for slike programmer. Er det da muligheter for at MVA regnes ut fra vanlig 'listepris'? Når jeg har bestilt programmer fra utlandet før som jeg har betalt online med kredittkort, følger det ikke med noe brev som viser hva de koster. Tollvesenet har 'gjettet' seg til verdien, eller de (dere) følger lister?

quote:

Sjekk
TARGET=_blank>www.toll.no Hær skulle det være info om tollsatser etc

Jeg kunne ikke finne ut tollsatsene her. Har du disse for USA i hodet?

quote:

det er også mulig og foreta fortollingen selv og dermed spare seg for postens fortollingsgebyr

Jeg så dette, men det gjaldt visst bare for varer opp til kr. 200,-. Forresten, går ikke fortolling ut på å sjekke om det er narkotika og slikt i pakkene? Hvordan kan man da fortolle varene selv? Hva er da hensikten med tollere? (Beklager det provoserende spørsmålet, men jeg kunne ikke dy meg! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image])

Ellers vil jeg bare minne om at X-Plane selges til halv pris i seks dager til - fram til 16. mai. Jeg har fått prøvd det ytterligere, og er fortsatt hypp på å kjøpe. Prøv det!

------------------

Bjørn O.

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...