Ronny Olsen Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Nå er det ikke Polen som land men mer bestemt Nordpolen jeg tenker på. Finnes det ruter som flyr over polen? Kanskje et teit spørsmål men jeg har lurt litt på dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Ettersom polene på en sylindrisk "klode" som FS benytter, fører med seg ett "singularitetsproblem" (?), lar det seg desverre ikke gjøre å fly over polene. Du kan prøve, for det er litt morsomt å "stange" mot grensen å ikke komme seg av flekken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hvis du mener flyruter in vivo så går det flere. Fulgte litt mer på det tidligere, og husker bl.a. at Lufthansa og Japanair fløy over polen med Jumbojet på vei fra Frankfurt til Anchorage, Alaska. Turen etter USA gikk videre til Osaka, Japan. Det morsomme var at den ruten stort sett hver ettermiddag fløy rett over huset her hjemme i Larvik og at de fire kondensstripene ved klarvær avslørte tydelig at her kom noe større enn alle de andre "vanlige flymaskinene". Følger som sagt ikke så mye med nå, men det er godt mulig at ruten eksisterer fortsatt, og at andre langs ruten oppover i Norge har lagt merke til denne ettermiddags storfuglen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Joda Ronny... jeg trodde dere hadde lest dette tidligere...? On March the 5th, 2001 Continental Airlines began the world's first ever daily, non-stop service between New York and Hong Kong flying a B777-200ER. Continental is flying its Hong Kong-bound B777 on a unique new route over the North Pole, Russia and China. Vi flyr denne under 180 "Polar" ETOPS. Vi var litt bekymret over at fuelen skulle komme ned mot frysepunktet for JET A og JET A1... som ligger mellom -40 C til -50 C... Jeg var med på den første turen... 16 timer... og fulgte godt med på fuel temperaturen... Den kommer som regel ned mot -40 C men vi har ikke hatt noen problemer. Vi tar en "Fuel Freeze Value" test før avgang og denne verdien legges inn i FMC'en. Det er også noe som heter LROPS som stort sett beskriver reguleringer for 3 og 4 motors fly på den samme ruten... United Airlines prøvde og fly en B747-400 fra JFK til HKG men måtte gi opp etter en stund... De hadde blant annet problemer med fuel temperaturen og måtte fly med et høyre MACH cruise verdi enn økonomisk cruise for å holde TAT (Total Air Temperature) på en verdi der fuelen ikke skulle fryse. Etter 16 timer så hadde B747'en brukt nesten 100.000 lbs fuel mer enn B777... Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny Olsen Skrevet 9. november 2003 Forfatter Del Skrevet 9. november 2003 Jøss, så det er en utfordring å fly over polen mao. Men flyr dere rett over polen? Hvor mye tid sparer dere på disse rutene? Litt synd at det ikke lar seg gjøre i FS, hadde vært gøy å prøve. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Utfordring og utfordring Ronny... det går som regel bra... Neida... det er selvfølgelig mye planlegging og det tok sirka ett år for oss før vi var klare. Navigering og kommunikasjon var et annet problem... og vi mister VHF og SATCOM mellom 78-80 grader nord og den kommer ikke tilbake før under 78 grader nord i Russland. Vi har fortsatt HF radio som kan for eksempel rekke Stockholm Radio. Når der er mye solforstyrrelser så kan vi ikke fly den ruten og må som regel stoppe i SEA for å fuele opp. Det er fem polar ruter; Polar Route 1 til 4 og Polar Route 4A (varierer) og Polar Route 1 og 2 går stort sett rett over den geografiske nordpol... 60 nautiske mil på hver side... Vi kan fly EWR HKG på sirka 16 timer... som hadde blitt vesetlig mer hvis vi fløy over nord Stillehavet. Det er veldig sterke vinder... 100 kts + som vi tar fordel av på vei tilbake til EWR. Vi måtte også demonstrere til FAA at vi kunne hente passasjerene innenfor en bestemt tid om vi måtte diverte til for eksempel Irkutsk i Russland pga. motorfeil... Håper dette hjelper deg noe Ronny... og noen skulle jo ta på seg og legge inn nordpolen scenery i FS... Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny Olsen Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 ...skjønner nå for en bedritent kjedelig jobb jeg har. Takk for info Dag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.