Gå til innhold

Fly med Y2k problemer


Gjest

Anbefalte innlegg

Fikk nyhetsbrev fra CNN norge idag der det stod:

 

NTB -- WASHINGTON Et Boeing 777-fly fra British Airways meldte natt til lørdag om dataproblemer, og måtte koble ut noen av sine datasystemer.

Flyet var på vei fra Heathrow utenfor London til Boston i USA, da problemene oppsto mindre enn én time etter avgang.

Ifølge passasjerer om bord opplyste flygeren på flight 213 at de hadde «problemer med et millennium-virus».

- Vi slår over til manuelle systemer. Dette vil føre til brudd i TV-overføringene, opplyste kapteinen ifølge en journalist som var om bord.

Kunngjøringen vakte overraskelse men førte ifølge journalisten ikke til panikk blant passasjerene, og TV-skjermene våknet til live igjen bare tre minutter senere.

Flyet fortsatte deretter til Boston, og noen nærmere forklaring på problemene ble ikke gitt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow det er jo litt utrolig at Fly kan bli ramma av 2000 overgangen. For fly må en jo tenkte en del på sikkerhet. For vis ting slutter å funke og flyet detter rett ned så er jo muligheten for å overleve fallet liten. Desto mye større i en buss eller på en båt.

Jaja de lærer nok tenker jeg!

------------------

Takk for det gammle Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air New Zealand hadde seks fly i luften da New Zealand gikk inn i år 2000 og alt gikkk bare bra der [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Så forresten på TV for ikke så lenge siden når Aeroflot skulle vise media at overgangen til y2k skulle gå greit i en av dems Airbus 320 tror jeg det var. To sekunder etter midnatt kortsluttet simulatoren [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Dette forklarte de med strømproblemer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

[Edited by Eirik Nikolaisen 01-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en a320 simulator men en a310 simulator som stoppet og virke, og ikke 2 sekunder inn i y2k, men 2 minutter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og det var nok virkelig strømbrudd, feilen lå ikke i selve simmen men i et sikringsskap, når tv er på besøk er det et kjent fenom at vi drar igang med en masse lys, og lys trekker som kjent endel strøm, og alle lysa + alle simulatorene igang på samme tid ble litt for mye [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey.. Så det var en simulator bare. Men da er det jo egentlig ikke så farlig. For så vidt jeg kan se så kan den ikke falle ned. Men jeg synes det er litt merkelig at de ikke oppgraderer strømagreatet slik at det er år 2k kompatibelt.

Men bank i bordet så skjedde det ikke noen spes. her i norge i hvertfall [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Bare serveren til Ntnu tror jeg. Så tok kvelden litt ut på dagen. Hørte jeg rykter om.

------------------

Takk for det gammle Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om du leser hva jeg skrev (noe du ofte ikke gjør virker det som [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) så ser du at jeg skrev IKKE at det var strømaggregatet som ikke var y2k kompatibelt, tror ikke dem brukte strømaggregat i det hele tatt.

Feilen var rett og slett at det ble brukt FOR MYE strøm, noe som man ikke kan skylde på y2k.

PS: systemet til NTNU ser ut til og virke nå ihvertfall, var inne der for 2 minutter siden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

[Edited by Tarjei Lundarvollen 02-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, media overdrev y2k noe. Mange trodde at biler ville stoppe etc. etc. De fleste mikroprosessorer benytter bare relativ tid og ikke absolutt (med relativ tid mener jeg at prosessoren måler tidspunkt mellom "hendelser", f. eks. kjørecomputeren i en bil. Absolutt tid er en klokkeslett).

Jeg jobber selv i IT-bransjen og en del feil ble funnet og rettet opp FØR årtusenskiftet. Fordelen med "hysteriet" i media er at problemet ble satt på dagsorden og ble prioritert. Dette førte til at alle bedrifter fikk budsjettert ressurser til dette. Hvis media ikke hadde fokusert på dette, så har nok problemene med tusenårskillet blitt større rett å slett for at det har blitt vanskeligere å bevilge tilstrekkelig med penger til de nødvendige aktivitetene.

Så en ting til slutt. Nå ble kriseberedskapen i mange bedrifter og institusjoner forbedret (i den grad at det eksisterte noen beredskap). Et eksempel på dette er sykehus. Så hvis strømmen går (for eks. pga. en orkan eller noe slikt), så er vi mye bedre forberedt nå.

Siden alt gikk så glatt her i Norge, så tyder bare det på at det ble gjort en god jobb.

Hilsen

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jørgen, du skrev at fyet bare fortsatte til Boston uten noen nærmere forklaring.

Er det flere en meg som syns det er litt "småskummelt" ?

Hadde jeg vært passasjer på den flighten ville jeg i hvertfall fått en liten urolig følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tro nå om det var det "millennium-virus" som 777'en ble angrepet av?

Jeg husker ikke hvem av bidragsyterne her som ga en god forklaring på databrikker og relativ tid i forhold til absolutt tid, men dette er et viktig poeng. Hvis ikke dette er programmert i databrikker (EEPROM) eller i "mjukvaren" som bruker brikkene, vil alt surre og gå, uavhengig av dag og tid.

Hvilke navigasjons- og overvåkingsystemer i et fly er styrt av absolutt tid? Motorene med sine FADEC kontrollsystemer passer på N'er og EGT'er uavhengig om det er søndag eller fredag - og uavhengig om det vi har en kalender på veggen som viser 1998 eller 2001. Navigasjonssystemene på 777 er IRS (gyro'er) som går og går.... GPS-nav var garantert 2000-frisk av leverandøren - og virket - etter årsskiftet.

Det er kanskje ikke alle pilotene som hadde nok kunnskap om Y2K, og ved et midlertidig bortfall av et system, var kanskje tidspunktet som bestilt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image]

Det å komme på callingen - da skjermene våknet igjen - og si "Kremt-kremt, vi fikset 2000-buggen ved å trykke på en riktig knapp", ville noen og enhver ha latt være [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Eller??? Tar jeg frøktelig feil, Øystein? Har Boeing datasystemer (nav/overvåkning), som er styrt av absolutt tid??

Hilsen Roald

PS: Unnskyld Egil, hvis jeg hadde bladd meg litt opp i tråden hadde jeg sett at det var du som ga den gode forklaringen!!

[Edited by Roald Hansen 07-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...