Folmer Rasmussen Skrevet 10. januar 2000 Del Skrevet 10. januar 2000 Så er der crashet et SAAB 340 fra Cross-Air i Kloten Airport i Schweiz!! Faldt ned umiddelbart efter take-off med 7 pax + 3 staff. Er dette ikke første gang der sker ulykker med et SAAB fly? Folmer Dansker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 10. januar 2000 Del Skrevet 10. januar 2000 Tragisk ulykke! Du husker kanskje den episoden da to teknikere på Arlanda skulle ut og prøve Saab'en? Det braste rett i veggen og ødela hele flyet. Nå er jo selvsagt ikke grunnen til den siste flysturten klarlagt ennå, så det gjenstår jo å se!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Myran Skrevet 10. januar 2000 Del Skrevet 10. januar 2000 Hei! Arlanda uhellet var med en Saab 2000 Mvh Atle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. januar 2000 Del Skrevet 11. januar 2000 Hehe, her skal det forsvares [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Btw: har teknikkere lov til og kjøre med flyene på bakken ? Trodde ikke dem hadde lov til sånt jeg, kun styre flyet om dem brukte traktor til og dra det, skal flyet flyttes ved hjelp for egen maskin (ehhh maskiner [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) så trodde jeg dem måtte få tak i en pilot ? Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Harald Tessem Skrevet 11. januar 2000 Del Skrevet 11. januar 2000 Heheh skulle jo nesten tro det var hobby og både krasje i fra lufte og på bakken jo? For det er jo det ene og det andre som krasjer rundt om kring. Og dette har ikke noe med fly men nå har de jo to hurtigbåter som har krasja og en ferge som har nylig krasja og ikke minst et fly som krasja på bakken ???? hmmm ossen går det and heheh ------------------ Masse Hilsen Tor Harald Tessem http://home.sol.no/~thtessem Beklager evt. Skrive feil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Eker Skrevet 11. januar 2000 Del Skrevet 11. januar 2000 Teknikere har sertifikat for taxing og radiosert for kommunikasjon med tårnet. Det hadde vært håpløst å jobbe ellers!!!! Simulator er ikke godkjent for eksamen taxing - så tekniker må ta eksamen i virkelig fly med Luftfartverket som copilot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. januar 2000 Del Skrevet 11. januar 2000 Oki, men hvordan i jøss kan noen da klare og taxe et fly flere meter inn igjennom en vegg ??? Nå var nok veggen bare et "blikkskall" men likevell, skjønner ikke helt hvordan dem klarte det, må jo ha hatt en veldig fart da og ville prøve og fly noen meter over bakken men feilregnet v1 noe grusomt :-D Er ikke helt sikker på om engang jeg hadde klart det, og vet at naboen min heller ikke hadde klart det (enda han er hard med biler og snøskuter, pleier ta og smelle 3-4 stk av hver hvert år [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Eriksen Skrevet 11. januar 2000 Del Skrevet 11. januar 2000 Når det gjelder Saaben på Arlanda så var det vel noen bremseproblemer inne i bildet så vidt jeg kan huske. Lurer på hva som skjedde med den saaben nede i Sveits? Noen som har hørt noe mer? ------------------ christopher eriksen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 11. januar 2000 Del Skrevet 11. januar 2000 ang. eksamen i taxiing; Hvordan er det med strykprosenten der?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Martinsen Skrevet 11. januar 2000 Del Skrevet 11. januar 2000 Tarjei! Flyteknikere kan flytte flyene selv (taxe for "egen maskin"), uten å få tak i en pilot. Det vet jeg i alle fall at de gjør på Flesland, hvis de skal ha et fly fra gate til hangar. Det varierer litt hva de gjør, men ofte taxer de flyet selv - ellers bruker de oftest traktor hvis flyet skal flyttes fra en gate til en annen. Jeg skal ikke si for sikkert hva slags utsjekk/sertifikat de må ha, men jeg vet at de ikke trenger CPL osv. De trenger altså ikke ha lov til å FLY flyet. ------------------ mvh Tommy Martinsen tommy@oslo.online.no [Edited by Tommy Martinsen 11-01-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Eker Skrevet 13. januar 2000 Del Skrevet 13. januar 2000 Taxe - eksamen er ikke noe problem. Behøver ikke å taxe fort! Problemet er at man må gjøre alt selv. Copiloten (instruktør) hjelper ikke mye til når man skal vise hva man kan. Da er verre i simulator med eksamen i flysystemer. 2 timer med stress. Brann i motor 1 og mens du slokker denne så skjer det garantert noe med den andre motoren. Det er noen som stryker her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. januar 2000 Del Skrevet 16. januar 2000 Hos Widerøe på Torp, så hender det at teknikere kjører en tur med Dash'ene for å teste motorene. Men de kjører aldri flyene fra gatene til hangaren, da det tar lenger tid enn å taue fordi flyet må pushes ut fra stand. ------------------ Kenneth Sørensen Stuer/ De-Icer ved WF Torp, og FS frelst modellflyger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.