Gå til innhold

SIMCharts fra Jeppesen


Bjørn Olav Henjum

Anbefalte innlegg

Mottok en pakke fra Jeppesen i dag. Det var den europeiske kombinasjonspakken - dvs. både terminal kart på CD og enroute-kart på papir. Esken var merket med 'Intended for use with Microsoft Flight Simulator 2000 - As Real As It Gets'. Sponsing ute å går...

CD'en var ypperlig. Den inneholdt hele 3555 kart av omtrent samme type som finnes i den norske AIP, og programmet som fulgte med for å holde styr på disse var helt topp. SID-, STAR-, approach-, departure-, flyplass-, støy- og luftromskart fulgte med til 390 flyplasser, hvorav 20 norske (så vidt jeg har fått med meg). Disse kunne selvfølgelig lett skrives ut. Ta en titt på demo-programmet som følger med på CD3 i FS2000.

Så var det resten. Enroute-kartene var greie nok. Veldig tynt papir. Det var 11 stk. - alle Low Altitude. Egentlig ikke så veldig interessant. Dersom man flyr noe annet enn småfly så flyr man vanligvis høyere enn hva disse viser. Dessuten så lager flightplanneren i FS2000 selv flightplan ut fra Low Altitude eller High Altitude airways. Derfor er det ikke så mye vits i å spytte ut dobbel pris for disse kartene. CD'en hadde holdt - i alle fall for meg. Så vet jeg det. Flyplasskart er kjekke å ha.

Jeg måtte jo også selvfølgelig bestille det meste av de andre spennende sakene de hadde på web-siden til Jeppesen. Jeg mottok en flott perm og masse greier for å holde styr på alle kartene. Disse kom i en svær, tolldeklarert pakke for lenge siden, i og med at de var tomme for den europeiske kombinasjonspakken da jeg bestilte, så den ble stående i rest. Pakken med alt dette måtte jeg betale flere hundre kroner i toll for. Pakken med CD'en (det viktigste, men som jeg nesten hadde glemt ut) kom rett i postkassen.

Det viste seg at permen og de andre tingene er skreddersydd for Jeppesen, så størrelser på kart og andre ting passer ikke i det hele tatt når jeg skriver dem ut på A4 ark. Hullene som behøves er laget slik at ikke en hullemaskin i verden klarer å lage dem, det er jeg sikker på! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Det trengs spesiallaget papir for å få utnyttelse av permene og det andre - og det papiret selges også på web-siden til Jeppesen. Og jeg som trodde at det bare var vanlig papir... Nå har jeg bitt i det sure eplet og bestilt to pakker med papir - ferdig hullet og perforert for Jeppesen permer. Lurer på hvor mye toll jeg må ut med for det...?

En annen liten minusside er at man må ha CD'en i for å få bladd i kartene. Jeg prøvde både å kopiere hele CD'en over på harddisken for så og installere derfra, og jeg prøvde å kopiere mappa med kart over til harddisken etter at programmet var installert, men til ingen nytte. Kopibeskyttelse er noe %¤@...

Hvordan har verden blitt sånn at ingen stoler på noen lenger? Eh... nok om det... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Konklusjon: Det holder lenge med den ene CD'en over europeiske flyplasser. Den koster 160 kroner, og det er absolutt pengene. Det selges forresten CD'er for amerikanske og andre flyplasser også. Skal man ha enroute-kart på papir i tillegg er det dobbel pris. Kjøper man noen av ringpermene for Jeppesenkart, så sørg for å kjøpe papir også - hvis ikke dere vil sitte å manuelt lage syv hull for hvert kart, da. Alle nøye oppmålt, og med ulik avstand mellom alle hullene (nesten). En pakke med 500 ark (1000 kart - 2000 dersom man bruker begge sider) koster 120 kroner. Størrelsen er US Letter. Da er de ferdig hullet og perforert, slik at man enkelt kan dele dem i to etterpå (Jeppesen kart er små!). Det letteste og rimeligste er likevel å skrive kartene ut på A4 papir og bruke en vanlig ringperm.

Ta dere en tur til http://www.jeppesenpcpilot.com" TARGET=_blank>Jeppesens 'flysim avdeling' og se selv. Husk å ha kredittkortet klart!

God helg!

------------------

Bjørn O.

henjum@online.no

[Edited by Bjørn Olav Henjum 16-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at Jeppesenkartene på CDen er av eldre dato (ca oktober 1998). De er "current" med hensyn på default scenery i FS2000, men etter hvert som det kommer tredjeparts scenery der navaids etc er mer up to date vil disse simkartene bli mer og mer utdatert.

Kommer jeg til å kjøpe flere simcharts CDer fra Jeppesen? Neppe. Baserer meg heller på oppdatert AIP for Norge, samt det som blir produsert hos Bertil Gullmar.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...