Gå til innhold

Irriterende voice!


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

Fikk mail fra SATUK. De sier at man fra og med 1. februar må være den heldige eier av Voice Rating "sertifikatet" for å kunne kontrolere med bruk av voice i UK. Ikke nok med det; man må ha ratingen Controller 1 i tilegg!!

Selv er jeg S1, noe som betyr at jeg ikke kan ta denne testen i UK. Siden også USA praktiserer dette merkelige påfunnet (at du må ha rating C1), er jeg seriøst redd for at dette kommer til å skje i resten av europa og...

Siden jeg går siste året på videregående kan jeg ikke se at jeg har tid til å ta en oppgraderings test. "Hvorfor har du tid til å sitte på internett da"? OK. Jeg ser ikke behovet for en oppgraderings test. Hva er vitsen?? Får jeg mer "status"? Ser andre opp til meg??

Å komme meg opp til C1 rating vil vel ta meg endel måneder? Dvs. at når jeg har min brukbare C1 rating i boks, er det bare et par uker til jeg skal inn i geriljaen (les: militæret).

Jeg håper inderlig at ikke vi får dette tåpelige regelementet, uten noen som helst bunnsolid logikk, ut i resten av Europa! Fordi, jeg synes det er mer realistisk, interesant og gøy å fly/kontrollere med voice!

...ellers er jeg ved godt mot, og har ingen sykdommer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så har SATUSA følgende regler S3 for voice + voice endorsment. Det at SATUK nå skal innføre C1 + et eller annet voice sertifikat viste jeg ikke, men når det er sagt, så kan det godt være mulig. Det er opp til hver enkelt 'division' å bestemme reglene de skal ha for å bruke voice, og SATUSA, og nå SATUK har da valgt å legge begrensinger på bruk av voice. Norge hører inn under SATEUR, og den begrensingen skulle ikke få noen praktisk betyding for oss som kontrollere i Norge, og så vidt jeg vet så er både ARTCC sjefen for Norge ( Eirik korriger meg om jeg tar feil) også imot det med voice rating/controller rating for å utøve voice her i Norge. Jeg har bestandig vært en innbitt motstander av det med å kreve rating av folk for at de skal kunne ha det gøy på SB/PC, og håper det kommer til å være slik i framtiden. Når det er sagt, så er promotions fra S1-2-3 bare snakk om å fylle ut et spørsmålsskjema hver måned, men status på SATEURs opplæringsavdeling per i dag har jeg ikke oversikt over.

------------------

Roar Sandøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARTCC Norway's offisielle holdning er at vi ikke ønsker sertifisering eller restriksjoner i forhold til rating for bruk av voice.

I siste staff-meeting i Satco Europe (Sateur) ble dette temaet tatt opp og man var enstemmig enige om å ikke innføre slike krav i Europa. Dette var den gang også Satuk's holdning (England er som eneste land i Europa godkjent som egen divisjon, resten hører inn under Sateur). Nå ser vi allikevel at engelskmennene har ombestemt seg, og jeg vil ikke bli overrasket dersom andre ARTCC'er (les: land) i Europa også støtter opp om denne holdningen. Det får eventuelt tiden vise.

Dersom dette temaet kommer opp igjen i Europa, vil det først bli diskutert på et staff-meeting. Skulle dette bli tema igjen, vil i hvertfall vi i Norge gjøre vårt ytterste for å argumentere mot dette.

Som Roar nevner, er ARTCC Norway underlagt Satco Europe. Derfor er vi også pålagt å følge de regler som til en hver tid gjelder i Europa enten vi liker det eller ikke (omtrent som vårt forhold til EU, men her har vi i hvertfall en stemme!)

Inntil videre tar vi dette med fatning og ser an hva som evt. skjer.

Så vidt jeg vet har de fleste i Norge denne oppfatningen, men det hadde allikevel vært interessant å høre deres meninger. Er det riktig som jeg tror at de fleste ikke ønsker en slik restriksjon på bruk av voice, eller tar jeg feil? Argumenter fra begge sider ville vært interessant å høre.

Hilsen Eirik

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>ARTCC Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ville neppe få anledning til alene å opprette en divisjon i Satco, men det er kanskje ikke umulig at de skandinaviske landene kunne starte en egen divisjon. Dette tror jeg allikevel ikke er særlig realistisk. For det første er Storbritannia et særtilfelle i Europa og Satco ønsker neppe en ytterligere splitting. Videre ville det kreve store ressurser å få i stand noe slikt i Skandinavia, ressurser vi i hvertfall ikke har i Norge for øyeblikket.

Jeg synes heller ikke at vi burde melde oss ut av Sateur bare fordi vi ønsker å følge våre egne regler. Det finnes jo også en rekke regler hos Satco/Satnet som vi er nødt til å forholde oss til i dag, selv om ikke alle er like lykkelige over alle disse heller. Det er heller ingen umulighet at Satco i fremtiden pålegger alle medlemmer restriksjoner rundt bruken av voice, og i så fall er vi jo like langt allikevel...

Tror vi heller bør satse på å bruke den stemmen vi har når det gjelder denne type saker og så får vi noen ganger akseptere at vi ikke alltid får det slik vi vil. Det viktigste er at vi ikke glemmer at dette er spill og at vi gjør dette for å ha det moro. Så får vi heller gjøre det beste ut av det innenfor de rammene vi har til en hver tid.

Hilsen Eirik

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>ARTCC Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...