Gå til innhold

En korrekt air-fil er halve moroa.....


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Air-filene i FS98 har en god og en dårlig egenskap.

Den gode er at freewareutviklere etterhvert har fått gode flyegenskaper på plass. Den dårlige er at motorverdier og fuelburn mildt sagt er ute av kurs. Når %N1-verdien (turbinmotor) har avvik på 10-12, drivstoffbruk er ca halvparten av real life, og fuelvekt/-fordeling på tankene er direkte gal, faller interessen min en smule. Beregning av enroute fuel inkl reserve for alternate/holding er en viktig del av en tur - i min verden iallfall.

Men - det går an å gjøre noe med det!! Med opplysninger om motorverdier og fuelburn på på "din" flygemaskin, går det an å justere verdier i air-fila (med freeware) som bringer verdiene opp mot virkeligheten.

Jeg har tatt utgangspunkt i Project Freeware's FDE, hatt kontakt med et tidligere medlem av FDE Factory (Sam Chin, ikke tilknyttet PF). I samarbeid har vi kommet fram til en air-fil til Boeing 737-500 som er nær opp mot virkeligheten. Det er Mr Chin som har stått for flight dynamics (dragjusteringer mv), mitt input har vært harde data + justeringer av vekter og fuel kapasitet.

De gode flyegenskapene til FDE-fila fra PF er beholdt, men samtidig er en del verdier justert slik at fuelburn under climb og enroute er nært virkeligheten. Tid opp til forskjellige høyder avviker med mellom et og to minutter, avhengig av last og høyde - fuelburn kan avvike opp til 250 kg til topp.

Et eksempel: I kveld har jeg tatt turen fra Værnes til den greske øya Santorini - en tur som tar 4 t 20 min (1720 NM). (Jada, jeg er akkurat så gal at jeg gjennomfører turen real time [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ) Jeg beregnet netto fuel (brake release til landing) til 9 380 kg. Etter turen viste forbruket 9 010 kg. Ikke så verst.... (Brake release fuel var 14 000 kg.) Under kortere turer (i Norge) er jeg veldig nær virkeligheten.

Nå lurer sikkert du på hvorfor jeg ikke legger fila ut hvis den er så god. Problemet er at copyright tilhører Project Freeware v/Kim Simmerlink og Christine Derksen. Jeg har prøvd å komme i kontakt med PF og Derksen, but no reply. Kanskje har jeg ikke riktig e-postadresse?

Dette er også et lite spark til Microsoft, som i "bruksanvisningen" til FS2000 f eks anviser at %N1-verdien på takeoff for 737-400 skal være ca 100, "as real as it gets". Jau-jau.... CFM-motorene måtte nok hatt en ekstra sjekk etter denne, ikke sant, Øystein? V/temperaturer mellom +15 og -10 varierer %N1 mellom 90,5 og 86,5. Max climb skal ligge mellom 92 og 93. Fuelflow i FS2000 for Boeing 737-400 har jeg ennå ikke forstått....

Konklusjon:

1 FDE er ikke bare flyegenskaper, men også de "harde" verdiene.

2 Jeg er ikke verdensmester i editering av air-filer, men med fakta og hjelp av riktig(e) person(er) går det an.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 04-03-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau - er enig i det. N1 burde ha vært på ca 89 - 95% Husker ikke helt max limit - men er ca 102%. Ellers så varier jo T.O. power med trykk og temp. Kom tilfeldigvis over et sjeldent tilfelle idag. Temperatur i Agadir +33 -sikkert høytrykk også. Braathens charter hadde N1 på 99% - Rotorspeed skal bli tatt vare på av speedgovernor i motor. Det er høy EGT som er den store faren - max 930C. Det er ingen governor som tar seg av den.

Har sluttet å irritere meg over fuelburn mismatch. Selv om det er litt merkelig å fly halve jorda rundt i 747SP og bruke bare kvart tank.

- Litt artig at vi simmere legger vekt på forskjellige ting. Noen må ha korrekt plassering og farge på rådhuset i kommunen.- Jeg setter pris på cockpit og navigering.

Fuelkalkulasjonen på 4 timers tur var innertier. Hvis bilen din er oppgitt til å bruke 0.74 l/mil så greier du ikke matche dette i virkeligheten.

En gammel sliten motor ( "stor" klaring mellom turbinbladtipp og kasse) bruker gjerne 1% mer fuel. En liten lekkasje i aircond systemet gir 0.5% økt fuelburn. Sette på anti ice system er ikke gratis det heller. Varme opp vinger og luftinntak fra -30C og opp til plussgrader.- Real life så har du også vind/holding/speed/altitude restriksjoner som gir unøyaktigheter på kalkulasjon.

Håper vi alle kan få glede av de mer nøyaktige airfilene dine. Husker gamle A 320 Airbus simmen for Amiga hadde poeng for å lande med korrekt remaining fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...