JM Skrevet 17. august 2003 Skrevet 17. august 2003 Hei. Jeg skal ut å fly med SAS ved et par anledninger senere i høst, og siden det har blitt vanskeligere å komme inn i cockpit etter 9/11, funderte jeg litt på andre metoder; da det begyner å bli en stund siden sist. Tror dere det hadde vært mulig å f.eks sende en mail til SAS, skrive og forklare litt om meg selv , og min lidenskap for fly, og deretter spørre om det er mulig å få sitte i cockpit på turene? Turene er allerede betalt, så det er egentlig bare å få "byttet sete" som er saken. Hvem burde man evnt. hendvende seg til da, og er dette en idé som kan fungere?? Evnt noen andre tips; bortsett fra å henvende seg til personale ved gaten? På forhånd takk... Siter
Anders Forseth Skrevet 17. august 2003 Skrevet 17. august 2003 Velg rett yrke, da er de gratis til og med.... Siter
JM Skrevet 17. august 2003 Forfatter Skrevet 17. august 2003 Ta det med ro, jeg skal velge rett yrke...! Men tenkte å gjennomføre videregående først *Åj, post nummer 500!! Hurra osv* Siter
Fawzi Attia Skrevet 18. august 2003 Skrevet 18. august 2003 Jeg vil annbefale deg å skrive et brev hvor du forteller hvem du er, og at du er meget flyinterissert. Gjør dette brevet meget formelt, så tror jeg ikke det skal være noe problem. Men du må gi det til flyvertinnen. Det kommer selvfølgelig an på kapteinen om du får lov, men de fleste kapteiner er meget hygglige å tar gjærne imot besøk i cockpit, hvis man er en "kjenning". Det er vel liten sjangse for at du får sitte i cockpit om du bare er en "reisende" uten noen forvarsel, da blir det nok mer et kort besøk. Men det skader ikke å prøve... Har fått tips fra Ivar Skaugstad Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. august 2003 Skrevet 18. august 2003 Hehe, et tips kan da ikke skade. Det du bør gjøre er å sende et brev, man kommer ikke langt med en mail. I det brevet før du skirive om din interesse og litt om deg selv. Du må da spørre om det er mulig om du fikk ta en titt inn i cockpit, og evt. sitte i cockpit under hele turen. Det er viktig at du oppgir flight nummer (hvis) har har det, og et telefonnummer de kan nå deg på.. Lykke til! Siter
JM Skrevet 27. august 2003 Forfatter Skrevet 27. august 2003 Sendte et formelt, og bra (etter min, og bl.a. pappas mening ) brev på torsdag til SAS customer relations i Oslo/Gardermoen. Der skrev jeg masse bl.a. om at jeg vil utdanne meg til pilot, om min store interesse for fly og flygning med mye mer... I dag ble jeg oppringt på min mobil mens jeg var på skolen,og en meget vennlig SAS ansatt kunne fortelle at hun hadde snakket med noen piloter, og at turen min til Tr. Heim skulle foregå i cockpit! Hun hadde også sendt ut noen flere forespørsler om et par andre turer, men disse hadde hun ikke fått svar på ennå.. "Hade bra SÅ LENGE" sa hun da vi avsluttet samtalen, så jeg tar det som noe positivt Takk for tipsene!! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 27. august 2003 Skrevet 27. august 2003 Se der ja, alt du trenger er å spørre! Nå er jeg faktisk [color:"green"] grønn [/color] av missunelse her Joackim! Selv om jeg har vært på en del cockpit turer kan jeg aldri få nok! Lykke til, og jeg kan på det sterkeste si at approach til Værnes er utrolig flott! Siter
Arild Oldervoll Skrevet 27. august 2003 Skrevet 27. august 2003 Plan A:Sende brev er alltid lurt. På SAS er de veldig anonyme og tilbakeholdne med e-post-adresser og annen "kontakt-oss" relatert info. Men om du skulle få kontakt med sjefspiloten i selskapet du flyr med har du gode sjanser. Får du ham til å spørre kapteinene er du nesten garantert en plass på klapp, for hvem sier vel nei til sjefen? Plan B: Om du bare har fått lov til å ta en titt i cockpitt så still pilotene en del flyrelaterte spørsmål til de: Dere bruker den og den SID/STAR, ikke sannt (sett deg inn i flyruten på forhånd)? Hvilken rwy er i bruk ved destinasjonen? Å? sier du det? Hva rapporterer ATIS da? og så videre Plan C: Når du kommer om bord, helst ved gate da cockpittdør ofte er åpen og pilotene overhører samtalen og hører hvor desperat du er, me ellers når dere er i luften, spør om å få ta en titt i cockpitt og fortsett som i Plan B Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 27. august 2003 Skrevet 27. august 2003 Virker som Arild har peiling han også! Selv fordypet jeg med i ruten Oslo - København når jeg skulle sitte i cockpit. Fant fram ruten hos IPPC og sjekket været like før jeg gikk ombord! Pilotene ble innponert omver min kjennkap til det meste, som SID/STAR, en-route og FMC m.m. Om du først skal sitte i cockpit, virk som du har peiling! Siter
JM Skrevet 28. august 2003 Forfatter Skrevet 28. august 2003 Nei, det var helt sikkert ikke Cecilie.. Tror hun het Irene...! Siter
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 28. august 2003 Skrevet 28. august 2003 se på denne linken fra hangar.no Det kan jo bety slutten for cocpit-turer om dette forbude blir inført i Norge Siter
JM Skrevet 28. august 2003 Forfatter Skrevet 28. august 2003 Nå er det vel egentlig allerede forbud med besøk i cockpit, et slikt forbud ble innført etter 11/9 så vidt jeg kan huske...!? Kanskje de vil stramme enda mer inn på dette hvis dette blir innført, det vet jeg ikke, men sånn som det er nå er det i teorien ikke lov, og i praksis (stort sett) lov...! Rett meg hvis jeg tar feil!! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. august 2003 Skrevet 28. august 2003 Vel, en slik lov ble ikke innført i Norge, og jeg tvilder på at den blir satt i drivt også. Generellt er ikke Norge spesiellt utsatt for terrorfare, og sikkerheten i cockpit er god nok som den er! Alle fly, iallefall til SAS skal få innmontert en ny "sikkerhetsdør" som ikke gjør det mulig å komme seg inn i cockpit. Dette vil da si at alt som skjer i cockpit vil være stengt for allmenheten som ikke har noe der å gjøre. Det er da kun 2 muligheter å komme seg inn i cockpit, sjefs pursher vet koden for utsiden, ellers kan den bare åpnes fra cockpit. Kan ikke se at andre annsatte da kan utgjøre en trussel, men at sikkerhetens blandt sivile skjerpes kan skjønnes. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.