Gå til innhold

KLM and Air France to form new airline group


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

Dette kan jo bli interessant... ""

KLM Royal Dutch Airlines and Air France plan to combine under the same corporate umbrella and operate as Air France-KLM. The deal, if approved, will mark the first time two European airlines have joined forces in such a tight alliance involving common ownership. The KL/AF combination would surpass British Airways as Europe’s largest airline.

 

“It is a landmark day for KLM and for Air France, and a defining moment for the European aviation industry,” said Jean-Cyril Spinetta, Air France’s chairman and the head of the new group.

 

KL has codeshare agreements with CO and NW.

 

Vi har som dere ser allerede et sterkt sammarbeide med Northwest og KLM. Vi har også en "codeshare" avtale med Delta. SkyTeam er en global allianse med Aeroméxico, Air France, Alitalia, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines og Korean Air... Legg Northwest, KLM og Continental til så kan dette bli en stor gruppe... ""OneWorld er allerede en stor allianse med American, British Airways, Cathay Pacific, Qantas, Iberia, Finnair og LanChile... og selvfølgelig Star Alliance med Air Canada, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian Airlines Group, bmi, Lufthansa, Mexicana Airlines, SAS, Singapore Airlines, Spanair, Thai Airways International, United and VARIG Brazilian Airlines. LOT Polish Airlines og US Airways er vel også med nå...?

 

Tanker eller kommentarer... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det europeiske flymarkedet blir mer som det amerikanske. Spekulasjonene går vel ut på at SAS og Lufthansa fusjonerer etterjvert, og at det til slutt bare blir tre store flyselskaper igjen i europa. Til sammenligning har vel USA fem-seks store selskaper som betjener en befolkning som er mindre enn den Europas samlete, så det kan vel bli interessant å se hvordan dette ender. Jeg har egentlig alltid likt 'flag carrier'-opplegget, men det virker jo som om myndighetene i europeiske land ikke er interessert i drive flyselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Øyvind... ja det er vansklige tider... og selv om det er fint med "flag carrier" så må det bli grenser hvor mye de enkelte landene skal hjelpe til for å vifte med flagget... "" Jeg husker også at Frankriket gav Air France et "udekket" lån for noen år siden for å hjelpe dem tilbake på beina... og det var mange klager blant de andre Europeiske flyselskapene... "" ...men dette er jo et nytt tema ""

 

Hei Finn Erik... ja jeg har også hørt at Alitalia vil bli med i denne nye alliansen og dette kan nok bli spennende...? Min mor og min 10 år gamle niese kom hit på besøk fra Norge på Mandag. Vi har et knallvær i Texas om dagen... og jeg tok dem på en flytur til Brenham i går for å spise Blue Bell iskrem... "" Vi tar dem på en tur til Puerto Vallarta i morgen og blir der fram til Søndag. Ingen turer til Seattle i nærmeste framtid Finn Erik... "" men jeg skal si fra når noe kommer opp. Hei så lenge... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...