Gå til innhold

Flykapringen (igjen)


Lars Chr. Hansen

Anbefalte innlegg

Fant ut at jeg skulle starte en ny topic ang. den pågående flykapringa. Likte ikke den andres utvikling...... nok om det.

Det jeg skulle skrive var at jeg la merke til i Dagbladet fra igår (080200) at det var en story ang denne kapringa. Men det jeg reagerte på var at personen som hadde skrevet artikkelen hadde skrevet at det var en Boeing 747 som var kapret, mens bildene HELT klart viser at det er en Boeing 727 som er kapret [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Dette finner en ut ved først og fremst se nøye på motoren på det bildet Dagbladet brukte [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Kanskje artikkelforfatteren hadde glemt brillene sine da han skreiv storyen eller så har han ikke sett bildet [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] men uansett viser jo dette at flykunskapene er på topp i landets avisredaksjoner :P

Enn annen ting jeg lurer på er: DewPoint (DP) i metarne.. hva betyr dette?? Mao: Finnes det er NORSKT ord/forklaring på dette?? Fritt oversatt betyr det jo DuggPunkt, men så dukket spørsmålet om hva dette er opp [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Håper det finnes noen som kan gi en vettug forklaring på dette [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image]

Mvh

------------------

Lars Christian Hansen

lars.christian.hansen@c2i.net

members.tripod.com/~LCH78

www.geocities.com/annoeien/LCH78.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Lars Chr. Hansen:

Fant ut at jeg skulle starte en ny topic ang. den pågående flykapringa. Likte ikke den andres utvikling...... nok om det.

Det jeg skulle skrive var at jeg la merke til i Dagbladet fra igår (080200) at det var en story ang denne kapringa. Men det jeg reagerte på var at personen som hadde skrevet artikkelen hadde skrevet at det var en Boeing 747 som var kapret, mens bildene HELT klart viser at det er en Boeing 727 som er kapret [image]
'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Dette finner en ut ved først og fremst se nøye på motoren på det bildet Dagbladet brukte [image]
'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Kanskje artikkelforfatteren hadde glemt brillene sine da han skreiv storyen eller så har han ikke sett bildet [image]
[/image] men uansett viser jo dette at flykunskapene er på topp i landets avisredaksjoner
:P

Enn annen ting jeg lurer på er: DewPoint (DP) i metarne.. hva betyr dette?? Mao: Finnes det er NORSKT ord/forklaring på dette?? Fritt oversatt betyr det jo DuggPunkt, men så dukket spørsmålet om hva dette er opp [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Håper det finnes noen som kan gi en vettug forklaring på dette [image]
[/image]


Hei, jo flykunnskapene (som de fleste andre kunnskaper) hos journalister er generelt ganske dårlige ja [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Jobber nesten daglig sammen dem så jeg vet hvordan dem forhaster seg (vel, det er en hektisk jobb også så det har vel litt av skylden) men nok om det.

Dewpoint betyr rett og slett duggpunkt ja og er vel den temperaturen da luften er mettet av vann og det blir til tåke.

Noe tåkete forklaring, men tror den skal være riktig [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da fikk jeg iallfall oppklart hva DewPoint er for noe [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Så nå kan jeg begynne på neste oppdrag: Lære å lese kartene fra AIP [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image]

Mvh

------------------

Lars Christian Hansen

lars.christian.hansen@c2i.net

members.tripod.com/~LCH78

www.geocities.com/annoeien/LCH78.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Lars Chr. Hansen:

Takker. Da fikk jeg iallfall oppklart hva DewPoint er for noe [image]
'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Så nå kan jeg begynne på neste oppdrag: Lære å lese kartene fra AIP [image]
[/image]


hehe, venter du noen uker til kan jeg hjelpe deg med det også [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi driver og lager en video om flynavigering for flightsimulator og der tar vi for oss bla. bruk av kart [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

hehe, venter du noen uker til kan jeg hjelpe deg med det også [image]
'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi driver og lager en video om flynavigering for flightsimulator og der tar vi for oss bla. bruk av kart [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Oki da venter jeg [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Lars Chr

------------------

Lars Christian Hansen

lars.christian.hansen@c2i.net

members.tripod.com/~LCH78

www.geocities.com/annoeien/LCH78.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Harald Hagen:

... og hvis duggpunktet er likt den oppgitte temperature er luften mettet med vanndamp og potensialet for nedbør, dis eller tåke er høyt.


Og hvis temp/ DP er under 15 grader, er det også store sjanser for ising på vingen ved fuel-tankene etter landing og fueling.... (Underkjølt drivstoff i vingene...) [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver på enda en tåkete forklaring [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Dugg punktet, DP, er ikke bare avhengig av temperaturen, men også av det lokale trykket (og luftfuktigheten). F.eks. foran en flyvinge i fart oppstår det lokalt høyt trykk (over vingen et lokalt lavt trykk). Dersom luften er relativt fuktig og temperturen tilstrekkelig lav, vil det genererte høye trykket i front av vingen føre til fortetting av vannmolekyler her og utkondensering av vanndråper, som så kan sees fra bakken som kondensstriper. Her er altså DP nådd som en følge av en trykk-økning (i samspill med den kalde temperaturen langt der oppe). Men - den kalde luften i seg selv er altså ikke nok til å initiere kondensasjon.

mvh Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heeeeeeeelt sikker, Endre? [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Jeg har da alltid hørt følgende forklaringer:

Kondensstriper HØYT oppe er små vanndråper fra forbrenningen i motorene som fryser til is rundt kondenskjerner fra forbrenningsgassene før de rekker å fordampe.

"Striper" i LAV høyde som du særlig kan se ved avgang og landing over vinger med høy belastning skyldes lavtrykket over vingen eller trykkfall i hvirvlene rundt vingetippen eller ved kanten av flaps e.l.. Dette trykkfallet senker temperaturen til under DP, og "tåkestriper" danner seg.

Det stemmer vel at duggpunktet senkes ved høyere trykk, men jeg har aldri hørt om din teori før.

Noen som vet noe sikkert ????? [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om duggpunkt,er dette en temp.som indikerer hva vi kaller for spredning, altså hvor stor avstanden mellom aktuell temp. og hvilken temp luftmassen når metning.

Mengden av vanndamp en luftmasse kan ta opp avhenger av luftmassens temp.,jo varmere den er ,jo mer vanndamp kan den holde på.Dette illustreres ved det vi kaller vanndampens metningskurve.Når det gjelder trykk er det LOKALE variasjoner som påvirker det om en når duggpunkt eller ikke, ikke foreks en stor luftmasse over et landområde/kontinent.For at en skal senke temp og evt.nå metning,så må man senke trykket, øker man trykket(komprimerer luften)øker temp.og luftmassens evne til å ta opp vanndamp.En når aldri metning ved å øke trykket,da får men logisk nok en omvent effekt.

I praktisk flyging bruker vi dette for å danne oss et bilde om hvordan været/sikt vil utvikle seg,foreks.dersom vi skal til en flyplass om ettermiddagen/kvelden, og på metaren leser at temp er 14 og duggpunkt 16, solen er i ferd med å gå ned og det er lite vind, ja da er muligheten får tåke til stede og en bør ha alternative planer.

Bottom line:jo større spredning jo bedre er det!!!!

vennlig hilsen

Hans Petter Stue

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...