Gå til innhold

Over polen


Ronny Olsen

Anbefalte innlegg

Hvis du mener flyruter in vivo så går det flere.

 

Fulgte litt mer på det tidligere, og husker bl.a. at Lufthansa og Japanair fløy over polen med Jumbojet på vei fra Frankfurt til Anchorage, Alaska. Turen etter USA gikk videre til Osaka, Japan.

 

Det morsomme var at den ruten stort sett hver ettermiddag fløy rett over huset her hjemme i Larvik og at de fire kondensstripene ved klarvær avslørte tydelig at her kom noe større enn alle de andre "vanlige flymaskinene".

 

Følger som sagt ikke så mye med nå, men det er godt mulig at ruten eksisterer fortsatt, og at andre langs ruten oppover i Norge har lagt merke til denne ettermiddags storfuglen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Ronny... jeg trodde dere hadde lest dette tidligere...?

On March the 5th, 2001 Continental Airlines began the world's first ever daily, non-stop service between New York and Hong Kong flying a B777-200ER. Continental is flying its Hong Kong-bound B777 on a unique new route over the North Pole, Russia and China.
Vi flyr denne under 180 "Polar" ETOPS. Vi var litt bekymret over at fuelen skulle komme ned mot frysepunktet for JET A og JET A1... som ligger mellom -40 C til -50 C... "" Jeg var med på den første turen... 16 timer... og fulgte godt med på fuel temperaturen... "" Den kommer som regel ned mot -40 C men vi har ikke hatt noen problemer. Vi tar en "Fuel Freeze Value" test før avgang og denne verdien legges inn i FMC'en.

 

Det er også noe som heter LROPS som stort sett beskriver reguleringer for 3 og 4 motors fly på den samme ruten... United Airlines prøvde og fly en B747-400 fra JFK til HKG men måtte gi opp etter en stund... "" De hadde blant annet problemer med fuel temperaturen og måtte fly med et høyre MACH cruise verdi enn økonomisk cruise for å holde TAT (Total Air Temperature) på en verdi der fuelen ikke skulle fryse. Etter 16 timer så hadde B747'en brukt nesten 100.000 lbs fuel mer enn B777... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordring og utfordring Ronny... det går som regel bra... "" Neida... det er selvfølgelig mye planlegging og det tok sirka ett år for oss før vi var klare. Navigering og kommunikasjon var et annet problem... og vi mister VHF og SATCOM mellom 78-80 grader nord og den kommer ikke tilbake før under 78 grader nord i Russland. Vi har fortsatt HF radio som kan for eksempel rekke Stockholm Radio. Når der er mye solforstyrrelser så kan vi ikke fly den ruten og må som regel stoppe i SEA for å fuele opp. Det er fem polar ruter; Polar Route 1 til 4 og Polar Route 4A (varierer) og Polar Route 1 og 2 går stort sett rett over den geografiske nordpol... 60 nautiske mil på hver side... "" Vi kan fly EWR HKG på sirka 16 timer... som hadde blitt vesetlig mer hvis vi fløy over nord Stillehavet. Det er veldig sterke vinder... 100 kts + som vi tar fordel av på vei tilbake til EWR. Vi måtte også demonstrere til FAA at vi kunne hente passasjerene innenfor en bestemt tid om vi måtte diverte til for eksempel Irkutsk i Russland pga. motorfeil... ""

 

Håper dette hjelper deg noe Ronny... og noen skulle jo ta på seg og legge inn nordpolen scenery i FS... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...