Gå til innhold

Framtida flygsimulatorer


Marcus Johanson

Anbefalte innlegg

Fremtidens flysimulatorer vil bestå av en slags jack plugg som vi plugger inn i nakken en plass, og så blir det som om du sitter i flyet selv, du vil ikke se forskjell på simulator og virkelighet.. Tror jeg da...

 

Så kommer spørsmålet: Dersom vi ikke klarer å se forskjell på simulator og virkelighet, hvordan kan vi vite hva som er hva? ""

 

Litt Matrix aktig, men allikevel... ""

 

Og kanskje ikke dette kommer om 8år allerede, men en gang kommer det... ""

 

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.. Det er en teori som jeg har, og jeg tror at det blir slik tilslutt. For 30år siden var jo det like utrolig at vi skulle sitte foran et slags glassvindu og fly et fly som ikke eksisterer på rett. "" Så jeg tror nok at vi kommer til å få se flysimulatorer som er så bra at det er umulig å skille simulator og virkelighet... ""

 

Det med brillene som du nevner. (Glasögon er vel briller på norsk) kan jo hende at det kommer veldig snart, det finnes jo allerede briller som kan følge hodebevegelsene dine, men de koster jo ei arm og et ben... Men det blir nok ikke lenge til at den type teknologi blir tilgjengelig for alle og enhver til en fornuftig pris..

 

Lars

 

PS: Den biten med å bli drept når man krasjer håper jeg man ikke tar med da.... "" Da er det ikke mange som blir gamle simmere... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Spørsmålet var vel hva fremtidens flightsimulator vil kunne gi, men det blir vel snarere hva fremtidens teknologi vil gjøre mulig.

Tror en form for laser projector vil bli fremtidens "skjerm", både til PC og TV. Tenk deg den ene endeveggen i stua som en buet 180 graders gassfylt skjerm i full takhøyde, tre fire meter i diameter. Vil kunne vise tredimensjonale bilder ved at laserstrålene fokuserer på de forskjellige gass lagene. Det vil selvfølgelig også bli mulig å vise tredimensjonal TV/film også. Tenk deg følelsen å fly gjennom og imellom skyene i flightsimen din. Du har selvfølgelig et skjult super lyd annlegg som står til skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må jo huske at det er et kostnadsspørsmål tilstede. En proff fullmotion simulator koster gjerne 50- 100 millioner, og den fyller et stort rom. De som har flydd i en slik sier at det en veldig realistisk opplevelse.

 

Jeg har ingen tro på at noe lignende skal komme til pc-en i vår levetid, rett og slett fordi den mekaniske konstuksjonen blir for kostbar. Microsoft har dessuten gjort nøyaktig null fremskritt i flightmodell-realisme på de siste tre versjonene av FS, og alt som kan ligne på realisme er det uavhengige utviklere som har stått for.

 

Den mest troverdige simmen, Fly!-serien, er i praksis død, og det er svært usannsynlig at vi får se flere versjoner(spesielt på grunn av de triste omstendighetene med Rich Harvey).

 

Så min spådom er at vi i fremtiden får en avansert scenery-fremviser, der folk kan fly over sitt eget hus(tenk hvordan det kommer til å selge), gjerne med støtte for alskens VR-utstyr og med fancy stemmekommandoer, men at MS holder seg til den samme primitive modelleringen av systemer, flyegenskaper, ATC etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå klart at vi ikke får en mekanisk sak inn i stua, men dersom de bruker den jack plugg ideen som jeg snakket om, så trenger de ikke det... For da kan de simulere bevegelsene inn i hodet vårt.. Uten at det trenger å være fysisk bevegelse, nesten som når man har vært på en båt lenge, og endelig sette føttene på land, så kjennes det ut som om bakken gynger, eller når dt føles ut som at rommet går rundt... Det skjer jo ikke fysisk... Det er psykisk... Inni hodet vårt.. Det samme kan de få til med en simm...

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är en dyster framtid du målar upp Öyvind. Vi får hoppas att vi går en bättre tid till mötes.

 

Om vi tittar på tex. Swedflights scenario över Stockholm, så har de ju använt sig av Lantmäteriets bilder för att klistra upp Stockholm så snyggt som möjligt. Det är en skitbra ide som gör att simuleringen blir bättre på höjd. Men det skulle ju vara roligt om man kunde använda detta 2D scenario och generera ett 3D scenario av det. Då skulle vi ju kunna få mer relalistiska städer på låg höjd.

 

Är det någon som vet hur bra FS är att hantera grafik i förhållande till andra spel, tex. Actionspel? För i Actionspel med en massa "pang-pang" så rör ju sig grafiken ruskigt snabbt. Trots att det finns en hel massa objekt etc. som rör sig.

 

Mvh

 

 

Marcus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så här långt har denna tråd spekulerat i hur nära simulatorerna kommer att komma det vi kallar verkligheten... Frågan är vad som händer med det omvända? Om tio, femton år tror jag att de riktiga flygplanen kommer att likna simulatorerna mer och mer. Man håller redan på med forskning kring pilotlösa passagerarflygplan, där flygningen kontrolleras av dataoperatörer på marken. Min egen uppfattning är att skillnaderna mellan simulatorflygning och "verklig" flygning bara kommer att bli mindre och mindre.

 

Annars tycker jag att tendensen är ganska klar just nu. Det kommer fler och fler verklighetstrogna addons, och det kommer mer och mer hårdvara. I takt med att intresset för detta ökar kommer priserna också att sjunka. Om tre, fyra år tror jag att man kommer att kunna köpa ihop en rätt hyfsad hemsimulator för mindre än 20000 kronor: programvara av slaget Magenta, hårdvara av typen MCP, EFIS, EICAS, FMC, riktiga throttlekonsoler och kanske en hel overheadpanel... Börjar man bygga idag, har man säkert en hel cockpit om åtta år!

 

/Patric

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars sitt forslag med jack plug i hode ville aldri jeg gått med på. Tenke seg det.. åpne et hål i hode... Det er vel mer sannsynlig at det ville bli pads som man plasserte rundt på hjernen som sente elektriske signaler som etter det ville fått hjernen til å tro den er en helt annen plass.

 

Det med at piloter blir errestatet av datamaskiner, tror jeg ikke vil skje i så nær fremtid. Det er ikke mange som stoler mer på en datamaskin enn ett meneske enda. Selv om det i de fleste ulykker er pilot/terrorist error. Dessuten,.. hva skal menneske gjør etterhvert når alt blir automatisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...