Ivar Skaugstad Skrevet 1. oktober 2003 Skrevet 1. oktober 2003 Heisann! Jeg har i det siste vært veldig dilla på VFR flygning, noe av grunnen kan vel være at jeg driver å tar PPL-A. Jeg hadde derfor den idè, om at VATSIM, eller VACCN iallefall, kunne arrangere et VFR Fly-in! Jeg har så vidt nevnt det til Einar, vår event-coordinator, og han stiller seg positivt til forslaget (ut i fra det jeg har forstått). Men for å kunne holde noe slikt er man selvfølgelig avhengig av deltagelse, jeg vil derfor i den sammenheng spørre dere hva dere synes om dette forslaget? Siter
Kristian Wålberg Skrevet 1. oktober 2003 Skrevet 1. oktober 2003 Jepp, herlig! Stiller opp med fly og godt humør jeg! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Skrevet 2. oktober 2003 Hehe, se der ja! Viste det var noen fornuftige sjeler her ute en plass! Om det ikke blir arrangert noe fly-in i regi av VATSIM i den nærmeste kan vi sikkert mekke sammen noe selv, men da kanskje med hjelp fra VATSIM ang. ATC på de forskjellige flyplassene (kun TWR som er nødvendig). Men vi får se hva VATSIM har å stille opp med! Takker for flyturen Kristian, det var trivelig! Siter
Gjest Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 PL-VACC organiserer VFR fly in ganske ofte. De har til og med stiftet VFR Club. De har tom åpnet Flightsim Tower midt i Warszawa Sentrum. Litt bilder derfra: http://www.flightsimtower.net/wydarzenia.html Siter
O85_ Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 Tror neppe VATSIM lager noe flyin er vell mere opp til VACCN og Einar... Men vi kunne jo avtalt en dag/helg vi også. Når det gjelder planlegging så er det kanskje lurt å få Einar som er Event Coordinator til å mekke sammen noen folk/tider. Siter
Torfinn Nome Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 God idé, jeg er med! Men har noen tips om en god innføring i VFR? Hva som forventes av navigasjon i de forskjellige "air space"-ene, frasologi, værkrav, etc. Jeg finner "tusen" om IFR, men ingen om VFR. (Kun én som er beregnet på kontrollere.) -- Torfinn Nome, SAS779/NOW1121/LN-TNO Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Skrevet 2. oktober 2003 PL-VACC organiserer VFR fly in ganske ofte. De har til og med stiftet VFR Club. De har tom åpnet Flightsim Tower midt i Warszawa Sentrum. Litt bilder derfra: http://www.flightsimtower.net/wydarzenia.html Hehe, artige greier Georg, var kanskje ikke så lett å navigere seg rundt på siden.. Men det var jo damebilde der! Det er slike som det der man kaller entusiaster, jeg blir bare pianøtt i forhold! Tror neppe VATSIM lager noe flyin er vell mere opp til VACCN og Einar... Men vi kunne jo avtalt en dag/helg vi også. Når det gjelder planlegging så er det kanskje lurt å få Einar som er Event Coordinator til å mekke sammen noen folk/tider. Nei klart, jeg tenkte jo selvfølgelig mer på at VACCN skulle arrangere det, blir litt vanskelig med hele VATSIM skvadronen her oppe i Nord, selv om mange hadde hatt godt av litt ruffsvær og litt fjell! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Skrevet 2. oktober 2003 God idé, jeg er med! Men har noen tips om en god innføring i VFR? Hva som forventes av navigasjon i de forskjellige "air space"-ene, frasologi, værkrav, etc. Jeg finner "tusen" om IFR, men ingen om VFR. (Kun én som er beregnet på kontrollere.) -- Torfinn Nome, SAS779/NOW1121/LN-TNO Vel, det er vel heller mildere krav om det meste når det kommer til VFR flygning. Det er for det meste været som er den størse hindringen. Nå er jeg ikke helt sikker på definisjonene når det kommer til VFR flygning, men det må iallefall være slik at man kan se bakken og ennå være under skyene men minst 500 ft over terrenget. Dette vil altså si, så lenge skyene er i god høyde (FEW clouds går greit) og at man kan fly over raporteringspunktene uten å måtte fly inn i skyene så er det mulig å fly VFR. Det stiller altså krav om god sikt, og det er forbudt å fly inn i skyer. Ellers så er det som regel vinden som setter en stopper, men dette er kun fordi at flyene har en vis grense når det gjelder vind og landing. Når jeg flyr VFR, har jeg VFR kart. Nå er det slik at jeg har både VFR kart for alle flyplassene i Norge (hvor det er oppgitt forskjellige raporteringspunkt rundt om i TMA'et) og jeg har et VFR kart over hele Sør-Norge, hvor jeg kan se hvordan terrenget er og orientere meg etter det. I VFR så er det skjeldent at man bruker navigasjonstårn for å navigere seg, men det er ikke forbudt å bruke det. For å si det slik, når man flyr VFR, skal man til alle tider vite hvor du er, om du er over Oppdal eller Lutvann er den samma saken. Når det gjelder radiofraselogi så er det veldig enkelt, du bare legger opp en reise plan (da som oftest mellom forskjellige rapporteringspunkt og kjennte terreng merker). Når du kontakter tårnet, forteller du at du har motatt siste ATIS information (f.eks Information Bravo) og den lokale QNH (viktig siden du for det meste ligger langt under Transition Level (TL)). Vi kan ta for oss et eksempel, jeg står utenfor brakka til Værnes Flyklubb, og har bestemt meg for å dra til Kvernberget. Jeg setter meg inn i flyet og starter opp, lytter til ATIS og kontakter tårnet: "Vaernes Tower, Lima November Hotel Oscar Foxtrot (LN-HOF) with information Bravo, QNH 1011 request taxi to the active". Da vil tårnet mest sannsynlig svare tilbake med en forkortelse av kallenavnet (hvis det ikke er noen annen trafikk i området som har noe likt kallenavn). "Lima Oscar Foxtrot, information Bravo is correct, taxi to holdingpoint runway 27". Alt jeg da gjør er å leser tilbake på vanlig måte, akkurat slik man gjør ved en IFR flight. Da har jeg kommet til holding point og kontakter tårnet.. "Vaernes Tower, Lima Oscar Foxtrot at holdingpoint runway 27, ready for departure. Request left turn direct HOMMELVIK (som er et raporteringspunkt i Værnes TMA). Tårnet vil mest sannsynlig svare tilbake om at dette er OK, og vi er på vei til Kvernberget. Resten av turen går som en lek, man flyr bare mellom alle punktene som du har planlagt, og sier i fra til "annsvarlig" innenfor ditt TMA når du drar fra et punkt til et annet. Når du har forlatt dette TMA'et (tror det er ved GRK for Værnes TMA) blir du gitt over til Center, selv om du ikke skal kontakte senter burde du ha han på din voice slik at han evt. kan gi deg trafikk information. For det meste foregår en VFR flight med standard VFR code på din transponder, denne er satt til 7000, men man skal ikke se bort i fra at tårnet eller control har lyst til å ha litt kontroll på deg, og da får du tildelt en egen squawk code. Håper dette hjalp deg litt, og er det noen andre som har lyst til å føye til noe, eller rette på noe så go ahead! Siter
Torfinn Nome Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 Håper dette hjalp deg litt, og er det noen andre som har lyst til å føye til noe, eller rette på noe så go ahead! Ja, takk, var igrunnen akkuratt noe slikt jeg var ute etter. Men jeg har litt problemer med å laste ned kartene her på fs.no. Kun ENGM-kartene som er tilgjengelige ser det ut for. -- Torfinn Nome, SAS779/NOW1121/LN-TNO Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Skrevet 2. oktober 2003 Håper dette hjalp deg litt, og er det noen andre som har lyst til å føye til noe, eller rette på noe så go ahead! Ja, takk, var igrunnen akkuratt noe slikt jeg var ute etter. Men jeg har litt problemer med å laste ned kartene her på fs.no. Kun ENGM-kartene som er tilgjengelige ser det ut for. -- Torfinn Nome, SAS779/NOW1121/LN-TNO Nå er det vel ikke slik at det ligger noen VFR kart ute på flightsim.no, jeg har kjøpt mine hos Nakshop (har både AIP og AMN) så jeg har både IFR kart og VFR kart for hele Norge. Dette koster selvfølgelig penger, så om du ikke flyr VFR i real life, eller er en storslagen entusiast så er det ikke mye vits i å kjøpe seg disse kartene. Da vil jeg heller annbefale deg at du flyr mellom navigasjonstårn (selv om det ikke er like artig!). Siter
Gjest Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 Dette høres kjempebra ut Ivar. Har også startet på PPL-A teorien nå, så det blir vel litt flyging etter hvert. I i likhet med deg synes jeg det plutselig ble mye mer morro å fly VFR. Så jeg slenger meg på hvis det blir noe av dette ! Siter
Einar Halvorsen Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 Noen tilleggsopplysninger om det å fly VFR. Når man flyr VFR så flyr man alltid med visuell kontakt med bakken og under skydekke. Før man kan fly VFR skal været være slik at man kan fly. Skal ikke ta for meg alle reglene om disse begrensningene her. Poenget er at man selv besørger flyging og navigering. I den grad man bare flyr i ukontrollert luftrom og det gjør man dersom man er utenfor TMA til flyplassene med ATC, og i høyder mindre enn 3000 fot. Høydene kan variere før man er i kontrollert/ukontrollert luftrom. Alle betjente flyplasser har et TMA-område og før man entrer dette skal man ha opprettet toveiskontakt og fått klarering for å fly inn i TMAen. Man blir da klarert inn og ut via faste rapporteringspunkter og får en høyde man skal holde seg under. Rapporteringspunktene er oppgitt på alle VFR-kart for de enkelte flyplassene dersom det finnes VFR-kart for stedet. Når man skal ta av fra en slik flyplass så kaller man opp ATC og ber om klarering for en VFR flight "acording to FLP". eller melder om "negativ flp". Man sier hvor man skal dra fra at det er VFR og hvor man skal til. Da får man taxeklarering, sq-kode. Etterhvert også avgangsklarering. Når du er i luften er det pilotens ansvar å følge ruten ut fra området og rapportere på de angitte punkter. Man vil ikke ha noe mer kontakt med ATC, såfremt ikke annen trafikk tilsier endringer i ruten. SQ=7000 er standrad VFR-kode og benyttes når man f.eks tar av fra en ukontrollert flyplass. Dette var i veldig korte trekke litt om VFR. Og ja, vi skal få arrangert et VFR-flyin, men det er ingenting i veien for ikke for andre å enes om en kveld og så fly VFR i Norge. Siter
Frederik Knoblauch Urke Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Jepps.. Er med på VFR, ettersom jeg også driver med PPL-A for tiden, helt dilla på småfly.. så jeg putrer nok titt og ofte rundt om i norge med LN-BGQ nå :-D Men det er ikke nødvendigvis nødvendig med et eget VFR flyinn..det kan jo som sagt bli litt kjedelig for ATC, mer eller mindre! Det er jo lov å fly VFR ellers å, så fremt det er VFR forhold da Nattinatt.... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.