Gå til innhold

Tredjemotor


erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Heheh fine [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men de kunne jo ha plasert to motorer på hver vinge. Men gjerne det blir litt for mye motor kraft det kan jo hende det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar på deg brillene og finleser det jeg skrev over så ser du at det er ganske nøyaktig det jeg skriver (at 4 blir for mye, regner med at du kan legge sammen hva to og to blir [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ?)

Det er jo gjerne kjekt at flyet holder samme hastighet som vingene under avgang, trist om vingene går i 300kt mens flyet står stille :-D

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tarjei!

Obs heheh glemte å lese absolutt alt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men det går vel and å sette ned kraften på dem... Men det er jo litt kult med et tre motors fly. Men de bråker jo så fælt synes jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

God Jul Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da DC10/TriStar ble bygget, hadde de kraftigste motorene en skyvekraft på mellom 40000 og 45000 lbs. Disse flyene fløy første gang i 1970, og hadde 40000 lbs-motorer (General Electric og Rolls Royce). På denne tiden var de største motorene i bruk på 747B (P&W JT9D-3W) med 45000 lbs skyvekraft.

Etter hvert har motorene blitt utviklet til å produsere mer thrust. Rolls Royce Trent 800-motoren har ca 90000 lbs, og sitter på Boeing 777. Disse motorene er testet til over 100000 lbs. Rolls Royce Trent leveres også til Airbus A330. Men da DC-10/TriStar var nye, var det simpelthen ikke nok store motorer utviklet til at de bare kunne klare seg med to.

Det har også vært diskusjoner rundt sikkerheten ved bare å ha to motorer på interkontinentale ruter, spesielt da 767 ble tatt i bruk over lange avstander. Påliteligheten har imidlertid vist seg å være meget høy på moderne motorer.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 25-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann TAL,

Ta en liten kikk over på det du har skrevet.

sitat TAL : "Om du tar på deg brillene og finleser det jeg skrev over så ser du at det er ganske nøyaktig det jeg skriver (at 4 blir for mye, regner med at du kan legge sammen hva to og to blir ?)" ---> har du skrevet noe over??? finner ikke noe jeg..

Tror folk blir litt forvirra her [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] jeg også.. hehe

God Jul

Krister Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er 4 motorer for mye?

Bae 146 har jo som kjent fire motorer, men har under visse tilfeller greid seg utmerket med to av dem.

Hvis dere ser på f.eks. DC-10 eller MD-11, og for den saks skyld Tristaren, som har en motor i halepartiet, er den særdeles kraftig. De to motorene under vingene har cirka halve kraften av den ene bak.

Dette er nok en god måte å spare vekt og drivstoff på, men flere flyselskaper velger også å fly med 4-motors av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Immelmann (hvem nå det er), dette er ikke riktig. Alle tre motorene er like i ytelse. Det at nr 2 er bygd inn i en nacelle som er større (av aerodynamiske og ikke minst konstruksjonsmessige hensyn) betyr ikke at motoren er større. Ser du på bilder av disse flyene, vil du se at motor nr 2 er montert helt bakerst i nacellen. Det som ser ut som en stor motor, der luftinntaket, og det er tomt - bare et rør.

Men - som du sier - en årsak til at tre i stedet for fire ble valgt, var nok kostnader og vekt. Hvis McDonnel Douglas eller Lockheed hadde valgt en firemotorsløsning p g a sikkerhet, ville de ikke hatt problemer med å finne en motortype hos en av produsentene GE, P&W eller RR som ga ca 30 000 lbs skyvekraft rundt 1970.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 25-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du følger litt med så ser du at de fleste av oss har skrevet andremotor, kun topic det står tredjemotor i [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og nr 1 er ALLTID på kaptein siden, dvs venstre side av flyet sett bakfra (om du sitter riktig vei i cockpit så er motor nr1 alltid på din venstre side (på 4 motors fly er også nr 2 på din venstre side [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Sånn, da har vi pirket ferdig for iår [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 motorer kom fordi det var forbudt for 2 motors fly å fly over lange strekninger hvor det var langt til nærmeste flyplass - feks over Atlanteren.

B767 ble den første 2 motors som ble godkjent for dette (ETOPS). Produsenter og flyselskaper med 3 motors fly var mindre happy. De skrev at det gikk utover sikkerheten, men sannheten var konkurranse, dvs billigere å fly 2 motors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...