Gå til innhold

AI fly vs VATSIM.


Freddy Wilhelmsen

Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Har siden FS2002 kom fulgt nøye med på diskusjoner / programmer, problemer etc. rundt AI verdenen i fs2002 og jeg trekker en ENKEL konklusjon, den duger ikke. Har sett mange flotte forsøk på programmer som skal hjelpe til med og flytte parkeringsplasser, sette inn flyruter, etc., men må si at alt dette virker totalt meningsløst på meg.

 

Har sitti og rivd meg i håret, og irritert meg grønn på de stupide virtuelle ATC og flygere, og ikke minst fly, jag AI fly som kjører på meg, og parkerer ut på jordet, i potetlandet, ja, eller for den saks skyld, stygge defaultfly som leker snøfreser i KABs flotte snøskavler på Bardufoss, mens jeg sitter browser i fjortenhundreogørten readme.txt og manual.pdf for og få dreis på kålhuene!. "". For ikke å snakke om dumme BODØ senter som "hander" meg over til ROVANIEMI senter når jeg nærmer meg Tromsø??, Vel riktignok fant jeg det fengende og sitte i tårnet på ENGM og se flyene ta av og lande, takse i kø etc., samt parkere på RETT plass. Det var morro i tjue minutter. Det var da det slo meg; 1 time og 45 minutter men intens tweaking av filer masse blodslit etc. for så lite? Vel. Kan imidlertid medgi at annonseringen av "Ultimate Traffic" fristet meg en liten stund, men det gikk fort over etter og ha lest om "slit" for og flytte noen parkeringsplasser på ENGM samt manglende funksjon for overlays etc.

 

Nei, i de tunge stundene jeg har latt meg friste av AI har jeg fort falt tilbake på det JEG setter størst pris på.. enkel beskrivelse følger;

 

Klokken er ti på seks en onsdag kveld, jeg har akkurat kjørt første checklist på fandas flotte dash8-300, flyet er på ground pwr, panelene er belyste og den flotte 400 Hz avionic summingen er som en flott ballade i ørene mine, da brytes stillheten brått: "001 - ready to copy clearance?" (hoi et virkelig menneske som prater til meg!).. Jeg sitter online på VATSIM på frankrikes mest trafikkerte flyplass, Charles de Gaulle, rund meg på området står 15 - 20 andre piloter i forskjellige maskiner. Jeg skal sammen med en kompis ta en tur til London City Airport, EGLL. Etter å ha sjekka at flightplan er korrekt, kvittert ut CLEARANCE, og fyrt i gang maskinen takser jeg fornøyd mot min rwy.. best og holde tunga rett i munnen nå.. "001 - you are number 4 for takeoff..." nærmer seg avgang nå "". Sjekker på servinfo, været i London bekymrer meg litt, kun 900 fot vertikal sikt, men regner med og komme ned uten problemer. Heldigvis er Europa godt bemannet i kveld, har faktisk ATC dekning fra GND på de Gaulle til TWR på EGLL. turen forløper problemfritt, ATC er proffe, ingen brølere hær gitt, og ingen dumme piloter heller. under approach på EGLL blir jeg satt på hold i 20 minutter,.. masse fly som skal opp og ned av Themsen i kveld. Etter en perfekt landing i dårlig sikt , sidevind og regn, takser jeg fornøyd inn på parkeringsplassen på EGLL, ingen piloter som takser i Themsen!

flott dettan… enkelt og greit! I JUST LOVE VATSIM!

 

Må vel kanskje føye på noen kloke ord på slutten hær. Dette innlegget kan sikkert mistolkes og analyseres som propaganda for VATSIM, eller som hets mot AI-fans, AI-programutviklere og Microsofts folk som lager en simulator etter beste evne... Det er det ikke!, JEG har til tider følt frustrasjon. Kanskje jeg ikke har brukt nok tid og sette meg inn i AI verdenen ?, men på den andre side, hvorfor skulle jeg gjøre det når jeg kan fly online ?. Skjønner jo selvsagt at ikke alle sitter med bredbånd etc. Er jo og ikke all trafikk online som følger realistiske ruter, hadde blitt for dumt det og,..

 

Vel,.. får bare håpe FS2004 bringer med seg like mye nytt på AI fronten som er sagt. (kanskje jeg slipper og fly alene de få gangene jeg flyr offlain "" )

 

PS: Er ikke av den som roper mest på forumet hær, av mange grunner,.. bl.a. er jeg er for gammal for og krangle om skitt. Nå det er sagt; ha det i hodet når du svarer på denne tråden, vær saklig, kom med din mening om VATSIM / IVAO kontra AI ""

 

Ha en fin helg folkens!

 

Freddy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, flyr for British airways virtual. Flyr mye til/fra London, og senest ikveld fyrte jeg opp airbusen og fløy fra Milano til London. ATC, hele veien - noen ganger må man ty til tekst, men det går som oftest bra. Var en del trafikk over London, og etter 1 runde over byen, så fikk jeg lov til å begyne på final approach. Jeg kjenner svette dråpene kommer i ny og ne når jeg flyr på vatsim (evt andre nettverk) enn da jeg flyr rundt med "kunstig" trafikk og den samme gamle amrikanske aksenten på atc når flyr inn til f.eks tromsø.

 

Men vi er forskjellige (takk for det) og noen synes det er greit med å fly med AL og andre vil ha litt mer utfordring med vatsim...og sånn er det og blir det. Men med Vatsim må man være tålmodig man lærer noe nytt vær gang, og hvis du er redd for å gjøre noe kjempedumt og ikke orker mer, er det bare å trykke "disconnect" , og sette på al å ha det fint med det. Det er også veldig spennende å fly med folk fra resten av "verden", noe som også gir det en hvis spenning, og det skjer amsse forskjellige ting fra gang til gang. Men det viktigste er jo at du har det gøy enten du flyr online eller offline.

 

Så fyr opp sim'en og ha det gøy ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERT INNLEG, Freddy.

 

Noget sådant, har jeg ventet på længe. ( Og hvorfor nu det? )

 

JO..!, For jeg tror (veit) der er mange som meg, som har "prøvet" seg på VATSIM, men har git opp.

Der kan jo så selvfølgelig være ulike årsager til det..!

f.eks. at man ikke, som du selv nævnte, hadde ordentlig net-forbindelse, eller måske var for ung, ( Den jeg har reg. meg på skal man være over 18 år), eller måske heller ikke er nogen DATA-nert, osv , osv...!

 

For mit eget vedkommende, er det den tæmlig indviklet innlokning, der har holdt meg væk fra det. Og det har jeg faktisk opfattet som et rimelig stort problem, hos "os" der så gerne vil flyve "real-online".!

Det er jo ikke os alle der er født med en PC i vukken.

Og som du jo selv skriver Freddy, er du ved at bli gammel og vil gerne ha lidt "real". Nu ved jeg ikke hvad alders-grensen er for sådant "", ( Bortset fra 18 år, ved reg. )men det skal da ikke være nogen hemmelighed at jeg selv er 45 år, og bruger "simmen" som et godt supliment til at få mit "lille" sertifikat.(real)

 

Mit lille poengt med denne komentar, er om der var nogen på dette forum der ville lave en "manual"/"beskrivelse"/"forklaring"...bare et eller andet, så "vanlige" simmere kunne begynde på dette fantastiske deg og Geir, skriver så flot om.

 

Og IKKE skriv tilbage, >RTFM<, for det er altså ikke os alle der forstår absolut alt. ""

 

Jeg kunne gi mange exempler, og skrive langt om dette her, men håper Freddy, Geir og alle andre, vil hjælpe "os", der skal ha lidt mere selvtilid for at komme igang.

 

Og så må dere jo ha en go' Pinse alle sammen.

 

PS. Vil selvfølgelig ikke sige hvem der vinder i kveld, men det er jo givet... ""..!

Håper dere forstår mit Dansk/Norsk sprog ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har problemer/ikke helt skjønner hvordan koble seg opp mot VATSIM for å fly online. Sjekk på vACCNorway sine websider under pilots i menyen. Der finner dere en veiledning for hvordan koble seg opp online. En FAQ-seksjon som gir svar på en del ofte stilte spørsmål, en oversikt over hvilke programmer dere trenger etc. Gå hit. vACCNorway og klikk på pilots i menyen. Se også under training, der finner dere også en mengde info, eksempelflights, hva dere trenger av programvare etc.

 

Håper dette hjelper dere igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være 12 år og ikke ha en hotmail lignende mail for å registrere seg på VATSIM.

Jeg har personlig fløyet snart 1500 timer i løpet av 18 mnd på VATSIM.

Mer trenger jeg ikke å tilføye vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...