Gå til innhold

Antonov 225 (AN-225)


Anbefalte innlegg

For et par dager siden, så så jeg en dokumentasje om Antonov 225 på Discovery (...my favourite) ""

 

Jeg lurer på om det lander Antonov 225i Norge?

Har det i det hele tatt landet noen Antonov 225 i Norge?

 

Svar mottas med stor glede ""

 

Mvh Jan H. Brende

 

AN-225 fins det bare kun ett eksenplar av,den ble konstruert og bygget i 1988 under romfartkonkuransen med USA.AN-225 ble bygget for å kunne frakte de russiske romfartøyene på taket rundt omkring i Sovjet i den tiden.Flyet var opprativ i 3-år til 1991 da Sovjet falt sammen.Så ble AN-225 prosjektet lagt ned i 8-år og flyet ble parkert p.g.a økomomiske ploblemer.AN-225 rakk aldri å få alle de nødvenige sertvikatene.

I 1999/2000 ble derimot AN-225 rustet opp igjen og flyet ble satt i stand igjen for sivil cargo oppdrag.Flyet fikk da nye motorer,skråget ble forsterket for å kunne ta last.

I 2001 var det på vingene igjen og fikk alle de nødvenige sertvikatene for å kunne fly sivile oppdrag..

Jeg tviler på at den har vært på Gardermoen.(Hehe)men den har vært på flyshow i Paris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en antonov 124 som skulle fly de norske soldatene til Irak tror jeg. Så bilde av en i "Forsvarets Forum" eller hva de nå kaller seg.

 

AN-124 fløy hjem et F-16 fly som var skadet tror jeg det var, hvis jeg ikke husker feil. De flyene er for dyre å leie til simpel troppetransport..

 

An-124 blir stadig brukt i oljebransjen til tunge luft. Nordmenne har pengene og russerene har musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...