Gå til innhold

"Ekstrem høy dødsrisiko" ???


Ståle Syre

Anbefalte innlegg

Jeg leste i dagens VG at det er "15-25 raporterte uhell pr. år på litt over 100 fly" (Dette gjelder mikrofly).

Stemmer det virkelig at opptil 1/4 av norges mikrofly har diverse uhell hvert år?

Er mikrofly det samme som privatfly? (Cessna o.l.)

------------------

LN-SSY

(c:#

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cessna er rene 747`en i forhold til et mikrofly..

Neida..ikke så ille. Men de fleste mikrofly er vel 1-seters, du sitter med propellen bak deg,(de enkleste/billigste er uten overbygg for pilot), de høres ut som en illsint veps, i det hele tatt en meget tvilsom/ukomfortabel konstruksjon etter min mening. Men de finnes også som 2-setere med overbygg, noen bygger selv, andre kjøper byggesett/halvfabrikat.

Jeg overdriver vel når jeg sier at de er tvilsomme kanskje, men det har jo vært en del rare episoder med disse maskinene. Kravet til å fly de, er jeg ikke sikker på. Jeg skulle i hvertfall hatt god betaling for å sette meg bak spaken i en sådan doning.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Men nylig så jeg et meget flott "luksus-eksemplar" i Bergen, selvbygget fra egne tegninger, 2-seter med autopilot og gode greier.

Det er mange mikrofly-klubber i Norge.

Det er sikkert gøy å fly de - for all del, de ser bare ( i mine øyne) så borti natta tvilsomme ut.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image]

I Molde er det 2 stk. av disse, når tårnet ser at en av disse dras fram av "hangaren", sier de: "Nå er det en veps som skal på tur igjen"... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Brukte mikrofly selges (et er til salgs i Molde),da for ca. 20.000.- kr.

 

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

[Edited by Åge Olsen 11-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var ute å sjekket på nettet rundt mikrofly (det er en liten stund siden..) så kom jeg over noen sider som diskuterte endel rundt de motorene til mikrofly, og hvor sensitive de kan være for feil vedlikehold og bruk i lufta, de er som regel luftkjølte totaktsmotorer - vistnok for å holde vekta nede, og jeg fikk inntrykk av at de ikke var på langtnær så driftssikre som motorene som er i et vanlig privatfly. På den andre siden så er jo en kontrollert nødlanding i et mikrofly omtrent en non event om du har en 100m åpen plass, med approachspeed nesten ned mot 50-70 km/t så er det ikke rare farta du tar bakken med - mot småfly som typisk ikke har approachspeed under 60-70 kts (110-130 km/t) og stallspeed som regel ikke under 50 kts (95 km/t), kanskje med unntak av en cub eller noe da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært oppe med mikrofly ett par ganger, og synes det er kjempegøy... Holder nå på å lese teorien, og regner med å begynne flygingen iløpet av våren....

En ting må jeg jo understreke: Mikrofly er IKKE underlagt de strenge vedlikeholdskravene som f.eks. en Cessna 172. Flyet inspiseres 1 gang årlig av NAK, og mye av vedlikeholdet kan utføres selv.

Sikkerheten er derfor avhengig av at eieren følger opp flyet, og ikke bare lar det stå der!

Mange av uhellene skyldes teknisk svikt pga. dårlig/ feil vedlikehold...

Jeg kan ikke forestille meg noe som kan være mer artig enn å ta av i sitt eget "hjemmesnekra modellfly"...

 

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver dette på engelsk siden den skriftlige Norsken min er veldig dårlig (beklager [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] )

The biggest problem with push (as opposed to pull) propeller is the effect it has on an ultralight (mikro fly) when you change power settings. The ultralights typically have much drag and will come down fast when power is cut. This is not so bad! The worst is that the nose will pitch UP, not down as in a 'regular' aircraft; when you cut power AND it happends extremely fast!

High drag, nose up and power cut = very dangerous! Many of the accidents in for example USA are caused by a pilot of a 'regular' plane (cessna o.l.). They are used to pull power on downwind to base or base to final turn and compensate for nose-down by applying back pressure - instead, the ultralight will slow fast and nose will come up abruptly.

If you do this in an ultralight with a push prop, you will more than likely stall and drop a wing resulting in a one or two turn spin into the ground - usually causing fatalities.

They are still perfectly safe, but many pilots of larger planes tend to think they can do this easily and buy one (cheap) just to take it up at their cottage etc. without prior instruction. Just a general awareness (or proper instruction!) of the very different handling of an ultralight will make you much safer.

Of course, there are also some ultralights available with a pull prop configuration.

MVH,

Are Barstad

Ontario, Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...