Gå til innhold

Statistikker for sikker flyging?


Helge Jordal

Anbefalte innlegg

Nå leser man ofte om hvor sikkert flyging er, sist en reportasje på CNN/VG. (http://cnn.vg.no/LIVSSTIL/Reiser/0003/23/71454.html)

Det jeg lurer på er; Kan noen vise meg denne statistikken? Ligger den på nettet en eller annen plass?

Ikke misforstå meg, jeg er av den oppfatning at den er sann, men du vet, statistikk er engang statistikk. (Det finnes tre typer løgn; Løgn, forbannet løgn, og statistikk. (Og det finnes tre typer matematikere; De som kan telle og de som ikke kan.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]))

Det jeg lurer på er, hva er grunnlaget for statistikkenen? Er det beregnet utifra antal tilbakelagt kilomteter? Antal timer underveis? Antal avganger? Antal drinker servert?

Jeg skulle bare likt å se tallmaterialet og hvordan man regner ut dette her, fra et nyskjerrighets-perspektiv. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

Når har jeg kikket rundt på disse stedene, og flere til, uten faktisk å finne noe som helst som lukter av samenlignende statistikk.

Det finnes masse av statistikk over hvor mange ulykker det har vært siden 1958 og hvor mange som har involvert propellfly, men jeg finner ingenting til å bygge opp under 'Flyvning er mye sikrere en bilkjøring'. (F.eks.)

Leter jeg helt feil plasser? Finnes den statistikken som jeg leter etter der ute?

Hvis ingen av oss har faktisk sett disse statistikkene, er det ikke da litt bekymringsfult at vi tror så fult og fast på dem?

(Som før sagt, jeg er en 'troende' også, men å tro blindt har aldri ført noe positivt med seg.)

Så! Opplys meg. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis man har tilgang til antall døde i trafikkulykker siden 1970 i Norge og sammenligner med antall døde i flyulykker fra samme tidspunkt kan man vel få en anelse....

Tror også det er viktig å skille mellom privatflygning og kommersiell flygning.

De store flyulykkene jeg kan huske er:

1972(tror jeg) Braathens med F-28 i Asker

80-tallet Widerøe med Dash-7, Torghatten

1990 Partnair med Convair

1993 Widerøe med Twin-Otter Namsos

Sikkert noen jeg ikke husker også, men i det store og hele tror jeg det er sikrere å fly enn å kjøre bil!

"Problemet" er at flyulykker blir slått stort opp i media, kanskje akkurat fordi det går så lang tid mellom hver gang...?

MVH

Atle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker om ulykker...

Jeg har sett litt gjennom oppdateringen til AIP som blir gjeldende fra 20. april, og ser at det endelig har kommet obstacle chart for Svalbard og mange andre flyplasser.

Helt siden jeg fikk AIP har jeg reagert på at det ikke dette fantes for Svalbard - eller for mange andre farlige norske flyplasser. Svalbard har jo som de fleste av oss husker et fjell midt i innflygningsbanen. Kunne et slikt kart ha bidratt til å hindre den tragiske ulykken for noen år tilbake? Blir slike kart i det hele tatt brukt, (Atle)?

------------------

Bjørn O.

henjum@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bjørn Olav Henjum:

Helt siden jeg fikk AIP har jeg reagert på at det ikke dette fantes for Svalbard - eller for mange andre farlige norske flyplasser. Svalbard har jo som de fleste av oss husker et fjell midt i innflygningsbanen.


Nja, Bjørn Olav, Svalbard har vel ikke et fjell midt i innflygingsbanen. LLZ til RWY28 er jo forskjøvet 20 grader for nettopp å unngå Operafjellet, men å fly nedover Adventdalen på instrumentlanding på Longyear. Hvis du skal fly forlenget senterlinje for å lande, er det mange flyplasser i Norge som har hindringer som ikke er greie å møte.

Hvordan hinderkart brukes i virkeligheten, overlater jeg også til Atle.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bjørn Olav Henjum:

Siden vi snakker om ulykker...

Jeg har sett litt gjennom oppdateringen til AIP som blir gjeldende fra 20. april, og ser at det endelig har kommet obstacle chart for Svalbard og mange andre flyplasser.

Helt siden jeg fikk AIP har jeg reagert på at det ikke dette fantes for Svalbard - eller for mange andre farlige norske flyplasser. Svalbard har jo som de fleste av oss husker et fjell midt i innflygningsbanen. Kunne et slikt kart ha bidratt til å hindre den tragiske ulykken for noen år tilbake? Blir slike kart i det hele tatt brukt, (Atle)?


Hei, slike kart brukes vel ikke til vanlig, men av ukjente piloter på nye plasser ville jeg tro dem ble brukt. Nå er jeg ikke sikker på om den tragiske svalbard ulykken var blitt hindret av dette siden mannskapet ikke her var sikre på hvor dem var i innflygningen (var vel det HSL slo fast som årsaken til ulykken også om jeg ikke husker feil ?).

Jeg har selv flydd til Svalbard mange ganger (i FS seff) og klæsja flyet i Operafjellet en gang, men da fulgte jeg ikke prosedyrene på instrument app kartet, når jeg har fulgt dem har jeg aldri hatt problemer (med vær både bra og kjempedårlig), men og si at det likevell er god klaring til fjell ville vel være og ta hardt i :-)

Vennlig hilsen

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...