Gå til innhold

Sakte og hurtig apporach


Stig Harald Ådland

Anbefalte innlegg

Hvordan skal fly som går veldig sakte (120 KIAS f.eks) manøvrere når dem skal lande på en mye trafikkert flyplass (f.eks. Gardermoen) ??

Dei saktegående flyene kan vel ikkje holde seg i center på ILS så lenge då dei store flyene (som må fly fortere for ikkje å gå i stall) må fly der. Skal "småtassene" då fly ved siden av ILS inntil dei har kommet til en viss avstand til rwy eller har dei spesielle ruter?

One more question: Er 160 kts minimumspeed før man kommer til OM?

Hilsen

LN-STH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig Harald Ådland

Er ikke helt sikker men center kontrolleren må nok ta hensyn til det tenker jeg. De større flyene som må ha litt større fart tenker jeg blir satt ved en av de vente plassene der de sirkler til de kan fortsette innover flyplass.

------------------

Masse Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig Harald

Det er ikke uvanlig at man stiller opp de "større" flyene for beregnet approach adskillelige nautiske mil før de klareres for ILS approach. Er visuelle forhold, kan man lett smette inn et "mindre" fly for "short final", kansje med noe større inngangshastighet for å opprettholde sekvensen.

Eller så er det jo heller ikke uvanlig på flyplasser med flere enn en rullebane, å benytte en av de andre til saktegående fartøyer.

mvh

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Denne bør jo jeg kunne svare på, siden jeg driver med dette daglig på GM App.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Måten vi får ned saktegående fly er avhengig av været, vær obs at jeg snakker om IFR traffic nå, VFR småfly følger VFR routings og kan holdes nær plassen og "smettes" inn når det passer TWR.

Hvis det er IMC (les:ikke visual approach mulighet), så må saktegående inn på ILS, og neste fly må vektoreres/speed kontrolleres slik at det kommer det nødvendig antall mil bak, (pr. idag er det 5 Nm, skal bli 3 snart: hvis cloudbase er høy nok, og bremseeffekt er god går vi ned mot 3 i dag også da TWR visuellt kan overvåke det.) Cluet er å etablere den saktegående på ILS så nær plassen som mulig, i praksis 7 Nm/3000'. Jo lenger ut vi legger den på ILS, jo større spacing/lavere speed må jeg ha på neste, og da får vi et fint trekk-spill bakover... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image].

I disse tilfellene bruker vi også ofte begge banene, ved å ta nestemann på sidebanen kan vi unngå å redusere for mye på speed bakover....

I visuelle forhold er det ofte enklere da vi kan la hurtiggående passere saktegående på final til hver sin bane så fremt de ser hverandre. Eks. den saktegående blir tatt nær GM og så klarert visual app 01L, airlineren klareres VA 01R, og vertikal el. horisontal adskillelse opprettholdes til de ser hverandre, og deretter er det bare å stå på inn [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

I fint vær gjør vi dette ofte, støysvake (DH8/SF340/F50 etc.) på ene banen, og jet på den andre banen, ofte side by side. Vær OBS at vi er ikke godkjent for uavhengige operasjoner enda, så betingelsen er at de involverte fly ser/er informert om hverandre. Hvilke fly og til hvilke baner er også avhengig av kø på avgangs banen, hvor de skal parkere etc,det er mange hensyn å ta. Flykontroll er en veldig dynamisk opplevelse [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

En ting jeg vil ta med når det gjelder saktegående er at mange opplever det som at de alltid blir tatt sist , noe som sikkert stemmer på mange plasser, men cluet er at ATC skal få ned mest mulig fly, med et minimum GJENNOMSNITTELIG delay for alle. Har jeg en 5-6 airliners, og en C172, så er ofte valget: La C172 komme inn, bremse/vektorere/holde de andre slik at alle blir 5 - 10 min forsinket, ELLER la C172'en vente 5 - 10 minutter, og la de andre komme "uhindret" inn. Valget er som regel lett.....

Generellt sett så er mitt intrykk på GM at "småfly" IFR, venter lite, vi vil helst ha de ned fortest mulig, trafikken er såpass jevn hele dagen, så det er bare å hoppe i det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image].

Vi har ganske mye fly av typen Cessna Caravan f. eks, og de er faktisk ofte en vinner i systemet, de flyr så sakte:170 KIAS, at vi lar de komme rett inn i TMA'en, og de flyr så fort på final:170 KIAS [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], at de passer inn i trafikken.

Speed på final GM er min. 160 KIAS til 4Nm finale, if unable inform ATC. Generellt så begynner vi speed control lenge før final. Vanligvis 210/el. min CleanSpeed (ikke slats/flaps req.) på downwind/base headinger, deretter 180 og om nødvendig 160.

Håper dette ga et lite innblikk i hvordan vi gjør ting i ATC

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott svar, Sander!

To spørsmål: Hvordan gjør dere generellt med første delen av descent for de saktegående - ned og under STARs eller.....??

Og tilsvarende, ved avgang (gjetter på en intersection takeoff for en Caravan) - holder dere de "små" under annen trafikk på SID, eller vektorer unna de raske?

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

quote:

Originally posted by John Andreassen:

Kjempeflott svar, Sander!

To spørsmål: Hvordan gjør dere generellt med første delen av descent for de saktegående - ned og under STARs eller.....??

Og tilsvarende, ved avgang (gjetter på en intersection takeoff for en Caravan) - holder dere de "små" under annen trafikk på SID, eller vektorer unna de raske?

 


Vanlig å ta de ned, og ofte følger vi ikke STAR, (kommer an på hvor de kommer fra/RWY i bruk). Generellt sett så fraviker vi ofte STAR, hvis det medfører en stor omvei, spesiellt aktuellt for WIF fra nord-vest landet, som vanligvis går rett på Soner/SLB på 01 og BBU/MSK ved 19. De vanskeligste kan være "low and slow" fra syd med 19 i bruk, de taes gjerne lavt (5000'-3000') og vektoreres i en bue rundt GM på øst el. vest siden, dette p.g.a SID's som kommer til 7000', og således må climbes gjennom høyden.

Når det gjelder avganger så har vi noen "kort-SID's" eks: 01L, hdg 250/4000' + at vi kan koordinere hdg's høyder med TWR, vi har både direkte tlf, og intercom.....Vanlig scenario: Saktegående på Tombo dep, med kø bak: Da kan vi koordinere en østerlig heading på første slik at resten av beitet slipper å vente så lenge, og så vrir vi det til efter hvert [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Sander

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...