Gå til innhold

Scenery Online! (litt fredagsfilosofi)


Bjørn Olav Henjum

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

I går fortalte jeg samboeren at jeg holdt på å laste ned det nye sceneryet til Fly! på så og så mange hundre megabyte, hvorpå hun utbryter:

'Hvorfor kunne ikke satelittbilder blitt lastet ned fra nettet mens man flyr online?'

Dette er jo en glimrende idè, og kommer garantert til å bli praktisert et stykke inn i fremtiden. Overføringshastigheten på Internett øker jo stadig, og været blir jo nå lastet ned i realtime.

Tenk deg da, om noen år, når du starter Flight Simulator 14, og det du ser ut av vinduet på Cessna'en er nøyaktid det som er der i virkeligheten - alt kontinuerlig lastet ned fra satelittoverføringer og bearbeidet i realtime av simulatoren. Dynamisk scenery er også ekte, både Boeing 797'en som flyr over hodet på deg og katta som løper etter fuglene på flyplassen.

Jeg kommer derimot til å bli litt bekymret når jeg i simulatoren flyr over hustaket der jeg bor, og jeg hører motorduren passere utenfor huset...

God helg!

------------------

Bjørn O.

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva om det også var mulig å legge dynamisk scenery (dvs. andre fly i luften) fra "real life" og til computeren. Slik at posisjonene til alle fly ble overført fra satelitt og til PC'en gjennom internett.

Da ville man også treffe på andre fly som befant seg nøyaktig samme plass på Sim'en som i "real life".

Det ville jo selvfølgelig bli mange tusen fly i simulatoren også, og det ville bli skrekkelig tungt å dra for PC'en men....

hilsen

Arne Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det finnes allerede et eller annet (payware) program som man kan trace alle (virkelige) fly i luften med. Burde ikke være noen heksekunst å linke dette til noen dynamiske fly (dersom man ønsker dette).

Problemet blir vel hastigheten på nettverket (kommer sikkert til å lagge noe fryktelig). I tillegg kan det komme til å bli frustrerende for oss virtuelle kontrolllere å se på virkelige fly som ikke gjør som vi sier (det problemet kan selvsagt også løses, men vet ikke om de virkelige passasjerene ville sette så stor pris på det. Imidlertid ville Luftfartsverket kunne spare MASSE penger....:-)

"Braathens 349, are you virtual or real?"

:-)

 

Med spennende fremtidshilsen

-Frode

PS!

Jeg er ikke ute etter jobbene deres, Torgeir og Sander :-)

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...